Hyvinvointi
Kauneus & Terveys

Opettele positiivinen asenne

Opettele positiivinen asenne

Miten jotkut ihmiset jaksavat olla aina niin iloisia ja positiivisia? Positiivisen asenteen voi opetella muutamalla yksinkertaisella askeleella. Se vain vaatii tahtoa ja sinnikkyyttä, aivan kuin minkä tahansa uuden tavan oppiminen.
Teksti Leena Pakonen
Kuvat Thinkstock

Positiivinen asenne kuulostaa mukavalta asialta. Mutta kannattaako sen eteen nähdä vaivaa? Mieti kumpi antaa sinulle enemmän energiaa ja hyvää oloa: valittaminen ja murehtiminen vai iloisuus ja positiivisuus?

Jos valitsit jälkimmäisen, aloita tästä:

1. Kiinnitä huomio myönteisiin asioihin

Jotta pääset vauhdikkaasti alkuun, tee tästä itsellesi peli. Kerää pisteitä kaikista hyvistä asioista, onnistumisista ja onnenpotkuista jotka huomaat. Mitä pienempi asia, sitä isommat pisteet! Muista, että saat vapaasti iloita myös toisten puolesta ja kerätä siten bonuspisteitä. Ja kas, vähitellen huomiosi kohdistuu myönteisiin asioihin ihan itsestään!

Lue myös: Onnellisuuskoulu: Vaali myönteisiä tunteita

2. Ole kiitollinen

Kiitollisuus ja kiitoksen antaminen ovat tehokkaita tapoja lisätä hyvää oloa ja onnellisuutta. Aloita aamusi listaamalla mielessäsi muutama asia, joista olet kiitollinen. Kun päivän mittaan huomioit myönteisiä asioita, tunne niistä samalla kiitollisuutta. Anna kiitosta ympärillesi saadessasi apua ja huomiota, kehu reippaasti aina kun huomaat kehun aihetta. Anna hyvän kiertää!

3. Leuka rintaan vai leuka pystyyn?

Vastoinkäymisiltä ei voi välttyä positiivisinkaan ihminen, mutta merkitystä onkin sillä, kuinka vastoinkäymisiin suhtautuu. Kun elämä kolhii, mieti mitä hyvää siitä voisi seurata. Usein elämän tapahtumat, ne ikävätkin tapahtumat, ovat osa ketjua, jossa yksi tapahtuma mahdollistaa toisen. Vastoinkäymisetkin ovat joskus tarpeen, jotta jokin myönteinen tapahtuma tai kokemus voisi olla mahdollinen. Tällaiset tapahtumaketjut ovat toki helpompia tunnistaa jälkikäteen, mutta voit myös opetella ennakoimaan niitä. Vastoinkäymisen hetkellä, mieti mitä hyvää siitä voisi seurata ja kiinnitä huomio myös tilanteeseen liittyviin myönteisiin asioihin.

Ole tarkkaavainen! Näin selviät ikävistäkin tilanteista energisempänä ja voit suunnata katseen nopeammin tulevaisuuteen.

Lue myös: Mitä hyötyä on optimistisuudesta?

4. Hätätilanteessa: hymyile!

Hymyllä on ihmeellinen vaikutus niin hymyilevään ihmiseen itseensä kuin muihinkin. Pelkkä suupielien nostaminen saa aikaan hyvän mielen. Kun hymyilet, vastaantulija ei voi olla hymyilemättä takaisin. Hymy on myös siitä ihmeellinen, että jo pelkkä hymiö-tyylinen piirros riittää laukaisemaan positiivisen tunnereaktion. Niinpä, kun mikään muu ei enää toimi, hymyile! Ja jos sekään ei toimi, piirrä paperille hymiö, aseta se näkyvälle paikalle ja anna taikuuden toimia.

Älä anna periksi!

Ole sinnikäs! Jos huomaat lipsuneesi, ole itsellesi armollinen ja kiinnitä huomiosi samalla hetkellä johonkin myönteiseen, niin pääset heti takaisin hyvään vauhtiin. Ole kiitollinen, että olet oppinut huomaamaan eron asenteessasi ja pystyt tunnistamaan lipsumisesi.

Huomioi myös, että uusi asenteesi saattaa herättää ihmetystä ja jopa torjuntaa tutussa ympäristössäsi. Kun esimerkiksi satut tuttujen valittajien seuraan, osallistu kohteliaasti ja myötätuntoisesti keskusteluun ja ripottele vasta sitten keskusteluun vaivihkaa positiivista asennettasi. Ole lähipiirisi salainen positiivisuusagentti!

Kirjoittaja on KTM, ryhmäliikuntaohjaaja ja LCF Life Coach. 

Lue myös:

Tunne itsesi kauniiksi ja itsevarmaksi – koosta riippumatta

Näin hyväksyt itsesi

Nämä 5 keinoa edistävät mielen ja kehon terveyttä

Julkaistu: 20.11.2013