Terve.fi

Miksi laihdutus epäonnistuu? 5 avainta pysyvään muutokseen!



Miksi laihdutus epäonnistuu? 5 avainta pysyvään muutokseen!

Kannattaako pikadieettejä kokeilla? Mitä tehdä, jos repsahtaa? Miksi lihoin uudestaan? Nämä viisi asiaa ennustavat onnistumista elämäntapamuutoksessa.

Laihduttaminen on vaikeaa, jos siihen ryhtyy väärillä keinoilla. Sama pätee kaikkiin elämäntapamuutoksiin.

Mehiläisen kyselytutkimuksen mukaan vain viidesosa vastaajista pystyi pitämään terveelliseen elämäntapaan liittyvän uudenvuodenlupauksen paria kuukautta pidempään.

Mitkä asiat ennustavat sitä, että elämäntapamuutos on pysyvä? Mehiläisen psykologi Taija Wilenius kertoo.

1. Tärkeintä on oma motivaatio

Jos treenaat vain siksi, että joku muukin treenaa tai haluat laihtua ystäväpiirin painostuksesta, olet väärässä suunnassa. Jos taustalla on vahva halu voida paremmin, motivaation ylläpito on helpompaa. Liikunnan pitää myös olla itselle mieluisaa.

2. Unohda tahdonvoima, löydä tunne tavan taustalla

Ihminen noudattaa harvoin epäterveellisiä elintapoja tyhmyyttään tai tietämättömyyttään. Tapaan liittyy usein mielihyvää: herkutteluhetki television ääressä tai tupakkatauko voivat olla niitä harvoja hetkiä, jolloin ihminen antaa itselleen luvan pysähtyä. Tahdonvoimalla pinnistäminen ei yleensä auta irtautumaan tavasta. Kun tunnistaa todellisen tarpeen tavan taustalla, tavasta luopuminen on usein helpompaa. Joskus tunteet ovat niin vaikeita, että niiden purkamiseen tarvitaan ammattiapua. Ethän epäröi hakea sitä.

3. Tiukat dieetit eivät toimi

Paino voi pudota pikadieetillä nopeasti. Kannattaa kuitenkin miettiä, mistä paino putoaa. Jos syö liian vähän, keho menee säästöliekille, ja laihtuminen tapahtuu lihasmassasta ja muista tärkeistä kudoksista. Avainasia pysyvässä painonpudotuksessa on elämäntapamuutos, jota voi noudattaa koko loppuelämän. Kukaan ei jaksa ankaraa dieettiä loputtomiin. Rajut laihdutuskuurit voivat sekoittaa aineenvaihduntaa, tehdä hallaa sisäelimille, häiritä kehon kylläisyysviestejä ja vaikuttaa kielteisesti mielialaan. Koska lihasmassan määrä on olennainen rasvanpoltossa, dieetit voivat viedä ojasta allikkoon: lihakset kuihtuvat, ja ihminen lihoo entistä herkemmin.

4. Valitse oikea hetki muutokselle

Sukupuolella ja iällä ei ole suurta vaikutusta siihen, miten motivoituneita ihmiset ovat pitämään kiinni muutoksista. Tärkeintä on elämäntilanne: jos elää kuormittavaa vaihetta, painonpudotukseen ei ehkä kannata ryhtyä. Suurten tavoitteiden kurkottelun sijaan kannattaa kokeilla pienempiä muutoksia arjessa. Asiaan voi palata sitten, kun elämäntilanne on kohtuullisempi.

5. Ole armollinen itseäsi kohtaan

Yksi suuri virhe elämäntapamuutoksissa on se, että ihmisellä on liian kovat tavoitteet ja nollatoleranssi virheiden suhteen. Tällöin sortuu helposti "kaikki on jo pilalla" -ajatteluun. Jos syöt yhden keksin, voit saman tien ahmaista vaikka kokonaisen kakun, koska peli on jo menetetty. Repsahduksiin kannattaa suhtautua ymmärtäväisesti, eikä niille pidä antaa suhteetonta painoarvoa. Sen sijaan voi ajatella: nyt kävi näin, se ei haittaa, jatketaan harjoituksia. Itsensä haukkuminen on turhaa ja tuloksetonta. Pysyvä muutos onnistuu vain, jos ajattelu on joustavaa.

*Kysely uudenvuodenlupausten pitämisestä toteutettiin Mehiläisen Asiakasraati-verkkoyhteisössä ajalla 7.–18.2.2018. Internetkyselyyn vastasi 2812 raatilaista.

Lähde: Mehiläinen Oy:n tiedote 23.5.2018

Julkaistu: 23.5.2018