Kauneus ja Terveys

Kuntosali sopii kaikille

Kuntosali sopii kaikille
Riittävä lihaskunto on jokapäiväisen hyvän fyysisen toimintakyvyn peruspilari.

Esimerkiksi polven ojentajalihasten voima on yhteydessä tuolista ylösnousuun. Toisin sanoen alaraajoissa täytyy olla riittävästi voimaa, jotta ylösnousu mahdollistuu. Toiminnallinen lihasvoimataso pystytään säilyttämään fyysisesti aktiivisella elämäntavalla mikä tarkoittaa arkiaktiivisuuden lisäksi monipuolista ja säännöllistä liikunnan harrastamista. Jos kuitenkin lihaskunto on syystä tai toisesta heikentynyt, voidaan lihasten voimaa kehittää tehokkaasti kuntosalilla.

Huomioitavaa on myös se että, harjoittelu kuntosalilla mahdollistaa lihaskunnon kehittämisen lisäksi muiden fyysisen suorituskyvyn tärkeiden ominaisuuksien kehittämisen. Näitä ominaisuuksia ovat aerobinen kestävyyskunto, nivelliikkuvuus ja koordinaatio.

Kuntosalien varustus on monipuolinen 

Kuntosalin perusvarusteisiin kuuluvat sekä lihaskuntoa että aerobista kestävyyskuntoa kehittävät harjoituslaitteet. Lihaskuntoa kehittäviä laitteita ovat painopakka- ja paineilmalaitteet sekä vapaat painot. Eri lihasten tai lihasryhmien harjoittamiseen tarkoitetut laitteet ovat erityisen käytännöllisiä niiden turvallisen käytön vuoksi. Lisäksi laitteet on suunniteltu niin, että lihasmekaanisesti kuormitus kohdistuu juuri oikeaan paikkaan.

Kestävyyskuntoa kehittäviä laitteita ovat juoksumatot, kuntopyörät, soutulaitteet ja erilaiset stepperit. Näillä laitteilla toteutetaan tunnetusti alku- ja loppuverryttely, mutta niitä voidaan käyttää myös kesken lihaskuntoharjoituksen kohottamaan sykettä ja kuormittamaan erityisesti keuhkoja, sydän- ja verenkiertoelimistöä. Kuntosalilla toteutettu kestävyystreeni esimerkiksi Spinning-tunnin muodossa on piristävä kokemus varsinkin jos ulkosalla on paukkupakkanen tai lenkkikenkiin tunkeutuvan loskan riski.

Kuntosalit ovat usein varustettuja myös niin, että tärkeät lihashuollolliset toimenpiteet harjoittelun jälkeen mahdollistuvat. Jumppamatto ja muutama minuutti aikaa riittävät hyvin. Vanhana viisautena käytetty ”jumi on voimaa” saattaa pitää paikkansa, mutta kunnollinen verryttely ja venyttely lihasharjoittelun jälkeen puoltaa paikkansa.

Kuntosaliharjoittelun aloittaminen 

Edellä kuvatun perusteella voidaan todeta, että kuntosali mahdollistaa monipuolisen elimistön fyysisen kuormittamisen. Tavoitteet ohjaavat harjoittelua. Esimerkiksi maratoonarin harjoittelu kuntosalilla voi olla hyvinkin erilaista verrattuna terveyttä edistävää liikuntaa tavoittelevaan harjoittelijaan.

Helpoin ja turvallisin keino kuntosaliharjoittelun aloittamiseen on mennä kuntosalille, josta saa ammattitaitoista harjoitteluun ja laitteisiin liittyvää ohjausta. Yhdessä ohjaajan kanssa käydään läpi tavoitteet ja laaditaan harjoitusohjelma, jota voidaan muuttaa ja tarkistaa tavoitteiden mukaan harjoittelun edetessä. Tarvittaessa voidaan tehdä myös erilaisia lähtötason kuntoa mittaavia testejä, ja varmistaa terveyteen ja liikkumisen aloittamiseen liittyvät turvallisuustekijät.

Aloita maltillisesti 

Kuten kaikessa liikunnassa myös kuntosaliharjoittelussa kannattaa muistaa ravinnon, harjoittelun ja riittävän levon merkitys. Erityisesti kuntosaliharjoittelua aloitteleva voi alkuhuumassa helposti kuormittaa itseään liikaa, mikä tuntuu lihaksissa useita päiviä harjoituksen jälkeen. Tätä ei kannata kuitenkaan säikähtää, sillä jo muutaman viikon 2-3 kertaa viikossa toteutetun harjoittelukerran jälkeen elimistö sopeutuu ”uuteen” stimulukseen ja samalla käskytys lihaksille tehostuu.

Käytännössä alussa painavalta tuntunut vastus yksittäisessä liikkeessä tuntuu myöhemmin kevyemmältä ja hyväolon tunne valtaa mielen. Erityisen palkitsevaa on havaita lyhyenkin säännöllisen lihaskuntokuurin vaikutus: kroppa kiinteytyy ja lihaskunto paranee.

Julkaistu: 25.6.2015
Kommentoi »