Kauneus & Terveys

Raakaravinnolla lisää voimaa


Raakaravinnolla uskotaan olevan monia hyviä terveysvaikutuksia. Voit lisätä raakaruokaa arkeesi pienin askelin.
Teksti Hanna Vilo
Kuvat Fotolia

Liota siemeniä ja pähkinöitä 

Raakaravinnon ystävät uskovat, että siemenien ja pähkinöiden liottaminen vedessä herättää niiden elämää antavat voimat. Elimistö pystyy myös tavallista helpommin ottamaan vastaan aminohappoja liotettujen pähkinöiden ja siementen proteiinista. Samalla niistä tulee helpommin sulavia. Myös kuivattujen hedelmien liottaminen helpottaa ruoansulatusta. Hyvä nyrkkisääntö on liottaa siemeniä ja pähkinöitä noin kahdeksan tuntia. Jos ne laittaa illalla veteen, ne ovat valmiita nautittaviksi aamulla. Kuivattuja hedelmiä täytyy liottaa 12–24 tuntia. Kulho kannattaa laittaa jääkaappiin, jos liotus kestää yli kahdeksan tuntia tai huoneessa on kuuma. Liotusvettä kannattaa mitata noin kolminkertainen määrä liotettaviin aineksiin verrattuna.

Idätä siemeniä tai palkokasveja 

Idätetyt siemenet ovat täynnä hyvää tekeviä ravintoaineita, kuten vitamiineja, rasvahappoja, proteiineja ja mineraaleja. Idut ovat myös halpaa ruokaa. Jo hyvin pienestä määrästä siemeniä tulee kulho tai tölkki täyteen ituja. Yleensä siemeniä pitää ensin liottaa noin kahdeksan tuntia. Sen jälkeen ne huuhdellaan kerran päivässä, kunnes ne ovat valmiita syötäviksi 2–5 päivässä. Voit kokeilla esimerkiksi alfalfan eli sinimailasen siemeniä, mungpapuja ja vihreitä linssejä. Valmiit idut säilyvät jääkaapissa 2–4 päivää.

Juo mehuja 

Vastapuristettu kasvis- tai vihannesmehu on täynnä hyvää tekeviä entsyymejä. Monet elävän ravinnon syöjät juovat vehnänorasmehua, mutta myös helpommin saatavilla olevista raaka-aineista saa elinvoimaa. Kokeile vaikka tummanvihreistä salaattivihanneksista, selleristä ja kurkusta puristettua mehua, Voimamehu on hyvä aamun aloitus. Se kannattaa juoda noin puoli tuntia ennen varsinaista aamupalaa, jotta ravintoaineet imeytyvät hyvin.

Herkuttele raaoilla kekseillä 

Kun tekee mieli makeaa, kokeile pieniä raakaravintomakeisia. Moniin ohjeisiin tulee esimerkiksi tahinia eli seesaminsiementahnaa, pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä. Mausteina käytetään carob- eli johanneksenleipäpuujauhetta, kookoshiutaleita, kanelia, tähtianista ja sitruunan tai limetin mehua. Herkut auttavat pitämään verensokerin pitkään tasaisena.

Lähteet: Amerikkalaisen Hippocrates-instituutin elävän ravinnon asiantuntijoiden Brian ja Anna Maria Clementin haastattelu ja Erica Palmcrantzin ja Irmela Liljan kirja Raw Food (Mäkelä).

Julkaistu: 22.9.2010