Kauneus & Terveys

Stressi vaikuttaa vatsaan monin tavoin: lukijakyselyn tuloksia


Kysyimme lukijoiltamme, miten stressi vaikuttaa heidän vatsansa hyvinvointiin.
Kuvat iStock

Millaisia vatsa- tai suolisto-oireita stressi sinulle aiheuttaa?

”Aiemmin ennen kuin maitoallergiaani oli todettu, stressi pahensi vatsaoireita entisestään. Nykyään stressi aiheuttaa toisinaan ummetusta, mutta yleensä auttaa, että osaa rauhoittaa ruokailuhetket ja varata itselleen sen "vessahetken".” Jenna

”Perhosia mahassa -tunne, joskus polttelee, turvottaa pahasti joka päivä, maha sekaisin.” Marja-Kaisa

”Vatsa menee sekaisin, saa juosta vessassa monta kertaa päivässä. Jos äkillinen stressitilanne, vatsaa rupeaa kouristelemaan.” Pia

”Lähinnä stressi aiheuttaa minulle vatsan löysyyttä. Joskus, kun stressi on jatkunut pitkään, voin ripuloida useita kertoja päivän aikana. Silloin täytyy pysytellä vessan lähellä.” Marja-Liisa

”Kipua ja silloin suoli ei tyhjene kunnolla, vaikka käytänkin kuituja ruokavaliossa. Stressin aikaan tarkemmin katsottava mitä suuhunsa laittaa.” Marjut

”Ummetus tai sitten tiheää ulostamista. Pieniä papanoita kerta toisensa jälkeen. Ummetus on kestänyt pahimmillaan lähes 2 viikkoa. Sitten on ollut pakko ottaa lääkettä.” Päivi

”Vatsa-migreeni eli ihan kuin olisi Punahilkan susi, jolla on kiviä vatsassa. Vatsassa jämähtää eikä mikään liiku alas eikä ylös.” Ulla

Millaisissa tilanteissa stressi vaikuttaa vatsaasi tai suolistoosi?

”Kun stressaan raha-asioista tai läheisten sairastelusta.” Sonja

”Lähes aina, jos kyseessä on normaalista poikkeavaa stressiä. Työ- ja ihmissuhdeongelmat yms. sellaiset aiheuttavat tällaisia vaivoja.” Minna

”Esim. jännittävät sosiaaliset tilanteet, vaativat työpalaverit, esiintymistilanteet ja paljon odotuksia sisältävät tilanteet kuten isot juhlat.”

”Jollakin tavoin ihmissuhdeongelmiin liittyvät asiat, olivatpa sitten töissä tai kotielämässä, vaikuttavat erityisesti. Myös joku muukin asia, joka jotenkin kovasti jännittää tai hermostuttaa saa tuntumaan, että vatsa jotenkin jännittyy ja kohta olisi parasta jo päästä vessaan.” Mirjami

”Hektinen päivärytmi, haasteelliset kohtaamiset työympäristössä, esiintyminen uudessa yhteisössä, matkustaminen vieraissa ympäristöissä, mitä suurempi aikaero sitä pahempaa.” Iina

Miten hoidat oireitasi? Mikä helpottaa? Kerro parhaat vinkkisi!

”Mustikkakeitto auttaa, joskus turvaudun maitohappobakteereihin tai muihin lääkevalmisteisiin. Ulkomailla paukku alkoholia rauhoittaa myös vatsaa. Kahvia välttelen, jos tiedän, että joudun tilanteeseen missä jännittää tai stressaa. Samaten leivät, pullat ja muut hiilihydraattipitoiset jutut jätän silloin vähemmälle.” Anu

”Liikunta, ruokavalio, tasapaino stressin lauettua. Yöllinen kipu laukeaa lihasrelaksantilla, lämpimällä suihkulla.” Tuija

”Kylmäkääre vatsan päälle helpottaa kiputiloihin. Kurkumaa sekoitettuna veteen, jos turvottaa tai olo tuntuu hankalalta. Kuitujauhetta sekoitan maustamattomaan jogurttiin, jos ummettaa. Ripuliin joutuu ottamaan lääkettä. Koitan välttää lääkkeitä viimeiseen saakka. Olen lisännyt marjoja ja kasviksia ruokavalioon sekä juon aamujuomana kasan jauheita kuten sitä kurkumaa. Vatsakipuni ovat vähentyneet. Stressin ehkäisemiseksi käyn metsälenkeillä.” Sanna

”Parhain tapa stressin ja vatsan kipujen kanssa on hengittää niin, että vetää ilmaa sisään ja pidättää hetken hengitystä ja lopulta päästää isolla huokauksella ilmat pois. Pahimmissa tapauksissa, jos vatsa on sekaisin, joudun ottamaan imodium -ripulilääkkeen.” Emma

”Rauhoittamalla mieltä ja kehoa, esim. hieronnalla tai ajattelemalla, katsomalla tai tekemällä jotain hauskaa.” Milla

”Olen tutustunut fodmap -ruokavalioon, välttelen listalla olevia ruoka-aineita, jotka mahdollisesti turvottavat, esim. ruisleipä ja maitotuotteet ovat pahimmat. Myös hyvin nukutut yöunet auttavat sekä lenkkeily.” Mia

Julkaistu: 13.9.2019