
Kevyttuotteet avuksi kilojen karistamisessa
Light-merkintä on usein markkinointikikka, jolla halutaan luoda tuotteesta mielikuva, että se olisi terveellinen ja painonhallinnan kannalta järkevä valinta. Niin usein onkin, mutta kevyttuotteisiinkin liittyy sudenkuoppa – niitäkin on nautittava kohtuudella.
Markkinoilla on kattava joukko kevytelintarvikkeita, joita kutsutaan myös “light”-tuotteiksi. Viranomaismääräysten mukaan varsinaisiksi kevytelintarvikkeeksi saa kutsua tuotetta, joka sisältää energiaa 30 % vähemmän kuin vastaava tavanomainen tuote.
Mitä light-tuotteet ovat
Light-tuotteiden energiapitoisuutta on alennettu vähentämällä rasvaa tai poistamalla se lähes kokonaan sekä korvaamalla sokeri keinotekoisilla makeutusaineilla, kuten sorbitolilla, aspartaamilla ja asesulfaami K:lla. Tavanomaiseen tuotteeseen verrattuna energiapitoisuus voi olla hyvinkin alhainen, esimerkiksi tavallisen appelisiinilimonadin energiapitoisuus on 37 kcal/dl, kun sen kevytversiossa energiaa on vain 2 kcal. Tavallisessa rasiamargariinissa on energiaa 720 kcal/100 g ja sen kevytversiossa 340 kcal.
On helppo tajuta mikä merkitys kevyttuotteilla on painonhallinnassa. Niiden avulla ravinnon energiamäärää voi alentaa tuntuvasti.
Millaisia tuotteita on markkinoilla
Kaupan tuoteryhmistä erilaiset maitotuotteet, juustot, lihavalmisteet, einekset, ravintorasvat, einekset, mehut, virvoitusjuomat, sekä makeiset ja keksit sisältävät myös vähäenergisiä vaihtoehtoja. Nykyään kevyttuotteita löytyy jo pientenkin ruokakauppojen, huoltoasemamyymälöiden ja jopa kioskien valikoimista.
Pakkausten ravintosisältö-taulukoiden tutkiminen vaatii pientä viitseliäisyyttä ja vaivaa. Tästä on hyötyä senkin vuoksi, ettei kaikkia vähäenergisiä tuotteita markkinoida kevytelintarvikkeina.
Syy tähän on viranomaismääräyksissä, sillä jotta tuotetta voisi markkinoida kevytelintarvikkeena, on saman valmistajan tuotettava vastaavaa tavanomaista tuotetta. Monet elintarvikkeiden valmistajat tuottavat ainoastaan yhtä, vähäkalorista vaihtoehtoa, mutta eivät saa mainostaa sitä kevyttuotteena, koska tavanomainen versio puuttuu tuotannosta.
Tuotteita kannattaa siis vertailla keskenään ja poimia ostoskoriin valmiste, jonka energiamäärä on mahdollisimman alhainen.
Painonhallinnan kainalosauva
Light-tuotteet eivät itsessään ole oikopolku laihdutuksessa ja tavoitepainon ylläpitämisessä. Pysyvä painonhallinta edellyttää pitkäjänteisiä muutoksia ruokailutottumuksissa ja tässä muutosprosessissa kevyttuotteet voivat olla avuksi. Niitä voisi kutsua painonhallinnan kainalosauvoiksi – ne ovat tukena, mutta eivät itsessään ratkaise ongelmaa.
Kevytelintarvikkeita mainostetaan rutiininomaisesti tienä hyvään terveyteen. Todellisuudessa ne eivät ole täyttäneet niihin kohdistettuja odotuksia. Yksi syy tähän on se että monet ihmiset ovat tulkinneet esimerkiksi määritelmän “vähärasvainen” niin, että on aivan oikein käyttää vähärasvaista tuotetta niin paljon kuin haluaa.
Monilla tämä on johtanut siihen, että vähärasvaisen ruuan sijaan syödään runsaasti hiilihydraatteja sisältävää ruokaa. Keho kuitenkin muuttaa myös liiallisen hiilihydraatin rasvaksi ja varastoi sen elimistöön. Näin ollaan siirrytty ojasta allikkoon.
Kevytelintarvikkeitakin täytyy syödä kohtuudella, jotta niistä olisi hyötyä painonhallinnassa. Oikea tapa nauttia niitä on syödä vastaava määrä tai vähemmän, kuin tavanomaista tuotetta.