Kauneus & Terveys

"Laihdutuksesta tuli ammattini"

"Laihdutuksesta tuli ammattini"

Tamperelainen Pauliina Rantanen pudotti hurjan määrän painoa. Samalla hän oppi auttamaan muita elämäntaparemonteissa.
Teksti Ani Kellomäki
Kuvat Pauliinan kotialbumi, Timo Pyykkö, Anrietta Kuosku
Mainos

“Olin jo lapsena vähän pyöreä, mutta paino riistäytyi täysin hallinnasta lukioikäisenä. Tuli juhlia, juomista ja roskaruokaa, eikä liikunta koskaan ollut mieleeni.

Olin myös tunnesyöjä. Lakkiaisten jälkeen olin melkein 50 kiloa ylipainoinen. Oloni oli tukala.

Sain intoa elämäntapamuutokseen, kun aloitin opinnot kauppaopistossa. Samoissa tiloissa opiskeli 15-vuotiaita. Minusta tuntui, että he kaikki olivat kauniita ja hoikkia. Pelkäsin, että minua kiusataan taas painostani, kuten ala- ja yläasteella.

Aloitin laihdutuskuurin ateriankorvikkeilla, koska toivoin nopeaa alkua painonpudotukselle. Pari kuukautta meni hyvin. Paino putosi.

En suosittelisi tätä kenellekään, sillä tällainen aloitus saattaa hidastaa aineenvaihduntaa.

Terveellinen ja toimiva muutoksesta tuli vasta sitten, kun aloin syödä kunnon ruokaa.

Projektin edetessä suorastaan ahmin tietoa ravitsemuksesta kirjoista ja netistä. Opin, miten tärkeä toimiva aineenvaihdunta on, ja kuinka oleellista on syödä riittävästi.

Aloin syödä 3-4 tunnin välein ja nostaa energiansaantiani kunnolla pois kituuttelukaloreilta. Minun piti opetella irti rasvan ja hiilihydraattien pelostani.

Avuksi personal trainer

Ensimmäisen kesän omistauduin projektille täysin. Kun olin tiputtanut 20 kiloa, en enää inhonnut itseäni niin paljon. Siksi minulla ei ollut enää yhtä suurta intoa laihduttaa.

Meni muutama vuosi. Sitten päätin, että palkkaan personal trainerin, joka voisi auttaa minua viemään projektin loppuun. 10 seuraavan kuukauden aikana lähti vielä 20 kiloa.

Keskityin personal trainerin ohjeilla parantamaan syömistä ja kulutusta. Aamupalasta tuli päivän suurin ateria, ja opettelin syömään lisää hyviä hiilihydraatteja.

En ajatellut enää, että pullahdan heti, jos syön perunan. Ymmärsin, että kaikki riippuu järkevästä kokonaisuudesta.

Kävin salilla liikaa

Elämäntapamuutos muutti myös suhteeni liikuntaan. Aloin käydä kuntosalilla ja huomasin, että nautin yksinäisestä puurtamisesta enemmän kuin ryhmäliikunnasta.

Kiihkeimmilläni kävin salilla 5 kertaa viikossa ja tein 5 aerobista harjoitusta päälle. Kävelin reippaita lenkkejä, ja söin todella vähän kaloreita samaan aikaan.

Se oli jälkikäteen katsottuna liiankin rankka vaihe. Oli totista hommaa saada aikataulutettua treenit ja vuorotyöni kaupan kassalla.

Muulle elämälle ei jäänyt aikaa.

Kaveripiiri meni uusiksi

Oloni oli loistava, mutta kaikki muutokset eivät olleet myönteisiä. Kaveripiirini meni uusiksi. En enää ollut se hauska bilettäjä. Elin luomassani työn ja treenaamisen kuplassa.

Muutama ihmissuhde katkesi kokonaan.

Kaikki eivät ymmärtäneet elämänmuutostani. Aluksi moni tuki terveellisempää elämäntapaani, mutta kun olin laihtunut, aloin kuulla toisenlaisia kommentteja.

