Terve.fi

Ruokailutavoista

Ruokailutavoista
Ruokailuhetki on ayurvedan mukaan pyhä rituaali. Siinä kunnioitetaan agnia, sisäistä tulta, joka kuvaa kaikkein tärkeintä ruumiintoimintaamme, ruuansulatusta. Koska kehomme muodostuu pääosin siitä mitä syömme, tulisi meidän tarkasti valvoa, että ruokailu sujuu juuri kehomme vaatimusten mukaan.

Sitä seuraava ruuansulatus ja aineenvaihdunta voisi siten tapahtua kaikkein otollisimmalla tavalla. Näin me varmistamme sen, että kaikki kehomme solut saavat niille tarpeellista ravintoa niiden toiminnan takaamiseksi. Kun ruokailu tapahtuu oikealla tavalla, ruoka on puhdasta, luonnonmukaista ja oikein yhdisteltyä. Tuloksena on vahva immuniteetti, hidastunut vanhenemisprosessi ja pitkä ikä.

Seuraavassa lista yleisimmistä ohjeista ruokailua varten:

  • Lasillinen tai kaksi kuumaa vettä heti sängystä noustua
  • Kevyt aamiainen kehotyypin ja vuodenajan mukaan
  • Lounas päivän pää-ateria
  • Illallinen lounasta kevyempi, ainakin kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa
  • Kaphalle ei välipaloja, pitalle silloin kun on nälkä ja vatalle säännollisin väliajoin
  • Ruoka-aineet vallitsevan doshan mukaan
  • Kaikki kuusi makua tulee tyydyttää, makea ennen kaikkea
  • Rauhallinen ja virikkeetön ympäristö, joka takaa rentoutuneen olotilan
  • Keskity vain syömiseen
  • Kunnollinen pureskelu, ainakin 30 kertaa
  • Ei juomia ruokailun aikana, varsinkaan kylmiä. Juo 30 minuuttia ennen lämmintä ja vaikka maustettua juomaa (esim. sitruunalla ja inkiväärillä)
  • Ruoan tulisi olla lämmintä mutta vältä mikroa, sillä sen uskotaan tuhoavan ruoan sisältävän pranan
  • Älä yhdistä maitoa ja kalaa samalla aterialla tai maitoa ja hedelmiä tai mitään hapanta maidon kanssa.
  • Vältä jogurttia tai jäätelöä, varsinkin jälkiruokana, ellet ole vahvasti pitta painotteinen
  • Vältä lihaa mahdollisimman paljon, varsinkin pitta ja kapha tyypit
Julkaistu: 15.2.2011
Kommentoi »