Terve.fi

Kofeiini ja melatoniini lieventävät aikaerorasituksen aiheuttamia oireita

Kofeiini ja melatoniini lieventävät aikaerorasituksen aiheuttamia oireita
Kyselytutkimuksen perusteella koehenkilöt eivät olleet aamu- eivätkä iltaunista tyyppiä eivätkä tupakoineet. He menivät normaalisti nukkumaan 23.00 – 24.
Julkaistu 28.6.2006

00 ja nukkuivat 6,5 – 7 tuntia yössä. Koehenkilöt eivät myöskään kuluttaneet suuria määriä kofeiinipitoisia nautintoaineita, kuten kahvia tai kolajuomia. Henkilöt jaettiin kolmeen ryhmään, joissa kussakin oli 3 naista ja 6 miestä. Ryhmille annettiin 300 mg hitaasti vapautuvaa kofeiinia, 5 mg melatoniinia tai plaseboa illalla ennen lentopäivää ja lentopäivän iltana. He lensivät seitsemän aikavyöhykkeen verran lännestä itään päin. Lentopäivää seuraavina päivinä he saivat vielä lääkeannoksen myöhään illalla. Unta arvioitiin polysomnografialla. Päiväväsymystä arvioitiin nukahtamiseen kuluvalla ajalla.

Uneliaisuus lisääntyi plaseboa ja melatoniinia saaneilla. Kofeiinia saaneilla väsymys oli vähäisempää. Plasebo- ja melatoniiniryhmissä syvä uni lisääntyi ja vilkeuni väheni lentoa seuraavina öinä. Kofeiini näytti vaikuttavan unen laatuun. Molemmilla aineilla arvioitiin kuitenkin olevan myönteisiä vaikutuksia aikaerorasituksen oireisiin, kofeiinilla päiväväsymykseen ja melatoniinilla unen laatuun.

Aikaerorasitus tuntuu voimakkaammin lennettäessä lännestä itään. Tällöin ihmisen on vaikea nukahtaa ajoissa määränpäässä, koska hänen oma sisäinen kellonsa on jäljessä. Nukahtamiseen tarvitaan unilääkkeitä, jotka taas voivat aiheuttaa päiväväsymystä. Länteen päin lennettäessä aikaerorasitus on pienempi, koska ihminen voi sinnitellä hereillä tunteja, vaikka hänen oma sisäinen kellonsa olisikin edellä. Kofeiinilla voi parantaa virkeyttä pyrittäessä pysymään hereillä.

(Journal of Applied Physiology 2004;96:50-58)

Kommentoi »