Voi hyvin

13 askelta erosta selviämiseen


Suhteen päättyminen rutistaa pahimmillaan sydämen kasaan ja salpaa hengen. Onneksi tuskaa voi lieventää. Lue pari- ja seksuaaliterapeutin neuvot!
Kuvat Fotolia

1. Varaudu fyysiseen kipuun

Ero voi tuntua jopa fyysisenä kipuna. Pahinta tuska on, jos suhteen päättyminen tulee täytenä yllätyksenä. Erossa aktivoituvat samat aivoalueet kuin silloin, kun ihminen satuttaa itsensä.

Särkyneen sydän oireyhtymä tarkoittaa tilaa, jonka oireet muistuttavat sydänkohtausta. Se voi aiheuttaa hengitysvaikeuksia, kipua rinnassa ja epäsäännöllistä sykettä. Osa sydämestä halvaantuu ohimenevästi, mutta se parantuu itsestään. Tila on yleisin yli 50-vuotiailla naisilla.

2. Pura traumaa: käännä huomio itseesi

Ero on yleensä traumaattinen kokemus.Trauma pienenee pilkkomalla sitä osiin puhumalla ja kirjoittamalla. Varsinkin jätetty jää usein kiinni kysymyksiin: miksi näin tapahtui? Mitä tein väärin? Miksi hän ei rakasta minua enää? Analysoinnista tulee helposti loputon suo.

Tunteita – häpeää, surua ja vihaa – voi alkaa purkaa kääntämällä huomio itseen ja omiin tarpeisiin. Mikä tekee minut onnelliseksi ja mitä tarvitsen?

3. Erittele ja tunnista tunteesi

Älä patoa tunteitasi vaan anna niiden tulla. Kun suostut siihen, että olet surullinen, olosi helpottuu. Parasta on, jos kykenet tarkkailemaan itseäsi tunnekuohun keskelläkin. Yritä tunnistaa tunteesi: onko tämä surua vai vihaa? Kehen viha kohdistuu? Missä kohtaa kehoa se tuntuu?

Olennaista on, ettet antaudu ajatusten ja tunteiden vietäväksi. Ne tulevat ja menevät. Sinä et ole yhtä kuin tunteesi ja ajatuksesi. Rauhoittele itseäsi. Hengitä syvään.

4. Houkuttele suru esiin

Jos et pääse käsiksi suruun, voit provosoida sitä esiin. Laita melankolista musiikkia soimaan ja katsele yhteisiä valokuvianne. Anna itkun tulla. Itku tyhjentää ja puhdistaa mieltä.

Surun kestolle ei ole takarajaa, mutta jos on maannut jo useita päiviä sängyssä, on aika hakeutua ihmisten pariin. Kuuntele itseäsi ja tunteitasi lempeästi.

5. Hemmottele itseäsi

Keskity itsesi hoitamiseen ja hemmotteluun. Mitä kaipaat juuri nyt? Nautitko hieronnasta, hyvästä ateriasta, kauniista ympäristöstä tai saunomisesta? Menisitkö luontoon kävelylle tai merenrannalle hengittämään?

Tee mahdollisimman paljon asioita, jotka tuottavat sinulle mielihyvää. Ole terveellä tavalla itsekäs! Ansaitset kaiken hoivan ja hyvän olon.

6. Yritä syödä ja lääkitse oireita

Yleensä etenkin alussa keskittymiskyky heikkenee, uni ei tule eikä ruoka maistu. Moni laihtuu. Työnteko voi auttaa, sillä se vie ajatukset muualle. Mutta jos se tuntuu mahdottomalta, hae rohkeasti sairauslomaa. Yritä syödä edes jotain, vaikka pussikeittoa tai energiapatukoita.

Älä painosta itseäsi nukkumaan yöllä, jos se ei onnistu. Nuku vaikka keskellä päivää, jos siltä tuntuu. Hae tarvittaessa apua univaikeuksiin.

7. Hae tukea ja pura eron syitä

Seuran kaipuu on yksilöllistä. Yksi haluaa pohtia asioita itsekseen, toiselle yksin olo on erossa sietämätöntä. Jos seinät kaatuvat päälle, mene vaikka ystävän tai vanhemman luo pariksi yöksi. Aika antaa etäisyyttä mutta ei varsinaisesti paranna. Merkittävää on, miten onnistuu työstämään tunteitaan.

Eroryhmistä ja terapiasta on usein hyötyä. Neutraalina pysyttelevät ystävät ovat yleensä parhaita kuuntelijoita. Keskity omaan osuuteesi asioissa. Minkälainen parisuhdehistoria sinulla on? Mitkä asiat ovat johtaneet tähän tilanteeseen? Kun ymmärrät syitä, ero on vähitellen helpompi hyväksyä.

8. Anna vihan tulla - se auttaa

Viha auttaa irrottautumisessa. Mieti asioita, joista olet entiselle kumppanillesi vihainen. Kirjoita vaikka vihakirje, jonka hävität. Voit purkaa tunnetta myös rankalla liikunnalla. Juokse lenkkiä ja kiroile ääneen, jos se auttaa. Varo, ettet satuta itseäsi tai muita. Jos vihantunteeseen jää kiinni, vaarana on uhriutuminen ja katkeroituminen.

9. Varo sulkeutumista ja alkoholia

Huonoja keinoja erosta selviämiseen ovat alkoholi, puhumattomuus, vetäytyminen ja riippuvuuksiin ajautuminen. Kun ero on vielä tuore haava, ei kannata hukuttautua uusiin suhteisiin.

Suhteen aloittaminen epävakaassa tilassa voi olla virhe. Riskinä on, ettet näe uutta kumppania erillisenä ihmisenä vaan sijoitat hänet entisen paikalle. Ihailu ja huomio tuntuvat hyvältä, mutta itsensä voi satuttaa laastarisuhteessa.

10. Ota etäisyyttä, vaikka olisitte ystäviä

Monella ero ystävinä ei onnistu. Jos on yhteisiä lapsia tai lemmikkejä, ystävälliset välit ovat tarpeen. On kuitenkin tärkeää saada toiseen etäisyyttä. Yhteydenpito pitää yllä riippuvuutta ja hidastaa toipumista.

Jos kuitenkin tulet aloittaneeksi nopeasti uuden suhteen tai pidät yhteyttä entiseen kumppaniisi, hyväksy se ja ole itsellesi armollinen. Silti on tärkeää, että käsittelet eroa rauhassa ja irtaudut eksästäsi turvallisesti.

11. Anna anteeksi

Avain erosta toipumiseen on anteeksianto. Toista joka ilta ennen nukahtamista neljä kertaa mantraa: annan itselleni anteeksi. Ajan myötä voit ehkä lisätä mantraasi entisen kumppaninnimen. Ei kannata kiirehtiä. Voi viedä pitkään ennen kuin pystyt antamaan hänelle anteeksi.

12. Hyväksy, että ikävöit

Kaipuu voi kestää jopa vuosia. Yritä selvittää, mitä kaipaat. Kumppaniasi vai läheisyyttä? Pelkäätkö yksinäisyyttä? Erosta toipuminen ei tapahdu itsestään. Sinun on itse haluttava päästää irti menneestä, jotta voit jatkaa elämääsi.

13. Nauti hyvästä muutoksesta

Vaikka ero on kriisi, se on myös uuden alku. Muutos voi tuoda paljon hyvää. Onnellisuus kumpuaa meistä itsestämme, ei siitä, kenet löydämme rinnallemme.

Neuvot antoi pari- ja seksuaaliterapeutti Teija-Liisa Ranta.

Julkaistu: 17.7.2018