Kauneus & Terveys

10 syytä kesäkiloihin


Menikö viime kesä nautiskellessa ja syksy laihduttaessa? Jos et halua kerryttää kesällä lisäkiloja, karsi nämä huonot tavat.
Kuvat iStock

1. Et syö päivällä

Kesällä lounas jää helposti väliin, ja vasta illalla syödään kunnolla. Silloin on kauhea nälkä, eikä annoskokoa pysty hallitsemaan. 

Ratkaisu: Syö kolmen tunnin välein, kuten normaalistikin. Jos heräät kymmeneltä, syö aamiainen silloin ja lounas yhden aikaan. 

Älä jätä aterioita väliin, vaikka grillaisit illalla tai menisit juhliin. Näin ruokailu pysyy hallittuna ja annoskoot kohtuullisina. 

2. Herkuttelet, koska olet lomalla viimeinkin

Moni jakaa ruoat kiellettyihin ja sallittuihin. Lomalla sallitaan ne arkena kielletyt herkut, ja syöminen voi lähteä käsistä. Sen sijaan että söisi yhden jäätelön, syökin paketillisen kiellettyä herkkua. 

Ratkaisu: Unohda jako kiellettyihin ja sallittuihin ruokiin. Mielessä pysyy se, mitä ajattelee paljon. Jos ajattelet, ”en saa syödä herkkuja”, niiden kaipuu vain lisääntyy. Kun ajattelet, että kaikki on sallittua arjessakin, lomalla ei tapahdu ylilyöntejä.

3. Unohda kalorimäärät

Juotko pari lasillista tuoremehua aamulla, limua ja täysmaitolatten lounaalla ja vielä viiniä illalla? Monissa juomissa on paljon energiaa, mutta ne eivät tee kylläiseksi. 

Entä herkutteletko tuplasuklaa kuorrutetulla jäätelöpuikolla? Siinä voi olla 400–500 kaloria. Ravintolaruoassa saattaa olla yllättävän paljon kaloreita, ja esimerkiksi isossa hampurilaisannoksessa on noin 1 000 kaloria. Se on puolet keskivertonaisen päivän energiatarpeesta, mutta se ei tee riittävän kylläiseksi. Myös jatkuva grilliruoan syöminen voi lihottaa. Esimerkiksi makkarassa on 250 ja kyljyksessä 450 kaloria.

Ratkaisu: Vaihda mehut ja limsat veteen, juo kahvi mustana ja kokkaa enemmän itse. Herkuttele jäätelöpuikon sijaan kahdella sentin viipaleella vaniljakermajäätelöä. 

Grillaa mieluummin kasviksia, kalaa, kanaa ja kasvisproteiini tuotteita kuin makkaroita ja lihavalmisteita. Vaihda muropohjainen mustikkapiirakka pullapohjaiseen.

4. Istut jatkuvasti terassilla

Aperitiivit on keksitty, koska alkoholi lisää nälän tunnetta. Niissä on myös paljon kaloreita. Alkoholi heikentää harkintakykyä ja poistaa estoja. Siksi sitä juodessa tulee helpommin syötyä epäterveellisesti.

Ratkaisu: Vähennä tissuttelua. 12 senttilitran viinilasillisessa on noin 100 kaloria ja 3 olutpullollisessa 420 kaloria. Jos saat päivässä 500 ylimääräistä kaloria, lihot viikossa puoli kiloa. Kolmessa kesä kuukaudessa se tarkoittaa kuutta lisäkiloa. 

5. Et huomaa lomapaikan liikuntamahdollisuuksia

Lomailet kaukana kotoa. Siksi et pääse spinning- ja joogatunneille – ja liikunta unohtuu.

Ratkaisu: Mökillä voi hyöty liikkua huomaamatta. Kanna puita, haravoi, nikkaroi, hoida puutarhaa tai kerää marjoja. 

Jos olet kaupunkilomalla, tutustu seutuun juoksulenkillä. Myös koko päivän kävely käy liikunnasta. Muista, että useista hotelleista voi vuokrata pyörän.

Tarkista liikuntamahdollisuudet jo, kun varaat matkan. Onko hotellissa kuntosali, uima-allas tai ryhmäliikuntatunteja? Ota mukaan treeni ohjelma, jonka voit tehdä missä vain. Pakkaa laukkuun kevyt kuntoiluväline, kuten TRX-nauha, kuminauha, lenkkarit tai joogamatto. Niin välineiden puute ei estä urheilua.

