
Sosiaalinen media haastaa lääkärin – ”Lääkärin eettiset velvoitteet ovat voimassa myös someympäristössä”, todetaan Duodecimissa
Sosiaalinen media on muuttanut terveysviestintää huomattavasti. Some tarjoaa terveysviestijöille monipuolisen areenan, joka mahdollistaa ihmisten kohtaamisen vuorovaikutteisesti. Lue lisää.
Tuoreessa Duodecimissa pohditaan, kuinka sosiaalinen media on muuttanut terveysviestintää huomattavasti. Some tarjoaa terveysviestijöille monipuolisen areenan, joka mahdollistaa ihmisten kohtaamisen vuorovaikutteisesti. Terveysasiantuntijan argumentit eivät kuitenkaan välttämättä aina voita kilpailussa huomiosta.
Ihmisille on yhä enenevissä määrin tarjolla terveystietoa median eri kanavissa. Ihmiset saavat ja hakevat tietoa yhä enemmän mediavälitteisesti, dosentti Janne Matikaisen ja terveysviestinnän tutkija ja konsultti Janne Huovilan artikkelissa sanotaan. Siksi onkin tärkeää, että potilaiden lisäksi myös terveydenhoidon ammattilaiset osaisivat suhtautua tietoa etsivään potilaaseen niin kiinnostuneesti kuin kriittisestikin.
– Asiantuntijoiden kasvottoman rationaaliset argumentit eivät aina pärjää kilpailussa huomiosta sosiaalisessa mediassa, lehdessä todetaan.
- Lue lisäksi: Häviääkö lääkäri somelle tai uskomushoitajalle?
Media on kunnostautunut monipuolisissa kerronnan tavoissa, myös tiede- ja asiantuntijaviestinnässä. Viestinnän tulisi olla keskustelevaa ja se tulisi ankkuroida maallikoiden arkipohdintoihin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita auktoriteettiasemasta luopumista.
Artikkelissa korostetaan myös lääkärin eettisiä velvoitteita somessa, niistähän Lääkäriliittokin on julkaissut ohjeet. Artikkelin mukaan keskeistä olisi ymmärtää, että sosiaaliseen mediaan laitettuun sisältöön on suhtauduttava kuin julkiseen tietoon.
Sosiaalisessa mediassa muodostuu verkostoja niin hyvässä kuin pahassa
Sosiaalisessa mediassa arkipäivää on yhteisöjen ja ryhmien muodostuminen. Siinä missä ryhmät tuovat tukea samoista sairauksista kärsivien välillä, luovat ne uhkia esimerkiksi rokotuksia vastustavien ja anoreksiaa ihannoivien yhteisöjen laajetessa.
Artikkelin mukaan verkostojen laajenemisen ja leviämisen takia mediaympäristöön tarvittaisiin lisää terveyden ammattilaisia ohjaamaan tietovirtoja luotettavaan suuntaan. Somessa esitetään keksittyjä, vääristeltyjä ja valheellisia väitteitä.
– Keskusteluun osallistumisen lisäksi asiantuntijat voivat toimia kuraattoreina ja ohjata seuraajilleen relevanttia tietoa informaatiotulvan ja virheellisten käsitysten keskellä. Some voi toimia myös keskeisenä uuden tiedon välittäjänä, artikkelissa sanotaan.
Matikainen ja Huovila tiivistävätkin, että some on tullut jäädäkseen. Uudenlainen ja nykyinen mediaympäristö haastaa lääkärinkin asiantuntijaidentiteetin. Mediavaikuttaminen vaati sitoutumista ilman taloudellista hyötyä, eikä sitä tulisi nähdä sen hetkiseen ammatilliseen toimenkuvaan liittyvänä velvoitteena.
Lähde: Duodecim 2017; 133 (10): 1003-8
Tutkimus: Sleep Health 2017.
Tämän uutisen tarjoaa Lääkäriportaali, joka on erikoisalakohtainen palvelu lääkäreille ja lääketiedettä opiskeleville. Palvelu tarjoaa koti- ja ulkomaisen lääketieteellisen uutispalvelun ilmaiseksi. Lue lisää ja rekisteröidy käyttäjäksi
Lue lisää:
Näin lääkärit käyttävät sosiaalista mediaa