Kauneus & Terveys

Myyttejä unesta ja nukkumisesta

Älä usko kaikkea mitä kuulet. Nyt rikomme myytit unesta ja nukkumisesta.

1. Saavuttaakseen parhaan toimintakyvyn, pitää nukkua kahdeksan tuntia yössä. 

Jokaisella on erilaiset unitarpeet ja yleensä jokainen itse tietää, mikä on sopiva määrä. Kun iltapäivällä tylsässä tilaisuudessa pää ei nuoku, nukkuu tarpeeksi.

2. Mitä enemmän unta, sen parempi, jos vain mahdollista. 

Eräät tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmiset, jotka nukkuvat yli kahdeksan tuntia yössä, kuolevat nuorempina kuin ihmiset, jotka nukkuvat 6-8 tuntia yötä kohti. Tutkijat eivät kuitenkaan tiedä vielä aiheuttaako pitkään nukkuminen huonon terveyden vai onko nukkuminen vain oire huonosta terveydestä. Pitkistä yöunista nauttivat voivat kärsiä esimerkiksi uniapneasta, masennuksesta ja kontrolloimattomasta diabeteksesta, jotka voivat aiheuttaa unisuutta.

3. Jotkut pystyvät toimimaan täysin normaalisti neljän tunnin yöunilla. 

Legendaariset vähäuniset, kuten Bill Clinton ja Madonna, eivät välttämättä toimi paremmin vähemmillä yöunilla, sillä he vain eivät tiedä, kuinka väsyneitä ovat. Liian vähäinen uni on pahasta terveydelle: se tekee tehottomaksi, vaikuttaa suoritus-, arviointi- ja keskittymiskykyyn, voi tehdä sairaaksi, sillä se heikentää immuunijärjestelmää, sekä se voi aiheuttaa liikalihavuutta. Itse asiassa Harvard Nurses´ Health Studyn mukaan naisilla, jotka nukkuivat alle seitsemän tuntia yössä, oli kolmanneksen todennäköisempää kertyä painoa 15 kiloa tai yli 16 vuoden aikana. Liian vähäisellä unensaannilla on suurin piirtein samat vaikutukset kuin liiallisella nukkumisellakin.

4. Herääminen yöllä tarkoittaa väsymystä päivällä. 

National Institute of Mental Healthin tutkija Thomas Wehr kertoo, että öiset heräämiset voivat olla täysin luonnollista. Monet eläimet nukkuvat siten, ja on paljon merkkejä siitä, että myös esi-isämme nukkuivat sillä tavoin. Esi-isämme kenties nousivat puhumaan tai harrastamaan seksiä yöllä. Eräässä Wehrin tutkimuksessa 15 ihmistä asuivat ilman keinotekoista valoa muutaman viikon ajan, He nukkuivat 3-5 tuntia, sitten heräsivät yhden tai kahden tunnin ajaksi, ja sen jälkeen nukkuivat jälleen neljän tai useamman tunnin ajan. Nämä henkilöt myös kertoivat, etteivät olleet koskaan tunteneet oloansa niin levänneeksi.

5. Tarvitaan reseptilääkkeitä, jos on unettomuutta joka yö. 

Unilääkkeet on suunniteltu lyhytkestoisten unihäiriöiden hoitoon. Pitkäkestoisista unihäiriöistä kärsivät hyötyvät enemmän kognitiivisista käyttäytymisterapioista. Heidän tulisi uudelleenkouluttaa itseään ja opetella parempia nukkumistapoja ja -rutiineja. Sellaisia tapoja ovat esimerkiksi nukkumaan meneminen joka ilta samaan aikaan, olemaan katsomatta televisiota enää sängystä, välttämään kofeiinia kuusi tuntia ennen nukkumaan menoa sekä monet muut elämäntapamuutokset. Itse asiassa National Institutes of Healthin mukaan tämän kaltainen terapia on yhtä tehokas kuin reseptilääkkeet lyhytkestoisena kroonisen unettomuuden hoitona.

6. Viikonloppuisin voi maksaa univelkoja nukkumalla pidempään. 

Nukkuminen viikonloppuisin ja valvominen viikolla häiritsee vuorokausirytmiä ja tekee virkistävän unen saamisen vaikeammaksi. American Academy of Sleep Medicinen puheenjohtaja Donna Arandin mukaan keho pitää johdonmukaisuudesta ja parasta olisikin nousta sängystä suurin piirtein samaan aikaan joka aamu.

Lähde: WebMD "7 Myths About Sleep"

Julkaistu: 25.6.2015
1 kommentti