Terve.fi

Lattajalka

Lattajalka
Lattajalaksi kutsutaan jalkaa, jossa jalan sisäsyrjän kaari on madaltunut ja yleensä nilkkakin on kääntynyt sisäänpäin eli se on pronaatiossa.
Teksti

Lattajalaksi kutsutaan jalkaa, jossa jalan sisäsyrjän kaari on madaltunut ja yleensä nilkkakin on kääntynyt sisäänpäin eli se on pronaatiossa. Tämä on jalan virheasennoista yleisin. Lattajalkaisuus kuuluu lapsen normaaliin kehitykseen.

Lähes kaikilla yksivuotiailla on lattajalat. Kun lapsi oppii kävelemään ja tasapaino kehittyy, alkaa myös jalan kaaret kehittyä. Ne kehittyvät aina 8-10 ikävuoteen saakka.

Lattajalat voidaan jakaa toiminnallisiin ja rakenteellisiin lattajalkoihin. Toiminnallisessa lattajalassa lepoasento tai varpaille nousussa sisäkaaret voi olla normaalit, mutta kävellessä ne laskeutuvat alustaan. Rakenteellisessa lattajalassa sisäkaari ei yleensä korjaannu varpaille noustessa. Vaikka puhutaankin virheasennosta, siitä ei kuitenkaan välttämättä ole haittaa kaikille ihmisille. Pronaation aiheuttaman virheasennon seurauksena myös ylemmät nivelet eli polvi ja lonkka kääntyvät sisäänpäin ja kehon paino on jalan sisäsyrjällä. Oireita voi olla nilkoissa, jalan kaarissa ja säärissä, myös puutumisen tunnetta voi olla. Lapsi voi olla haluton kävelemään pitkiä matkoja.

Syy pronaatioon voi olla perintötekijöissä ja hyvin usein näkeekin lapsia, joilla on samanlaiset lattajalat kuin isällä tai äidillä. Pieni lapsi leikkiessään lattialla ja istuessaan jalkojen välissä voi tietämättään ohjata jalkoja kasvamaan sisäkiertoon ja tätä kautta myös aiheuttaa pronaation nilkoissa. Nykyisin on alettu tunnistamaan syyksi myös pohjelihasten kireys. Testattaessa tällaista jalkaa, se ei pysty koukistumaan nilkasta neutraalissa (suorassa) asennossa, vaan nilkka kääntyy pronaatioon ja pystyy sitä kautta koukistumaan enemmän.

Lattajalkaa pystytään korjaamaan harjoittelemalla koko alaraajan lihaksia, erityisesti niitä lihaksia, jotka pitävät jalan kaarirakenteita yllä. Lisäksi voidaan valmistaa yksilölliset tukipohjalliset, jotka ovat harjoittelun tukena. Hyvillä kengillä on myös suuri merkitys lattajalan hoidossa. Ennen tukipohjallisten valmistusta onkin järkevää kiinnittää huomiota hyviin jalkineisiin. Kaikissa jalkineissa tulisi olla hyvä ja tukeva kantakappi, napakka kiertojäykkyys ja mieluiten nauhakiinnitys. Kenkiä tulisi myös uusia tarpeeksi tiheästi, varsinkin jos jalka painuu kovasti sisäänpäin ja painaa kenkää linttaan kantapään sisäreunasta.

Aikuisella lattajalan kehittyminen voi johtua monesta eri syystä, kuten liikunnan vähäisyydestä ja jatkuvasta saman tyyppisestä kuormituksesta esim. betonilattialla. Myös iän tuomat muutokset kudosten ja nivelten tukirakenteiden löystymiseen voivat edesauttaa lattajalan syntymistä. Lisäksi edellä mainittu pohjekireys ja huonot jalkineet lisäävät riskiä saada lattajalan tuomia oireita.

Julkaistu: 2.4.2009
Kommentoi »