Silmälääkärit pyysivät Eteneltä kannanoton optisen alan Tekes-hankkeeseen ja siihen liittyviin optikon tekemiin silmänpohjakuvauksiin. Etene päätti pohtia laajemminkin terveydenhuollon teknologistumista. Hinku hyödyntää teknologiaa ei saa ajaa terveydenhuollon etiikan edelle, toteaa eettinen neuvottelukunta.
Etenen lausumaa pyysivät Suomen silmälääkärit ry, Suomen silmäkirurgit ry sekä Lääkäriliiton sisällä toimiva silmälääkärien alaosasto. Etene on valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta.
Etene käsitteli hanketta kokouksessaan syyskuussa ja päätti tarkastella sosiaali- ja terveydenhuollon teknologistumista laajemmin kuin yhden hankkeen näkökulmasta. Teknologistuminen on noussut ilmiöksi terveydenhuollossa, ja tähän voi sisältyä eettisiä kysymyksiä:
– Tekniikan tarjoamat välineet laajentavat diagnoosi- ja hoitomahdollisuuksia mutta avaavat samalla merkittäviä tilaisuuksia harjoittaa menestyksekästä liiketoimintaa. Business-lähtöisyys ei aina ole sopusoinnussa (sellaisen) toiminnan kanssa, jossa terveyden edistämistä ja potilaiden hyvää hoitoa pidetään ensisijaisena tavoitteena, hahmotetaan Etenen lausunnossa.
”Tekniset uutuudet pitäisi ottaa terveydenhuollon käyttöön kriittisen ja laaja-alaisen arvioinnin kautta.”
”Kalliin laitteen hankintakustannukset halutaan saada takaisin, mikä voi johtaa erilaisten tuotteiden ja palveluiden vastuuttomaan tai harhaanjohtavaan markkinointiin. On tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että myös yksityissektorin hankkima teknologia vaikuttaa terveydenhuollossa sekä kustannuksiin että vaikuttavuuteen, joten teknologioiden käyttöönottoon olisi sovellettava vastaavia kriteereitä kuin julkisessa terveydenhuollossa."
Etene
Etene: Tavoitteena valtava potilasmassa ja taloudellinen hyöty
Optisen alan Tekes-hankkeen perustana on silmänpohjakuvauslaite, joka kuvaa osan silmänpohjasta. Kuvauksen tekee optikko optikkoliikkeessä. Hanke on Etenen tietojen mukaan päättynyt tai päättymässä, mutta vaikuttaa siltä, että silmänpohjakuvauksen tarjoaminen näöntarkastuksen yhteydessä on muotoutunut osaksi kaupallista toimintamallia.
Etene näkee, että hankkeessa on tavoitteena muodostaa valtava sairaus- ja potilaspotentiaali, jolle tarjotaan kuvantamispalvelua optikkoliikkeessä huomattavan taloudellisen hyödyn tuottamiseksi.
Etenen mukaan hanke on tutkimuseettisesti epäilyttävä ja siinä sivuutetaan tärkeitä potilasturvallisuuden kysymyksiä. Hankkeen peruskivenä on näkemys terveysteknologian hyödyntämisestä – ja tämä perusta sivuuttaa terveydenhuollon etiikan lähtökohdat, huomauttaa Etene.
Kannanottoa toivoneet silmälääkäriyhdistykset kertovat, että kuvaus on aiheuttanut ihmisissä ylimääräistä huolta ja käyntejä päivystyksessä.
- Lue myös: Silmänpohjan ikärappeuman oireet
Hankkeen ja terveydenhuollon teknologistumisen ongelmia Etenen mukaan:
• Hankkeeseen liittyvään silmänpohjakuvaukseen osallistuva asiakas ei saa selkeää käsitystä siitä, mitkä ovat kuvauksen hyödyt ja rajoitukset.
• Kuvauslaite ei pysty kuvaamaan koko silmänpohjaa ja havaitsemaan kaikkia muutoksia. Asiakas saattaa harhaanjohtavasti luottaa siihen, että kaikki on hyvin, vaikka hänellä voi olla jopa näönmenetysvaaran aiheuttava tila tai sairaus.