Lue myös: Anniina laihtui lääkkeen avulla: "Pääsin eroon herkkuhimosta"

6. Et keskity ruokaan

Olet koko ajan menossa ja syöt ajattelematta sitä. Äkkiä olet ähkyssä.

Ratkaisu: Syö kaikilla aisteillasi ja keskity. Pureskele kunnolla. Se lisää kylläisyyden tunnetta. Kun syöt rauhassa, huomaat, milloin vatsa on täysi.

Täytä suuri osa lautasesta kasviksilla. Ne täyttävät vatsalaukkua, ja sinun on vaikeampi syödä liikaa.

7. Valvot myöhään ja nukut liian vähän

Valvomisella voi olla painonhallintaan erittäin suuri vaikutus. Väsymys lisää ruokahalua ja heikentää kylläisyyden tunnetta. Univaje muuttaa nälän ja kylläisyyden tunteeseen vaikuttavien hormonien määrää elimistössä.

Väsyneenä ei myöskään tee hyviä päätöksiä, eikä jaksa kiinnittää huomiota terveelliseen syömiseen. Siksi tulee helposti syötyä liikaa ja epäterveellisesti. Väsyneenä liikuntakin jää. Muista myös, että alkoholi heikentää unenlaatua.

Ratkaisu: Priorisoi unta, äläkä valvo vain, koska se on mahdollista. Huolehdi siitä, että nukut 7–8 tuntia yössä. Älä käytä älylaitteita illalla, sillä ne aktivoivat aivoja.

Vähennä myös tissuttelua.Päätä, että lähdet aamulla herättyäsi reippailemaan. Silloin ei tule valvottua myöhään niin helposti. Pakkaa treenikassi valmiiksi jo illalla.

8. Et varaa aikaa liikunnalle

Lomalla ei huvita aina lähteä erikseen treenaamaan. Keskeytät kuntosalijäsenyyden kesäksi, koska on paljon muuta kivaa tekemistä.

Ratkaisu: Jätä auto kotiin ja liiku lihasvoimalla. Ota aamureippailu tai -uinti tavaksi. 

Lähde retkelle lasten kanssa, leikkaa ruohoa, pyöräile naapuri kaupunkiin syömään tai juokse portaita.

Jos olet kesällä töissä, pyöräile sinne. Siirrä treeni ulos. Käy ulkokuntosalilla tai sovi ystävien kanssa liikuntahetki puistoon. Tee kehonpainotreeni, jossa hyödynnetään penkkejä, kiviä ja kallioita. Järjestä piknik, johon liittyy jokin liikuntahetki, kuten rantalentopalloa.

9. Stressaat koko ajan kesäkiloista

Et osaa nauttia ruoasta, koska pelkäät sen lihottavan. Sinun on vaikea ottaa rennosti ja sätit itseäsi, jos herkuttelet.

Ratkaisu: Älä stressaa. Anna kehollesi aikaa kerätä voimia, levätä ja palautua. Muistele pimeitä ja kylmiä talvikuukausia, ja nauti lämmöstä ja valosta.

Kesä on parasta aikaa lähteä liikkeelle ja syödä terveellisesti, koska tarjolla on paljon tuoreita kasviksia ja hedelmiä. Kun päätät pitää pienen herkkuhetken, nauti siitä. Arvosta ruokaa, äläkä ajattele sitä vain vatsantäytteenä. Voit syödä herkkuja vaikka joka päivä, jos määrä on pieni. Esimerkiksi pikkupulla päivässä ei tuhoa linjojasi. 

10. Löhöät helleviikon

Helle tuhoaa helposti liikuntainnon, koska tekee mieli vain lojua riippumatossa kylmä juoma käden ulottuvilla. 

Ratkaisu: Liiku heti aamusta ennen kuin lämpötila nousee tai lähde lenkille vasta illalla, kun aurinko ei porota enää niin kuumasti.

Varaa treeniin juomaa mukaan. Mene veteen! Ui, vesijuokse tai jumppaa mökin rantavedessä. Kokeile suppausta, lähde melomaan tai ilmoittaudu purjehduskurssille. Muista, että kuntosaleilla on kesällä tyhjää ja viileää.

Julkaistu: 18.6.2019