Terve.fi

Liikkuvuustestit

Liikkuvuustestit

Normal 0 0 1 470 3862 72 25 4473 11.768
Mainos

<![endif]—>

Liikkuvuus, notkeus, taipuisuus, venyvyys… Liikkuvuus tarkoittaa kykyä tehdä laajoja liikkeitä. Yleinen liikkuvuus tarkoittaa sellaista liikkuvuutta, joka ei estä arkipäivän askareista selviytymistä. Käsi nousee vartalon jatkeeksi, selkä pyöristyy tasaisesti ja henkilö saa sormenpäät lattiaan, selkä taipuu tasaisesti molemmille sivuille ja pää kääntyy 90 astetta sivulle ja kallistuu 45 astetta kohti olkapäätä.  Lajikohtainen liikkuvuus taas mahdollistaa lajin esteettömän harrastamisen ilman suurentunutta loukkaantumisen pelkoa tai pistemenetyksiä riittämättömän liikkuvuuden seurauksena. Lajikohtaiset liikkuvuuskriteerit ovat usein arvostelulajeissa huomattavasti kestävyys-, voima-teho- ja palloilulajeja kovemmat. Aktiivisella liikkuvuudella voidaan käsittää henkilön omalla lihastyöllä aikaansaamat liikkeet, kun taas passiivinen liikkuvuus tarkoittaa ulkoisen voiman, esimerkiksi harjoituskaverin aikaansaamaa liikettä nivelessä ja lihaksissa.

Mikä liikkuvuutta rajoittaa?

Liikkuvuuskin vaikuttaa kehon hyvinvointiin lihastasapainon, ryhdin sekä lihasten ja sidekudosrakenteiden joustavuuden kautta. Sitä ei suinkaan rajoita lihasten aktiivinen käyttäminen, vaan käyttämättömyys ja yksipuolinen käyttö. Toispuoleinen harrastus tai työtehtävä ja yksitoikkoinen rasitus saavat aikaan lihasepätasapainoa eri lihasryhmien välillä.

Liikkuvuutta rajoittavat ennen kaikkea lihasten ympärillä olevat sidekudosrakenteet kuten lihaskalvot, jänteet ja nivelpussi. Itse lihaskudos on varsin venyvää ja elastista kudosta. Edellisten lisäksi liikkuvuutta rajoittaa myös nivelen rakenne, lihasten voima, lihastasapaino ja kivun sietokyky. Ihon vaikutus liikkuvuuteen on pieni, mutta arpien tai palovammojen vaikutus lisää liikkuvuutta rajoittavaa vaikutusta huomattavasti.

Liikkuvuuden testaaminen

Liikkuvuuden testaamisessakin testitilanteen ja -liikkeen vakiointi sekä turvallisuus ovat avainasemassa. Ennen testiliikkeiden suorittamista kannattaa lämmitellä ja venytellä kevyesti. Myös em. alkuvalmistelut tulisi vakioida seurannan luotettavuuden lisäämiseksi. Seuraavassa on kehon yleistä liikkuvuutta mittaava yksittäinen testiliike (kurotustesti) sekä helposti toteutettavat liikkuvuusliikkeet koko keholle:

Kurotustesti

Kurotustesti mittaa reiden takaosan lihasten, alaselän, pakaroiden sekä pohkeiden liikkuvuutta. Testi toteutetaan lattialla täysistunnassa, jalat suorina istuen. Jalat ovat noin 25-30 cm leveydellä, irti toisistaan. Lattiaan kiinnitetään teipillä mittanauha siten, että se lähtee kantapäiden kohdalta poispäin testattavasta.

Suoritusohje:

  • Kurota yhtäaikaisesti molempien käsiesi sormenpäitä niin pitkälle eteepäin kuin mahdollista mittanauhaa pitkin
  • Älä tee nykiviä liikkeitä, vaan taivuta eteenpäin tasaisesti ja muista hengittää
  • Polvien pitää pysyä ojennettuina sekä nilkkojen noin 90 asteen kulmassa (varpaat kohti kattoa) testin aikana
  • Tee kolme rauhallista suoritusta, joista paras merkitään ylös (cm) seurantaa varten
  • Testin voi toteuttaa myös jalka kerrallaan

Koko kehon yleinen liikkuvuus

Testiliike

Testikriteeri (normaali liikkuvuus)

kaularanka

- eteentaivutus

leuka rintaan

- taakse taivutus

otsa katon suuntaiseksi

- kierrot

symmetrisyys, 90 astetta sivulle

- sivutaivutus

symmetrisyys, 45 astetta sivulle

olkahartiaseutu

- kädet ylös

selkä seinää vasten, käsi vartalon jatkeeksi

- kädet taakse

kämmenet yhteen selän takana

- kädet yhteen selän takana

mittaa sormien etäisyys toisistaan

oikea yläkautta

vasen yläkautta

 yleinen eteentaivutusnotkeus

sormet lattiaan, selkä pyöristyy tasaisesti

rangan taakse taivutus

ranka pyöristyy tasaisesti

rangan sivutaivutus

symmetrinen sivutaivutus (mittanauha) molemmille puolille

lonkan koukistajat

asetu selin makuulle korkealle tasolle ja ota  vapaa jalka syliisi, "roikkuvan jalan reiden etupinnan tulisi olla lattian suuntainen tai roikkua sen alapuolella

Mikäli roikkuva jalka vetäytyy sivulle vartalon keskilinjasta, ovat reiden loitontajat (keskimmäinen pakaralihas ja sidepeitteen jännittäjä) kireät. Mikäli polvi “tököttää” suorana ja etureidessä tuntuu voimakasta venytystä, ennen kuin polvikulma on 90 astetta, voidaan lihasten (etenkin suora reisilihas) todeta olevan kireät.

reiden etuosa

kantapää pakaraan

reiden takaosa

selin makuulla jalan nosto, jalka suoraksi kohti kattoa

pohkeet

edellinen asento, passiivinen venytys pohkeille, tasainen venytystuntuma

Julkaistu: 13.8.2009