Naiset tuntuivat olevan kateellisiakin, koska pääsin tavoitteeseeni. Edelleenkin saan joiltakin ilkeitä katseita ja kommentteja. Niitä tulee etenkin nyt, kun olen eronnut puolisostani ja elän sinkkuna.

Minua alettiin myös pitää bimbona. Aivan kuin treenaaminen ja ruokavalion tarkkailu tyhmentäisivät automaattisesti.

Health’s Kitchen -blogiini tuli kurjia kommentteja siitä, millainen itseni tyrkyttäjä olin. Kun olin lihava, ihmiset saattoivat huudella kadulla Miss Piggyksi. Kun olin laihtunut, kommentoitiin, että älä vain laihdu liikaa tai hanki liikaa lihasta.

Toisilla tuntui olevan oikeus puuttua ulkonäkööni ja kehooni. Koska olen aika herkkä, kommentit tuntuivat ikäviltä.

Nykyisin ajattelen, että toisten ulkonäköä arvostelevilla ihmisillä täytyy olla paha olo.

Toivoisin silti, että jokainen saisi olla rauhassa juuri itsensä kokoinen ja näköinen.

Haluan auttaa muita

Tiukin treenihimo katosi, kun aloitin restonomiopinnot vuonna 2014. Kiinnostus terveellisiin elämäntapoihin kuitenkin säilyi.

Halusin käyttää oppimiani tietoja toisten auttamiseen. Siksi opiskelin ravintovalmentajaksi ja personal traineriksi ja perustin yrityksen. Nyt saan auttaa muitakin laihtumaan.

Vanhoissa kuvissani näen onnettoman tyttösen, joka on hukassa itsensä kanssa. Nyt itsetuntoni on todella hyvä, ja minulla on paljon suuria unelmia. Haluaisin jäädä liikunta- ja terveysalalle ja saada laajan asiakaskunnan etenkin laihduttajista. Olisi hienoa voida palkata työntekijöitä jossain vaiheessa.

Arkeni on nyt tasapainossa. En kiellä itseltäni syömisiä ja käyn kavereiden kanssa ulkonakin. Salilla viihdyn edelleen 4–5 kertaa viikossa ja lenkkeilen koiran kanssa.

Monet pitävät minua tolkuttoman vahvana, koska olen pudottanut niin paljon painoa.

Olen kuitenkin ihan tavallinen tyttö.

Kaikista löytyy uskomattoman paljon voimaa, jos suuntaa energian tavoitettaan kohti.”

      110kg

Pauliina aloitti laihdutuksen opiskeluaikana ja painoi 110 kiloa.

 64kg

Pauliina lopetti laihduttamisen, kun vaaka näytti 64 kiloa.

 74kg

“Kiloja tuli lisää, mutta nykypaino on hyvä minulle.”

PAULIINAN VINKIT PAINONPUDOTTAJALLE

1. Älä lähde soitellen sotaan. Mieti mieluummin, miksi haluat muutosta ja mikä motivoi sinua onnistumaan.

2. Tunnesurffaile tulevaisuudessa. Mieti seuraavaa kesää bikineissä rannalla. Kuuntele hyvää musiikkia ja fiilistele, miltä uusi hyvä olo tuntuu.

3. Omistaudu projektille. Elä ja hengitä sitä. Uskalla antaa sille hetkeksi kaikkesi. Valitse sellainen elämäntilanne, että muutoksille on oikeasti aikaa.

4. Hanki ammattilaista apua. Tee näin ennen kuin epäonnistumisia on musertavan paljon. Personal trainerin palkkio on pieni sijoitus lopputulokseen nähden.

5. Uskalla syödä! Unohda 1 000 kalorin kitudieetit ja lisää rohkeasti energiansaantia. Syö 3–4 tunnin välein, äläkä pelkää hyviä rasvoja.

Lue myös:

7 parasta vinkkiä elämäntapamuutokseen

Kootut suosikkidieetit

Ole vatsamakkaroillesi lempeä

Julkaistu: 11.7.2017