Terve.fi

Sosiaalisten tilanteiden pelko on yleistä

Sosiaalisten tilanteiden pelko on yleistä
Sosiaalisilla peloilla tarkoitetaan esimerkiksi vuorovaikutustilanteisiin kohdistuvaa pelkoa, koulupelkoa tai esiintymispelkoa. Sosiaalisia pelkoja ovat siis sellaiset pelot, jotka jollakin tapaa kohdistuvat toisten ihmisten kanssa toimimiseen.

Myös pelot tiettyjä ihmisryhmiä, vaikkapa virkamiehiä tai vastakkaisen sukupuolen edustajia kohtaan ovat sosiaalisia pelkoja. Sosiaalisen pelon ilmentymiä ovat myös omiin suorituksiin tai etenkin nuorilla itsenäistymiseen liittyvät pelot.

Sosiaalisiin pelkoihin lukeutuva sosiaalisten tilanteiden pelko on hyvin yleistä: siitä kärsii jopa viisitoista prosenttia ihmisistä. Pelko tulee usein esiin tilanteissa, joissa joutuu suorittamaan jotakin muiden ihmisten edessä, esimerkiksi esiintymistilanteissa, puhelimessa puhuessa tai jopa yhdessä ruokaillessa. Pelko voi tuntua edellä kuvattuina fyysisinä oireina (punastuminen, sydämen tykytys, vapina, hikoilu).

Pelosta voi päästä

Sosiaalisten tilanteiden pelkoa ei pidä sekoittaa ujouteen tai tavalliseen sosiaaliseen jännittämiseen, “ramppikuumeeseen” esimerkiksi ennen esiintymistä. Useimmat ihmiset jännittävät esiintymistä tai joitakin sosiaalisia tilanteita. Sen sijaan paha sosiaalisten tilanteiden pelko eli sosiaalinen fobia voi rajoittaa elämää kovasti, koska siitä kärsivä henkilö kieltäytyy tilanteiden ja tekemisen pelkonsa takia monista asioista, joita ehkä oikeasti haluaisi tehdä.

Sosiaalisten tilanteiden pelko tai lievempi jännitys voivat helpottua kun muistaa olla vaatimatta itseltään liikoja esimerkiksi esiintymistilanteessa. On myös hyvä muistaa, että usein muut ihmiset eivät edes huomaa jännitystä tai pelkoa, vaikka itsestä tuntuisikin, että se näkyy ainakin kilometrin päähän. Ehkäpä toisetkin ovat keskittyneitä omaan jännitykseensä – ei heillä ole aikaa miettiä, miltä muut vaikuttavat ja näyttävät. Kiinnitämme omiin virheisiimme paljon enemmän huomiota kuin muut.

Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilla sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja jännittämiseen annetaan seuraavanlaisia käytännön vinkkejä:

  • Kysy itseltäsi, mitä tai ketä oikeastaan pelkään?
  • Tee mielikuvaharjoituksia ja käy tilanne tai asia läpi etukäteen niin, että kaikki menee ok.
  • Esiintymisjännityksessä valitse yleisöstä joku tuttu henkilö, ja tukeudu häneen katseella, niin silloin tulee rauhoittavampi olo.
  • Muistele tilanteissa sitä faktaa, että muut eivät välttämättä näe ulospäin mitä itse ajattelet!
  • Harjoittele kaverin tai muun läheisen kanssa pelottavaa ja jännittävää tilannetta

Lähde / lisätietoja:

Julkaistu: 14.11.2006
Kommentoi »