Kauneus ja Terveys

Kuukautiskivut kuriin kotikonstein

Kuukautiskivut kuriin kotikonstein
Krampinomaisia väänteitä? Alavatsan jomotusta? Ripulia? Kuukautiskivut ovat sinällään vaarattomia, mutta ne voivat olla jopa lamauttavan voimakkaita. Keräsimme avuksesi kotikonsteja, joilla voit yrittää helpottaa oloasi.
Julkaistu: 22.5.2011
Kuukautiset aiheuttavat kipuja alavatsassa ja -selässä, koska kohtu supistelee kuukautisten alkaessa. Samalla vapautuu kipua aiheuttavia yhdisteitä, jotka voivat ärsyttää esimerkiksi suolistoa.
Kuukautiskivut ovat sinällään vaarattomia, mutta ne voivat olla jopa lamauttavan voimakkaita. Kuukautisoireilu voi ilmetä myös muun muassa huimauksena, päänsärkynä ja oksenteluna.

Tupakka saattaa lisätä kipuja

Oireet ovat yksilöllisiä, samoin niiden kesto. Yksi ei huomaa mitään epämiellyttävää, toisella oireita on muutaman tunnin ajan ja kolmannella muutaman päivän.
Kuukautiskipujen helpottamiseksi voi tehdä paljon kotikonstein. Esimerkiksi tupakasta on järkevä luopua, sillä tupakointi saattaa lisätä kuukautiskipuja. Tupakan nikotiini supistaa verisuonia, jolloin supisteleva kohtu saa huonosti verta.

Klamydia voi muuttaa tilannetta

Käsikauppatavarana myytävien kipulääkkeiden pitäisi helpottaa oloa riittävästi. Jos näin ei ole, kannattaa varata aika gynekologille. Lääkärille on syytä varata aika myös silloin, jos ennen kivuttomat kuukautiset muuttuvat äkisti kivuliaiksi. Kyse voi olla esimerkiksi sukupuolitauti klamydiasta. Lääkäriltä on mahdollista saada resepti kipuja helpottaviin täsmäkipulääkkeisiin. Myös e-pillereistä voi olla apua, sillä ne tasaavat hormonitoimintaa.

Kotikonstit kunniaan

Keräsimme avuksesi kotikonsteja, joilla voit yrittää helpottaa oloasi:

  1. Särkylääkkeet: Tulehduskipulääkkeet estävät supistelevasta kohdusta vapautuvien kipua aiheuttavien aineiden vaikutusta. Lääkettä kannattaa ottaa mieluummin ajoissa kuin sinnitellä kivun kanssa. Kokeile erilaisia särkylääkkeitä, jolloin löydät itselläsi parhaiten toimivan tuotteen.
  2. Liikunta: Vaikkei mieli tekisi, on liikkumaan lähteminen parempi vaihtoehto kuin sohvalla tai sängyssä makaaminen. Raskas rutistus ei välttämättä ole paras liikuntamuoto; kokeile rauhallista kävelylenkkiä, joka vilkastuttaa verenkiertoa lantion alueella.
  3. Lämpö: Lämmön vaikutusta ei ole tieteellisesti todistettu, mutta monella lämpö helpottaa oloa. Kokeile kuumavesipulloa tai esimerkiksi lämpöistä vilttiä.
  4. Hieronta: Alavatsan ja -selän kevyestä hieromisesta voi olla apua. Hieronta lisää verenkiertoa hierottavalla alueella, joka voi auttaa kipuihin.
  5. Täsmäliike: Käy selinmakuulle ja tuo jalat koukkuun mahdollisimman lähelle pakaroita. Nosta lantio ylös siten, että vartalosi paino jää jalkapohjien ja hartioiden varaan. Tee asennossa viisi varpaillenousua. Pysy varpailla laskien rauhallisesti viiteen. Täsmäliike venyttää lantion alueen lihaksia ja vilkastuttaa verenkiertoa.
  6. Ruokavalio: Ennen kuukautisia ja niiden aikana on hyvä syödä kasvispainotteisesti ja juoda riittävästi vettä, jotta ruoansulatus toimii mahdollisimman hyvin. Esimerkiksi voimakkaita ruokia on järkevä välttää, koska kuukautiskuvut tuntuvat voimakkaammilta, jos vatsaa vääntää jo valmiiksi.
  7. Kamomilla ja piparminttu: Juo kamomillateetä iltaisin ja piparminttuteetä aamuisin. Kumpikin voi lievittää kipuja ja kouristuksia sekä rentouttaa.
  8. Yrtit ja ruoanlaitto: Esimerkiksi oreganossa, basilikassa, rosmariinissa, laventelissa ja inkiväärissä on lihaksia rentouttavia ja kipuja lievittäviä aineita. Yrttejä voi syödä sellaisenaan tai käyttää ruoanlaitossa. Älä kuitenkaan innostu liikaa, sillä liian suuri määrä voimasta yrttiä voi saada vatsan kipeytymään.
1 kommentti