Kauneus & Terveys

Auts, sanoo kantapää

1

Viiltävä kipu kantapäässä voi johtua virheasennosta tai vääristä kengistä. Näin pääset eroon ikävästä vaivasta.
Kuvat Istock

Mikä?

Joka viides kärsii kantapääkivusta. Tyypillisin syy on kantapohjan kalvojänteen rappeuma eli plantaarifaskiopatia. Repivä kipu tuntuu kalvojänteen kiinnityskohdassa kantapohjan etusisäreunassa. Se särkee usein pahiten aamulla. Joskus kipu voi olla niin voimakasta, että se jopa estää astumisen. Kipu voi helpottaa päiväksi mutta yltyä rasituksen takia taas illalla.

Mistä se johtuu?

Kantapääkipu vaivaa kaikenikäisiä, etenkin juoksuharrastajia ja seisomatyön tekijöitä. Vaiva voi johtua ylirasituksesta, jalan, lantion tai polven virheasennoista, pohjelihasten kireydestä, akillesjänteen ongelmista tai ylipainosta.

Milloin lääkäriin?

Jos oireet jatkuvat pari viikkoa, käy lääkärissä. Samalla selviää, johtuuko vaiva jalan virheasennoista

Miten hoidan?

Venyttele pohjelihaksia ja jalkapohjia. Voit rullata kipeää kohtaa tiukasti käärityllä pyyherullalla. Terveyskaupassa myydään myös yösukkia, jotka kiskovat nilkkaa ylöspäin ja venyttävät kantakalvoa. Jo muutaman tunnin käyttö yössä auttaa. Kun kipu kiusaa, suosi liikuntalajeja, jotka eivät rasita kantapäätä, kuten vesijuoksua, uintia ja pyöräilyä. Yritä hankkiutua eroon ylipainosta. Se voi aiheuttaa kantakalvoon jännitystä, vääntöä ja pieniä repeämiä.

Onko kengillä vaikutusta?

Rappeuma voi johtua vääränlaisista kengistä, joissa on esimerkiksi liian kova kanta. Voit teettää tukipohjalliset. Myös kenkiin laitettavat silikonikantapehmusteet voivat auttaa.

Mikä tehoaa kipuun?

Lääkäri voi pistää jalkaan kortisonia. Sokkiaalto- ja diadynaaminen sähköhoito rauhoittavat tulehdusta ja vilkastavat kantapohjan verenkiertoa

Jumppaa vaiva pois

  1. Nosta jalka istuma-asennossa polven päälle. Käännä varpaita ylöspäin 5–6 sekunniksi 20 kertaa.
  2. Hanki tasapainolauta. Seiso kipeällä jalalla, kallistele lautaa ja tee minikyykkyjä.
  3. Laita kuminauha päkiän alle ja tee jalkaterällä pumppaavaa liikettä. Tee 3 x 20 toistoa.

Julkaistu: 14.1.2019