Kauneus & Terveys

Kehitä itsekuriasi!


Eivätkö karkki- ja tupakkalakkosi koskaan onnistu? Ei hätää; itsekuriaan voi kehittää. Suuret muutokset onnistuvat harvoin, on edettävä pienin askelin. Näin opit treenaamaan itsekuriasi.
Kuvat Thinkstock

Oletko joskus ajatellut, että sinulla on huono itsekuri. Samalla olet käyttänyt sitä hyvänä syynä erilaisiin epäonnistumisiin. Saatat sanoa, että karkkilakko ei onnistu, koska sinulla on niin huono itsekuri.

Sinulla voi hyvin ollakin huono itsekuri. Mutta ei hätää, sitä voi kehittää.

Itsekuria ei voi kehittää siten, että kieltää itseltään kaikki herkut kerralla. Itsekuria kehitetään pienin askelin.

Toki joku voi onnistua tekemään karkki- ja tupakkalakon, mutta harvemmalta se onnistuu. Siksi sitä pitää treenata.

Pieni tavoite on hyvä

Itsekuria treenatessa alkuun kannattaa ottaa joku yksittäinen ja mahdollisesti pienempikin tavoite.

Mikäli haluat päästä eroon kahvinjuonnista, voit vähentää sitä askel kerrallaan. Kuvitellaan, että juot viisi kuppia päivässä. Alkuun vähennät yhden kahvikupillisen päivässä, ja kun olet tottunut neljään kahvikuppiin päivässä, voit vähentää taas kolmeen kuppiin.

Kun kolmen kupin päiväannos ei aiheuta haasteita, voit siirtyä kahteen kuppiin päivässä. Kahden kupin jälkeen yhteen kuppiin ja yhden kupin jälkeen puolikkaaseen, kunnes olet lopettanut kahvinjuonnin kokonaan.

Tavoitteet on helpompi saavuttaa pienin askelin, koska silloin mieli eikä keho ei laita vastaan. Pienet askeleet eivät vaadi myöskään niin suurta itsekuria.

Sama toimii kaikessa

Itsekuria voi kehittää missä asiassa tahansa, kunnon kehittämisessä, ruokailutapojen parantamisessa, työssä, kodin siivouksessa, rahojen säästämisessä – missä vain.

Itsekuria voi alkaa kehittää millä tahansa elämän osa-alueella. Itsekurin kehittämisessä on se hyvä puoli, että se kantaa eri elämän osa-alueelta toiselle.

Itsekuria kannattaa harjoitella asiassa, joka motivoi itseä parhaiten. Mieti siis itsellesi selkeä tavoite, minkä haluat saavuttaa.

Mieti sen jälkeen toimintasuunnitelma eli askeleet, joiden avulla tavoitteesi saavutat. Mieti askeleet sopivan kokoisiksi, sellaisiksi joihin sinun itsekurisi riittää, mutta jossa kuitenkin joudut vähän haastamaan itseäsi.

Harjoitus itsekurin kehittämiseksi

Halutessasi voit hyödyntää seuraavaa mielikuvaharjoitusta itsekurisi kehittämisessä.

  • Mieti ensin tavoite, jonka haluat saavuttaa.
  • Seiso sen jälkeen lattialla siten, että sinulla on mahdollisuus liikkua noin parin metrin verran. Kuvittele, että näet itsesi tavoitteessa parin metrin päässä. Kuvittele polku, joka vie tavoitetta kohti.
  • Ota konkreettisia askelia kohti tavoitteita. Samalla mieleesi nousee ajatuksia siitä, miten saavutat tavoitteesi. Mieti myös jokaisen askeleen kohdalla, miten paljon ja millaista itsekuria kukin askel tarvitsee.
  • Mielikuvaharjoituksen avulla oivallat sinulle sopivat askeleet, sekä keinot tavoitteesi saavuttamiseksi.
  • Itsekuri on hyve, jota kannattaa kehittää. Sen avulla voi kehittää omaa hyvinvointia, mutta luoda myös menestystä kaikille elämän osa-alueille.

Kirjoittaja on LCF life coach.

Julkaistu: 23.5.2012