Kauneus ja Terveys

Korkkarit kattoon vai kaappiin? Näin korkeat korot vaikuttavat terveyteesi

Korkkarit kattoon vai kaappiin? Näin korkeat korot vaikuttavat terveyteesi
Korkokengät kuuluvat monen naisen kenkäkokoelmaan. Korkokenkien käytölle on monia syitä: ne ovat kauniita, ne saavat ihmisen näyttämään hitusen normaalia pidemmältä, ja niiden vaikutus itsetuntoon voi olla huikea. Korkokengät voivat saada naisen tuntemaan itsensä tavallista viehättävämmäksi ja elegantimmaksi.
Julkaistu: 26.1.2016

Korkojen terveyshyödyt – onko niitä?

Best Health Magazinen mukaan korkokengät tuovat muotoa pohkeisiin ja saavat jalat näyttämään pidemmiltä, jolloin niitä käyttävä näyttää pidemmältä ja hoikemmalta.

Italian yliopiston tutkijat ovat lisäksi havainneet, että korkeiden korkojen käyttö voi parantaa lantionpohjan lihaksia.

Asiantuntijat suosittelevat panostamaan korkokenkiin, jotka tuntuvat mukavilta jaloissa ja jotka tukevat jalkoja kunnolla. Korkoa ei saa olla liikaa.

Tyyliä terveyden kustannuksella

The Spine Health Instituten mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, että korkokenkien käyttö vaikuttaa haitallisesti terveyteen monella eri tavalla: korkokengät rasittavat varpaita, selkärankaa, lantiota, polvia, nilkkoja ja jalkoja. Lisäksi ne muuttavat asentoa ja kävelytyyliä.

Järjestön sivuilta selviää, että korkokenkiä käyttävän keho pyrkii korjaamaan koroista johtuvaa tasapainon muutosta taivuttamalla lantiota ja selkärankaa eteenpäin. Tasapainon ylläpitämisen takia pohje-, lantio- ja selkälihakset jännittyvät, mikä aiheuttaa lopulta ylimääräistä lihasväsymystä ja -rasitusta.

Pitääkö koroista luopua kokonaan?

  • Asiantuntijat suosittelevat välttämään korkojen käyttöä, mutta jos niitä käyttää, kannattaa ottaa seuraavat asiat huomioon:
  • Älä käytä korkokenkiä pitkiä aikoja putkeen.
  • Venyttele jalkoja ennen ja jälkeen korkokenkien käytön.
  • Älä käytä korkoja, joiden korkeus on yli 5 senttimetriä.
  • Osta korkokengät iltapäivällä, jolloin jalat ovat suurimmillaan.
  • Älä osta kenkiä, joissa on suippo kärki.
  • Valitse kengät, joiden pohjalliset ovat nahkaa. Tämä estää jalkaa lipsumasta kengässä.
  • Älä käytä samoja korkokenkiä monena päivänä putkeen. Vaihtele käyttämiesi kenkien mallia.
Kommentoi »