Kauneus ja Terveys

Mielen kevätsiivous

Mielen kevätsiivous
Kaipaako mielesi tuuletusta? Haluatko luopua jostakin elämässäsi? Toivotko keveän mielen kevääksi?
Julkaistu: 16.2.2015

Usein vuoden vaihtuessa uudeksi haluamme laittaa elämämme ainakin osittain uusiksi. Saatamme tehdä vuoden alkajaisiksi lupauksia itsellemme ja muutoksia elämään. Toisinaan kuitenkin talven kääntyessä kevääksi olemme jo unohtaneet osan toiveistamme. Arjen rutiinit ovat ehkä vieneet mennessään, ja vanhat tavat sekä tottumukset ovat jälleen vallanneet mielen.

Talvi vie toisinaan myös energiaa ja saatamme kaivata mielen tuuletusta sekä tilaa uudelle. Yhtä lailla kuin kodin nurkkiin saattaa kerääntyä kaikkea ylimääräistä ja tarpeetonta, myös mieleen voi kerääntyä irtipäästettävää. Myös mielelle voi tehdä kevätsiivouksen.

Missä mennään?

Kevätsiivous on hyvä aloittaa kartoituksella siitä, millainen nykytilanne mielessäsi vallitsee. Voit tehdä kartoituksen seuraavien kysymysten avulla:

  • Listaa mikä/mitkä osa-alueet elämässäsi kaipaavat muutosta?
  • Millaisia tunteita koet tällä hetkellä elämässäsi?
  • Mitä tunteita haluaisit kokea vähemmän?
  • Mitä tunteita haluaisit kokea enemmän?
  • Onko jotain ajatuksia tai tunteita, joista haluaisit luopua kokonaan?

Miten toivot asioiden olevan?

Seuraavaksi on hyvä käyttää hetki pohdintaan siitä, miten toivot asioiden olevan. Valitse muutostoivelistaltasi sinulle 2 tärkeintä toivetta. Voit valita halutessasi myös useamman. Mieti toiveiden kohdalla:

  • Mitä pitäisi olla toisin elämässäsi, jotta toiveesi toteutuisivat?
  • Mitä toiveillesi on tehtävissä?
  • Mitä voisit tehdä, jotta tuntisit enemmän haluamasi tunteita?
  • Entä mitä voisit tehdä, jotta tuntisit vähemmän ei toivottuja tunteita?

Kohti kepeää mieltä

On hyvä asettaa itselle tavoite, jolloin kevätsiivous on tehty. Tarkka päivä ja vielä kalenteriin laitettuna, kannustavat haluttuun lopputulokseen. On myös hyvä pohtia elätkö hetkessä vai harhailevatko ajatuksesi menneessä tai tulevassa? Jos harhailevat, voit harjoitella hetkeen keskittymistä tekemällä ja ajattelemalla yhden asian kerrallaan. Jos ajatus lähtee harhailemaan muuhun, pyri palaamaan takaisin alkuperäiseen ajatukseen. Sama koskee tekemistä.

Mielen saa usein keveämmäksi myös sillä, että antaa anteeksi itselleen sekä tarvittaessa muillekin ihmisille. Hyväksyntä tuo mieleen keveyttä: kun hyväksyt itsesi ja muut sellaisena kun olette, saat lisää energiaa sekä tilaa muille ajatuksille ja tunteille.

Yksi hyvä tapa päästä toivottuun lopputulokseen on kuvitella lopputulos mahdollisimman tarkasti kuin se olisi jo totta. Esimerkiksi: jos haluat olla iloisempi, kuvittele tilanne, jossa olet iloinen. Miltä silloin tuntuu? Miltä näytät? Mitä teet? Mietittyäsi nuo, tiedät juuri sinulle oikeat vastaukset siihen, kuinka edetä siivouksessasi kohti toteutusta.

Kirjoittaja on LCF Life Coach ja Olonkeveys-valmentaja

Kommentoi »