Voi hyvin

Kvinoa on terveyspommi ja luontaisesti gluteeniton raaka-aine


Pähkinäiseltä maistuva gluteeniton kvinoa on todellinen terveyspommi.
Kuvat Satu Nyström, Fotolia, Johanna Myllymäki

Pähkinäiseltä maistuva kvinoa on todellinen terveyspommi, joka sisältää aminohappoja, kuitua, pehmeää rasvaa ja kivennäisaineita. Se sopii jopa pizzaan. Kun valitset kotimaista kvinoaa, vähennät ilmastokuormaa.

Luontaisesti gluteeniton kvinoa eli kinua on peräisin Etelä-Amerikasta. Sitä on viljelty Andeilla tuhansien vuosien ajan. Kvinoa on ollut aikoinaan inkojen tärkein viljelykasvi ja ruoanlähde.

Kvinoa ei ole viljojen tapaan heinä, vaan se kuuluu usein rikkaruohoina pidettyjen savikoiden sukuun. Kvinoan sukulaiskasveja ovat myös punajuuri ja pinaatti.

Kvinoa on terveellinen lisä kasvissyöjän ruokavalioon. Kvinoan proteiini on hyvälaatuista, sillä se sisältää kaikkia yhdeksää aminohappoa, joita keho tarvitsee.

Kuitua kvinoassa on kolme kertaa enemmän kuin tavallisessa riisissä. Sen rasva on lähes kokonaan tyydyttymätöntä, pehmeää rasvaa. Kivennäisaineista kvinoa sisältää etenkin magnesiumia ja rautaa.

Monikäyttöinen kvinoa on hyvä lisuke riisin ja pastan tapaan. Se on kypsänä lähes läpikuultavaa. Kvinoaa voi keittää kerralla runsaasti ja käyttää seuraavina päivinä ruoan valmistuksessa.

Kaupan hyllystä löytyy ulko- ja kotimaista vaaleaa kvinoaa, mutta myös punaista ja mustaa. Ympäristötietoinen kokkaaja valitsee kotimaisen tuotteen, jonka hiilijalanjälki on ulkomaista pienempi.

Vaaleaan kvinoaan verrattuna punainen ja musta ovat maultaan vähän voimakkaampia ja suutuntumaltaan rapeampia. Niiden keittoaika on myös tavallista kvinoaa pidempi, 15–20 minuuttia.

Myös kvinoajauhoja on saatavana.

Kokeile kvinoaa puuroihin, pihveihin, piirakoihin, laatikkoruokiin, salaatteihin ja sushiin sekä makeisiin jälkiruokiin ja leivonnaisiin.

Käytä tähteeksi jäänyt kvinoa kulhoruokiin, munakkaaseen, vokkeihin sekä leipä- ja pannukakkutaikinoihin.

Keittämätön, pannulla rapeaksi paahdettu kvinoa sopii myslin joukkoon tai salaatin ja keiton viimeistelyyn.

Huuhtele kvinoa runsaassa vedessä ennen keittämistä

Kvinoan pinnalla on karvaan makuista saponiinia, joka suojelee siemeniä linnuilta. Vaikka siemenet on pesty tehtaalla, voi niissä yhä olla saponiinin jäämiä. Sen vuoksi kvinoan huuhtelu lämpimällä vedellä kannattaa. Se ehkäisee myös puuroutumista keitettäessä. Puuroutumisen takia kvinoaa ei kannata sekoittaa keittämisen aikana.purkita ja idätä

Kvinoaa voi idättää. Liota siemeniä 6–8 tuntia ja laita ne idätyspurkkiin. Huuhtele 2–4 kertaa päivässä. Nosta purkki jääkaappiin heti, kun idut ovat näkyvissä. Itäminen jatkuu, mutta idut pysyvät raikkaina. Käytä salaateissa, smoothieissa tai leivän päällä muutaman päivän sisällä.

Tiesitkö?

Suomalaista kvinoaa on viljelty jo yli kymmenen vuotta. Lajike puuroutuu ulkomaisia versioita helpommin. Keittoaika on 6–8 minuuttia.

Juttu on julkaistu Voi hyvin -lehdessä numero 3/2019.

Julkaistu: 17.6.2019