Kauneus & Terveys

Ryhti kuntoon - lue helpot vinkit!

Ryhti kuntoon - lue helpot vinkit!

Huonoa ryhtiä on helppo pitää yllä, kun taas hyvä ryhti vaatii hieman tiedostamista ja yrittämistä. Useimmat ihmiset eivät ajattele ryhtiään kunnes joku huomauttaa asiasta.
Teksti Noora Dahmane
Kuvat Thinkstock
Mainos

Huonoryhtisyyden voidaan sanoa olevan seurausta yhteiskunnan trendeistä. Lapset kantavat pienestä pitäen valtavia reppuja, aikuiset raahaavat salkkuja töihin ja miljoonat ihmiset viettävät useita tunteja kyyhöttämällä tietokoneensa edessä joko töitä tehden tai pelaamalla.

Huono ryhti ei silti ole vain opittua. Sitä tavataan nähdä myös ihmisillä, joilla on huono itsetunto, selkärankaan vaikuttavia rappeutumia, kipua tuottavia lihasvaurioita sekä ylipainoa.

Muutos vaatii tahdonvoimaa. Hyvän ryhdin mukanaan tuomat vaikutukset ovat kuitenkin sen arvoisia. Tunnet olosi paremmaksi ja olet fyysiseltä olemukseltasi pidemmän sekä itsevarmemman oloinen.

Tässä Everydayhealth.com tarjoaa helppoja vinkkejä siitä, miten voit parantaa ryhtiäsi jokapäiväisessä elämässäsi.

1. Aamulla

  •  Seiso ja venyttele käsiäsi pääsi yläpuolella. Amerikkalaisen kiropraktikkoyhdistys neuvoo myös tekemään "halaa parasta kaveriasi" -liikkeen, jossa kiedot kätesi oman vartalosi ympärille ja käännät itseäsi mahdollisimman paljon ensin vasemmalle ja sitten oikealle.
  • Harrasta liikuntaa säännöllisesti pitääksesi selkärankaa tukevat vatsalihakset vahvoina. 
  • Vältä korkokenkiä! Valitse kenkä, joka tukee jalkaa ja on miellyttävä jalassa. Jotkut kenkämallit voivat vaikuttaa kehon tasapainoon. Matalakantaiset kengät ovat paras vaihtoehto.
  • Katso itseäsi peilistä. Onko ryhtisi hyvä? Ajattele ryhtiäsi ja miten voit pitää sitä yllä koko päivän ajan. Harjoittelu tekee mestarin!

2. Laukut, reput ja salkut

  • Valitse kevytrakenteinen reppu.
  • Tarkista, että repun hihnat ovat säädettävissä, leveät ja topatut. Vyötärötuellinen reppu on paras vaihtoehto. Käytä reppua selässä niin, että vedät molemmat kantohihnat olkapäiden yli.
  • Pakkaa painavimmat tavarat lähelle selkää. Reppu, jossa on useita eri taskuja auttaa tasapainottamaan repun painoa ja jakamaan painon tasaisesti. Terävät tai kovat esineet tulisi pakata kauas kantajan selkärangasta.

3. Työpaikalla: vinkit hyvään työskentelyryhtiin

  • Valitse ergonomiset ja omaan vartaloon sopivat toimistokalusteet.
  • Istu selkä kiinni tuolissa niin, että polvet ovat lantion korkeudella. Pohdi jalkatuen käyttämistä. Pieni tyynyt tai rullalla oleva pyyhe alaselän takana voi antaa tarvittavan tuen.
  • Työpiste tai pöytä tulisi olla kyynärpäiden korkeudella. Säädä tuolin korkeutta löytääksesi oikean asennon.
  • Istu olkapäät suorassa ja lantioon nähden suorassa.
  • Älä kyyristele tai nojaile eteenpäin nähdäksesi paremmin tietokoneelle. Mene joko lähemmäs pöytää tai liikuta konetta lähemmäs itseäsi. Käännä tietokoneen näyttöä niin, että sen keskiosa on silmän korkeudella.
  • Älä pidä puhelinta olkapään ja korvan välissä! On paljon helpompaa käyttää joko kaiutinta tai pitää puhelinta kädessä.
  • Nouse ylös, kulje suorassa ja venyttele usein.

4. Illalla

  • Älä nuku vatsallasi. Nuku kyljelläsi tai selälläsi.
  • Maatessasi selälläsi, laita tyyny polviesi alle. Tämä auttaa helpottamaan alaselän jännitystä.
  • Maatessasi kyljelläsi, aseta tyynyt hieman taivutettujen polvien väliin. Tämä auttaa pitämään selkärangan suorana.
  • Vaikka ylisuuret ja pehmeät tyynyt ovat houkuttelevia, ne eivät ole hyväksi selkärangalle. Käytä sen sijaan tyynyä, joka mahdollistaa pääsi pysymisen suorassa muuhun vartaloon nähden.

Lähde: EverydayHealth.com

Julkaistu: 25.6.2015