Voi hyvin

Lisää valoa kaamokseen!

Lisää valoa kaamokseen!
Pimeänä vuodenaikana mieli synkkenee tavallista herkemmin. Miten saa lisää iloa ankeuden keskelle? Asiantuntijat vastaavat.

1. Miten saisin energiaa, kun pimeys masentaa?

Tee jotain mieluisaa, joka nostaa mielialaasi. Syvenny harrastukseen tai tapaa hyviä ystäviäsi. Harhauta siis mieltäsi tekemällä jotain kivaa.

”Paras harhautus on sellainen, jossa pääset flow-tilaan. Silloin kaikki muu unohtuu hetkeksi ja olet täysin läsnä tekemisessä”, psykologian emeritusprofessori Markku Ojanen neuvoo. Hyvä tapa on myös miettiä, ketä voisit ilahduttaa.

”Ihmisellä on luontainen taipumus altruismiin eli epäitsekkääseen muiden auttamiseen”, Ojanen sanoo.

Saamme hyvää mieltä, kun huomaamme, että teemme toisen iloiseksi. Samalla muiden auttaminen auttaa kääntämään katseen pois itsestä ja omista murheista.

”Jos pimeys väsyttää, eikä illalla tunnu riittävän energiaa mihinkään hauskaan, siirrä tekeminen aamuun. Aamulla tahdonvoimasi on vielä vahva, ja saat siksi helpommin asioita aikaan”, soveltavan positiivisen psykologian maisteri Paulina Piippo sanoo.

Ja kun mieliala kohoaa heti aamusta, jaksat päivän mittaan muutenkin enemmän. 

2. Kärsin sydänsuruista. Miten pääsisin surun yli?

Surun keskellä ihminen kaipaa tukea. Älä yritä kantaa suruasi yksin, vaan tukeudu ystäviisi ja uskalla pyytää heiltä apua.

”Muista, että sydänsuru ei vaikuta ihmisarvoosi”, Ojanen sanoo.

Olet arvokas, ihana ja rakastettava. Ihmisarvosi on loukkaamaton. Älä usko mielessäsi mahdollisesti pyöriviä kurjia ajatuksia itsestäsi. Ne ovat ainoastaan ajatuksia, jotka tulevat ja menevät. Älä takerru niihin, vaan anna niiden mennä. 

Jatka rohkeasti elämääsi. Lähde kotoa ja pidä kiinni hyvistä asioista: syö hyvin, harrasta, liiku, suuntaa ihmisten ilmoille. Lisää myös arkeesi rakkauden mikrohetkiä: yhdysvaltalainen psykologi Barbara Fredrickson on tutkinut rakkautta eri näkö-kulmista ja oivaltanut, että rakkautta on kaikkialla.

”Saat rakkauden mikrohetkiä, kun koet yhteyttä muiden kanssa. Kysy ystävältäsi esimerkiksi: mikä oli parasta päivässäsi? Kun hän alkaa kertoa sinulle hyväntuulista tarinaa, saatte jakaa yhdessä myönteisiä tunteita”, Piippo neuvoo. 

3. Kohtaan vaikeuksia työssäni. Miten kestäisin epäonnistumiset? 

Opettele uusia taitoja ja yritä kehittää itseäsi. Uusien taitojen oppiminen tuo iloa, lisää itsevarmuutta ja parantaa myös mahdollisuuksiasi työmarkkinoilla. 

”Muista, että työn ongelmat eivät vaikuta arvoosi ihmisenä. Älä anna niiden syödä itsekunnioitustasi”, Ojanen sanoo. 

Jos olet jäänyt työttömäksi, muista, että tilanteesi ei ole sinun vikasi. Et vain ole vielä löytänyt ominta paikkaasi, eikä sellaista ehkä ole juuri nyt tarjollakaan. Älä mieti epäonnistumisia, vaan käännä ajatuksesi siihen, mikä sinussa on hyvää. Muista, ettei sinun tarvitse pärjätä yksin. Vietä aikaa läheistesi seurassa ja puhu tunteistasi heille. Se helpottaa. 

”Kulttuurimme korostaa yksin pärjäämistä. Ajatellaan, että kyllä minä pärjään, en tarvitse apua. Ihmissuhteet ovat kuitenkin kaikkein merkittävin asia hyvinvoinnin kannalta. Uskalla pyytää apua ja tukea”, Piippo kannustaa. 

