Voi hyvin

Sipulilla on monia terveysvaikutuksia


Sipuli on maukas ja terveellinen ruoka-aine. Sipulin käytöllä lääkekasvina on pitkät perinteet.
Kuvat Satu Nyström, Timo Pyykkö

Sipuli on aina ollut suosittu niin ruoan makua arvostavien kuin terveysvaikutuksia painottavien keskuudessa. Sipulia on käytetty lääkekasvina jo antiikin ajoista lähtien.

Kaikki sipulilajit sisältävät runsaasti flavonoideja, mutta punasipulissa sitä on jopa 20 prosenttia enemmän kuin keltasipulissa. Myös purjon vihreä osa kannattaa hyödyntää ruoanlaitossa, koska siinä sijaitsee suurin osa tärkeistä flavonoideista.

Parhaiten tunnetaan flavonoli kversetiini, jonka saantia on tutkittu ja jonka imeytymisestä ja aineenvaihdunnasta tiedetään eniten. Suomalaisen ravinnon kversetiinistä suuri osa saadaan sipulista. Eniten kversetiiniä on sipulin uloimmissa kerroksissa, jotka yleensä poistetaan ruoanvalmistuksessa.

Edullinen sipuli on yksi suosituimmista raaka-aineista ruoanvalmistuksessa. Ilman sipulia ei tule toimeen kotikokki eikä ravintolan keittiömestari. Sipuli antaa monelle ruoalle täyteläistä makua ja sen kanssa on helppo yhdistää mausteita, yrttejä ja muita raaka-aineita kuten perunaa, tomaattia, sieniä ja juureksia.

Sipuleiden voimakas maku ja tuoksu ovat peräisin rikkiyhdisteitä sisältävistä aromaattisista öljyistä, jotka haihtuvat sipulia hienonnettaessa tai kuumennettaessa. Samaiset öljyt saavat pilkkojan kyynelehtimään.

Sipuli kannattaa kuumentaa ja kuullottaa miedossa lämmössä, tällöin maku pehmenee miellyttäväksi. Liian kuumassa sipuli palaa karvaan makuiseksi. Kypsennettäessä sipuli luovuttaa ruokaan arominsa ja korostaa ruoan muita makuja.

Hyödynnä erilaisia sipulilajikkeita niiden maku- ja väriominaisuuksien mukaan ja ota talteen tärkeät flavonoidit.

Juttu on julkaistu Voi hyvin -lehdessä 1/2019.

Julkaistu: 8.5.2019