Kauneus & Terveys

Raakasuklaa hurmaa


Suklaan syömisestä ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Raakasuklaa ja tumma suklaa ovat ravinteikkaita herkkuja.
Kuvat Timo Villanen

Raaka kaakao on kuin monivitamiinitabletti: se sisältää runsaasti muun muassa B1- ja B2-vitamiineja sekä hiven- ja kivennäisaineita, kuten magnesiumia, kaliumia, sinkkiä ja rautaa. Raakasuklaan painosta huikeat kymmenen prosenttia koostuu antioksidanteista – se on kymmenen kertaa enemmän kuin supermarjassamme mustikassa! Myös tumma suklaa sisältää useita eri kivennäisaineita, mutta vitamiinit jäävät vähäisiksi kaakaon kuumentamisen vuoksi.

Tiesitkö? 

Kaakaonibsit ovat rikottuja ja kuorittuja kaakaopavun palasia eli suklaan tärkein valmistusaine. Niiden maku on hieman kitkerä, mutta ne sisältävät paljon antioksidantteja. Kaakaonibsejä voi käyttää raakasuklaan valmistukseen ja leivontaan. Niitä voi myös syödä sellaisenaan tai lisätä esimerkiksi jogurtin ja myslin joukkoon.

Näin valmistat itse raakasuklaata:

Raakasuklaa (noin 4 hengelle)

1 dl kookosöljyä1 1/2 dl Reilun kaupan raakakaakaojauhetta2 dl manteli- tai pähkinärouhetta3 rkl luomuhunajaaHalutessasi joukkoon2 rkl goji-marjoja1 rkl kaakaonibsejä1/4 tl cayennenpippuria

Tee näin:Laita kookosöljy kattilaan ja anna sen sulaa miedolla lämmöllä. Ota kattila pois levyltä heti, kun kookosöljy on tasaista. Sen ei tarvitse kuumentua.Lisää sekaan kaakaojauhe, rouhitut mantelit ja pähkinät sekä hunaja. Lisää halutessasi goji-marjat, kaakaonibsit ja cayennenpippuri. Vain mielikuvitus on rajana, millä kaikella voit maustaa raakasuklaata. Sekoita tasaiseksi.Kaada suklaa pieniin silikonimuotteihin tai leivinpaperilla vuorattuun, matalaan reunalliseen astiaan. Laita suklaat pakkaseen tai jääkaappiin jähmettymään.Voit myös käyttää raakasuklaan valmistuspakettia. Lue ja noudata silloin paketin ohjeita ja mausta oman mielesi mukaan esimerkiksi erilaisilla mausteilla, pähkinöillä, kuivatuilla hedelmillä tai vaniljatangon siemenillä.

Julkaistu: 3.11.2011