Ehkä tarvitset myös näkökulman muutosta. Selvitä vahvuutesi ja pohdi arvojasi: voivatko ne viedä sinua uuteen suuntaan? 

4. Murehdin turhia asioita. Mistä saisin lisää mielenrauhaa?

Tarkastele kuormitustasi ja pyri vähentämään sitä. Onko sinulla riittävästi aikaa palautumiselle? Mieti, oletko haukannut liian suuren palan työ- tai yksityiselämässäsi. Etsi stressin alkujuuret. 

”Hallinnan tunne on tärkeä hyvinvoinnillemme. Jos se on kadoksissa, olet luultavasti haalinut elämääsi liikaa tehtävää”, Ojanen sanoo. 

Priorisoi asiat ja mieti, mikä sinulle on oikeasti tärkeää. Laita tehtävät tärkeysjärjestykseen ja uskalla luopua siitä, mikä on liikaa. 

”Stressiä vähentää tietoinen läsnäolo. Yritä olla enemmän läsnä tässä hetkessä ja siinä, mitä teet juuri nyt”, Piippo sanoo. 

Älä yritä tehdä kaikkea samaan aikaan, vaan keskity rauhassa kulloiseenkin asiaan. Voit myös kuunnella meditaatioäänitettä tai mennä kävelylle luontoon. Se rentouttaa. Opettele suojelemaan itseäsi ympäristön stressitekijöiltä. 

Ole myös armollinen itsellesi, äläkä yritä kantaa koko maailman huolia hartioillasi. Säästä itseäsi, äläkä jatkuvasti selaa uutisia, jos ne ahdistavat. 

Äiti Teresa on sanonut: ’Emme voi tehdä suuria asioita, mutta voimme tehdä pieniä asioita suurella sydämellä’ ”, Ojanen kertoo. 

Saat lisää hyvää mieltä ja hallinnan-tunnetta, kun tunnet tekeväsi oman osasi. Hanki vapaaehtoistyö tai käy vierailulla naapurin yksinäisen vanhuksen luona. Tee asioita, joihin voit vaikuttaa ja anna muiden olla.

”Minä olen saanut vapaaehtoistyöstä paljon iloa”, Ojanen kertoo. 

5. Ratkean usein herkuttelemaan, ja tunnen siitä huonoa omaatuntoa. Miten voisin muuttaa tilanteen?

Älä ole liian ankara itsellesi, vaan yritä olla myötätuntoinen ja armollinen. Miksi herkuttelet epäterveellisesti? Söitkö liian vähän päivällä, vai onko sinulla paha mieli? 

Opettele myös läsnäoloa ja tietoista syömistä ruokaillessasi. 

”Syö hitaasti ja tunnustele oloasi. Mieti, millaisia tuntemuksia eri ruoat herättävät kehossa”, Piippo neuvoo.

Kun opit kuuntelemaan kehoasi, et ehkä edes enää halua syödä rasvaisia herkkuja, koska ne tuovat usein myös raskaan olon.  

Jos todella haluat luopua ylimääräisestä herkuttelusta, tee konkreettinen sopimus itsesi kanssa: päätä, milloin syöt herkkuja, ja määritä sille aika ja paikka. Konkretia auttaa pysymään tavoitteissa, sillä sinun täytyy vain noudattaa suunnitelmaasi. 

”Muista myös, että tahtosi on lihas, joka väsyy”, Ojanen sanoo. 

Tee elämä sille helpoksi: älä kulje väsyneenä työpäivän jälkeen herkkukaupan ohi, äläkä varaa kaappiin suklaata. Kun houkutuksia on tarjolla, niihin on helppo sortua – ja päinvastoin. 

6. Muiden elämässä sattuu ja tapahtuu, mutta omani tuntuu pysähtyneen. Miten osaisin nauttia enemmän?

Vertailetko elämääsi siihen, miltä muiden elämä näyttää sosiaalisessa mediassa? 

”Siinä menee helposti halpaan ja kuvittelee, että toisilla menee mahtavasti ja heille tapahtuu koko ajan”, Ojanen sanoo. 

Muista, että sosiaalisessa mediassa jaetaan vain parhaat palat. Lakkaa vertailemasta. 

”Onnelliset ihmiset eivät vertaile, vaan ovat tyytyväisiä siihen, mitä heillä on”, Ojanen sanoo. 

Sinun ei tarvitse lähteä mukaan vertailuun ja kilpailuun. Muista kiitollisuus. 