• Asiakkaille suunnatussa tiedotuksessa korostetaan teknologian tuottamaa terveydellistä hyötyä ja asiakaslähtöisyyttä. Tosiasiallinen vastuu diagnoosin tekemisestä ja hoidosta sälytetään kuitenkin silmälääkäreille ja julkiselle terveydenhuollolle.
• Etenen mukaan kuvaukseen osallistuneita on ohjattu erikoislääkärille ja erikoissairaanhoitoon. Kuvantamistuloksen virheelliseen tulkintaan perustuvat käynnit kuormittavat julkista terveydenhuoltoa.
• Kun optikkoliike lähettää asiakkaalle kutsun uusintakuvaukseen, asiakas mieltää palvelun osaksi terveydenhuoltoa, vaikkei liike ota vastuuta diagnosoinnista eikä hoidosta.
• Kun silmänpohjakuvausta tarjotaan osana näöntarkastusta, optikon toimet rinnastuvat terveydenhoitoon. Asiakas mieltää tulleensa vastaanotolle, jossa huolehditaan hänen terveydestään.
• Asiakaslähtöisyyden nimissä voidaan kehittää lähes loputtomasti erilaisia diagnostisia palveluita.
• Hankkeessa kertyy paljon henkilökohtaisia terveystietoja. Kuka omistaa nämä tiedot? Tietosuojakysymykset jäävät avoimiksi.
• Hankkeen tavoitteena on parantaa näköä uhkaavien sairauksien ja tautitilojen diagnostiikkaa ja hoitoa, joten hanke on luonteeltaan lääketieteellinen tutkimus. Tällaiset tutkimukset pitäisi viedä eettisen toimikunnan arvioitavaksi etukäteen. Näin ei kuitenkaan tehty.
• Lääketieteellisen tutkimuksen kriteerit täyttäviä hankkeita ei saa naamioida teknologia- ja yritystoimintahankkeiksi. Etene on saattanut tapauksen tiedoksi keskustelua ja mahdollisia toimenpiteitä varten Valviralle ja Tutkimuseettiselle neuvottelukunnalle.
Lääkärilehti: Silmälääkärit eivät sinällään vastusta
Etene arvioi, että lausuntopyynnön taustalla saattaa olla eri ammattiryhmien välistä kilpailua asiakkaista.
Suomen silmälääkäriyhdistyksen puheenjohtaja, professori Kai Kaarniranta sanoo Lääkärilehdessä, etteivät silmälääkärit ole vastustamassa sitä, että optikko voi ottaa silmänpohjakuvia samalla kun tehdään näöntarkastus. Kuvien tulkintaan tarvitaan kuitenkin terveydenhuollon ammattilainen, ja vastuu esimerkiksi diagnosoinnista on aina lääkäreillä.
Ei myöskään pidä ryhtyä seulomaan terveitä ihmisiä sellaisin menetelmin, joista ei ole saatavilla tieteellistä näyttöä, sanoo Kaarniranta Lääkärilehdessä.
- Lue selkokielinen artikkeli: Silmänpohjan muutokset
Toimialajärjestö: miksei meitä kuultu?
Silmäklinikkayritysten toimialajärjestö, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala ry on tehnyt asiasta selvityspyynnön Etenelle. Järjestön mukaan Etenen lausunto pohjaa puutteellisiin tietoihin.
Järjestön mielestä lausunto olisi todennäköisesti ollut erilainen, jos järjestöä olisi kuultu asiassa: olisi pitänyt varata mahdollisuus toimittaa hankkeen taustoja ja kontekstia selventävää materiaalia Etenen käyttöön.
Lähteet:
Etenen lausunto optisen toimialan Tekes-hankkeesta 16.9.2016 (pdf)
Näkemisen ja silmäterveyden toimiala ry
Lue myös:
Silmänpohjan ikärappeuma, potilasohje
Diabeteksen aiheuttamat silmänpohjamuutokset, hoito ja seuranta