Terve.fi

Pysy lämpimänä pakkaspäivän treeneissä


Ulkona liikkuminen pakkasella vaatii hieman enemmän valmisteluja kuin lämpimällä kesäilmalla. Järkevä ja oikeaoppinen pukeutuminen saattaa kuitenkin säästää myöhemmältä vilustumiselta ja paleltumiselta.
Teksti Anne Valta

Kehon kyky säilyttää lämpöä riippuu ympäröivästä suojakerroksesta —kehon rasvaprosentista sekä vaatetuksesta. Myös ympäristön lämpötila vaikuttaa ratkaisevasti siihen kuinka tehokkasti kehon lämmönsäätelykyky pystyy säilyttämään olon miellyttävänä.

Noin 40-50 % kehon lämmöstä haihtuu pään kautta. Päähineen käyttö pakkasella on siis enemmän kuin järkevä ajatus. Kylmällä urheiltaessa jopa 25% prosenttia elimistössä tuotetusta lämmöstä haihtuu hengityksen kautta.

Pukeudu kerroksittain, jotta voit tarvittaessa vähentää vaatetusta helposti. Vältä pelkkään puuvillaan pukeutumista, vaikka se saattaa tuntua miellyttävältä ja lämpimältä. Valitse alusvaatteiksi materiaaleja, jotka ovat tehty nimenomaan liikkumista varten ja jotka siirtävät kosteuden ihon pinnalta seuraaviin vaatekerroksiin. Näin pysyt lämpimänä ja kuivana treenin loppuun asti ja vältyt ikävältä vilustumiselta, kun kylmä alkaa hiipiä luihin ja ytimiin hikoamisen jälkiseurauksena. Päällysvaatteiden tarkoituksena on suojata tuulelta, lumelta, sateelta ja kylmältä.

Muista pitää jalat ja kädet lämpiminä sillä kylmä ulkoilma aiheuttaa verenkierron vähentymisen kehon ääreisosissa. Jos ulkona on selkeästi kylmempää kuin sisätiloissa kannattaa harkita jonkinlaista esilämmittelyä sisällä ennen ulos menemistä. Ensimmäiset kilometrit ovat näin hieman miellyttävämpiä, kun lämmöntuotto on jo saatu käyntiin ja lihakset ovat valmiita suoritukseen. Jos lämpötila on alle -15° harkitse kannattaako urheilla ainakaan kovin rankasti. Kehon suorityskyky heikkenee selvästi kylmällä ilmalla ja saatat altistaa itsesi vain turhalle vilustumiselle ja loukkaantumiselle.

Tarkkaile kehon reaktioita kylmässä ja muista, että paleltuminen voi yllättää myös huomaamatta. Paleltuman oireita ovat tunnottomuus sekä pistelevä ja kellertävä iho. Jos pelkäät, että olet palelluttanut jonkun kehon osan, siirry heti sisätiloihin ja lämmitä ihoa varovasti esim. lämpimässä (ei kuumassa!) vedessä tai patterin/takkatulen läheisyydessä. Älä hiero paleltunutta ihoa, koska se voi aiheuttaa verisuonten katkeamista. Liikuttele paleltuneita varpaita ja sormia kunnes tunnet, että verenkierto alkaa palata. Vaihda kosteat vaatteet kuiviin mahdollisimman nopeasti. Muista, että alkoholi ja kylmä eivät sovi yhteen sillä alkoholi aiheuttaa lämmönhukkaa laajentamalla verisuonia. Lämmin kaakao, tee tai mehu on parempi lämmike kylmälle keholle.

Julkaistu: 21.6.2012