”Mieti jokaisen päivän päätteeksi kolme juhlistamisen arvoista asiaa. Niin huomaat, mikä kaikki on hyvin”, Piippo sanoo.  

Rauhallinen rytmi, mielentyyneys ja seesteisyys ovat hyviä asioita. Nauti niistä. 

”Ota oppia tanskalaisten hyggeilystä. Luo kotiisi oleskeluhuone, jossa on levollinen tunnelma. Istu mukavaan tuoliin, juo lempijuomaasi, kuuntele musiikkia ja lue hyvää kirjaa. Kutsu sinne myös ystäviä”, Ojanen neuvoo. 

Tanskalainen termi hygge tarkoittaa hyvän elämän tasapainoa; kodikkuutta, turvallisuutta ja toisen läsnäolosta nauttimista. Hyvät ihmissuhteet ovat yksi onnellisen elämän tärkeimpiä asioita, ei se, että saavutat jatkuvasti jotain.

Jos todella kaipaat lisää vauhtia ja tapahtumia, toimi. Aloita uusi harrastus, lähde matkalle tai tutustu uusiin ihmisiin. 

7. Ikääntyminen ahdistaa. Miten oppisin suhtautumaan itseeni ja kehooni armollisemmin?

Kukaan ei ole täydellinen. Älä takerru omiin puutteisiisi. Hoida terveyttäsi ja suhtaudu ulko-näköösi leppoisasti. Ole myös kiitollinen kehollesi. Keskity siihen, mikä siinä on hyvin tai mikä on mielestäsi kaunista. Ehkä se on terve, voimakas, ihosi on kauniin värinen tai sinulla on veikeät silmät. 

”Muista, mitä kaikkea kehosi mahdollistaa sinulle. Sen kautta koet elämän, pystyt liikkumaan ja tuntemaan”, Piippo sanoo. 

8. Olen tylsistynyt. Miten voisin innostua enemmän?

Yritä pysähtyä tähän hetkeen ja nähdä, millaista kauneutta siinä on. Kokeile kirjoittaa kiitollisuuspäiväkirjaa. Mieti myös, miten voisit hyödyntää vahvuuksiasi enemmän. 

”Kun käytämme vahvuuksiamme, meidän on helpompi päästä flow-tilaan ja nauttia tekemisestä”, Piippo sanoo. 

Jos vahvuutesi on esimerkiksi uteliaisuus, pohdi, miten voisit viikon ajan hyödyntää sitä elämässäsi enemmän? Tai jos vahvuutesi on kauneudentaju, millaisissa asioissa se voisi tulla arjessa esiin? 

Muista, että luonteen vahvuudet ovat eri asia kuin taidot. Luonteen vahvuudet kertovat siitä, missä asioissa olet omimmillasi ja mikä on sinulle luontaisesti helppoa. 

9. Suuntani on hukassa. Mikä auttaisi sen selvittämisessä?

Keskustele ystäviesi kanssa. Joskus suunta selviää, kun sitä pohtii toisten kanssa. Pysähdy sen äärelle, mikä on sinulle arvokkainta. 

”Listaa paperille viisi tärkeintä arvoasi. Tarkastele niitä ja mieti, ovatko ne läsnä elämässäsi. Jos eivät, mitä sinun pitäisi käytännössä muuttaa”, Piippo neuvoo. 

Tee lisäksi Paras mahdollinen minä -harjoitus. 

”Kirjoita ylös, missä näet itsesi vuoden tai kolmen vuoden päästä, jos kaikki on mennyt elämässäsi loistavasti”, Piippo sanoo. 

Mieti parasta mahdollista tilannetta. Miten pääset siihen?

10. Olen jatkuvasti kiireinen ja tunnen itseni riittämättömäksi. Miten kokisin riittäväni?

Pohdi, onko sinulla liikaa tekemistä, ja priorisoi. Älä ruoski itseäsi, vaan keskity nauttimaan elämästä. Muista, että riittämättömyyden tunne koskettaa lähes jokaista. Ihmiset eivät ole täydellisiä, et sinäkään. Olemme myös ankarampia itsellemme kuin toisille.

Älä vaadi itseltäsi kohtuuttomia, vaan kohtele itseäsi kuin parasta ystävääsi. Puhu itsellesi kauniisti.

”Harjoita mielentyyneyttä ja muista, että olemme kaikki samassa veneessä ja vajavaisuus kuuluu elämään”, Ojanen sanoo

Julkaistu: 17.12.2019
Kommentoi »