Terve.fi

Suositeltava liikunta erektiohäiriöiden ehkäisyyn ja hoitoon


Liikunta voi vaikuttaa erektiohäiriöihin monilla tavoilla. Liikunnan avulla on saatu myönteisiä vaikutuksia erektiohäiriöiden ehkäisyssä ja hoidossa.

Ennen erektiohäiriöiden hoitoon tarkoitetun liikunnan aloittamista oireiden syyt on tarpeen selvittää asianmukaisilla lääkärin ja laboratoriotutkimuksilla. Erityisesti iäkkäille miehille, joilla on diabetes, valtimosairauksia tai niiden korkea riski, on suositeltavaa tehdä kliininen rasituskoe.

Liikunta voi vaikuttaa erektiohäiriöihin monilla tavoilla. Tämän takia erektiohäiriöiden ehkäisyssä ja hoidossa on saatu myönteisiä vaikutuksia monenlaisella liikunnalla.

Liikuntaohjelman perusteltuna lähtökohtana voidaan pitää henkilön ikää vastaavaa terveysliikunnan suositusta, erityisesti sen kestävyysosaa. Sitä muutetaan henkilön riskitekijöiden, suorituskyvyn ja muiden syiden mukaan.

Liikunnan mielialaa parantavat vaikutukset ovat usein olennaisia toivottujen vaikutusten saavuttamiseksi.

Liikunnalla voidaan pyrkiä vaikuttamaan myös erektiohäiriöihin usein liittyviin sairauksiin tai niiden riskitekijöihin.

Ammattihenkilön opastamilla lantionpohjan lihasten harjoituksilla on saatu myönteisiä tuloksia.

Liikuntamuodoista pyöräily on erikoisasemassa. Runsas pyöräily väärän mallisella satulalla saattaa aiheuttaa palautuvaan erektiohäiriöön johtavaa hermon ja verisuonten puristusta. Ilmiö ei ole harvinainen runsaasti pyöräilevillä miehillä.

Ongelman vähentämiseksi on kehitetty erilaisia satuloita vuodesta 1890 lähtien. Sopivilla satuloilla oireita ilmeneekin vähemmän. Lisäksi on tärkeää pyöräillä riittävän pystyssä asennossa.

Lue myös:

Liikuntaa terveydeksi ja lääkkeeksi – Erektiohäiriöt

Julkaistu: 30.6.2017