Terve.fi

Kaarijalka

Kaarijalka
Kaarijalaksi kutsutaan jalkaa, jossa jalan sisäholvi on korkea ja jalkapöytäkin on rintava. Kaarijalan esiintyvyys on 1:500 lasta kohden.
Teksti
Julkaistu: 2.4.2009

Kaarijalaksi kutsutaan jalkaa, jossa jalan sisäholvi on korkea ja jalkapöytäkin on rintava. Kaarijalan esiintyvyys on 1:500 lasta kohden. Se ilmenee usein vasta 10-12 vuotiaana, jolloin jalan kaaret ovat kehittyneet. Usein tämän tyyppisestä jalasta jää jälki esimerkiksi suihkun lattialle vain kantapäästä ja päkiästä. Takaapäin katsottuna voi kaarijalan kantapää kääntyä alareunastaan sisäänpäin.

Kaarijalan omaavalla on oman kehon paino jalan ulkosyrjällä kun taas lattajalkaisella se on jalan sisäsyrjällä. Tästä syystä kaarijalkaisilla on suurempi taipumus nyrjäyttää nilkkaansa. Varsinkin pallopelit, joissa on paljon suunnan vaihdoksia esim. sulkapallo, salibandy, voivat altistaa nilkan nyrjähdykselle.

Useimmiten kaarijalka on rakenteeltaan jäykkä ja pohjelihakset ja jalkapohjien kantakalvot ovat kireät. Kaarijalka on useimmiten ominaisuus eli se ei ole syntynyt ajan mittaan vaan se on ollut syntymästä asti jonkinasteisena. Se voi myös kehittyä myöhemmin jonkin neuromuskulaarisen tai muun sairauden seurauksena. Kaarijalan aiheuttamat kiputilat ovat useimmiten jalkapohjassa, päkiän alueella tai akillesjänteissä. Kipuja voi esiintyä myös polvissa. Koska kaarijalan omaavalla kosketuspinta-ala voi olla pieni, se voi aiheuttaa epävakautta jalkaterään. Se voi aiheuttaa myös varpaiden koukistumista.

Kaarijalkaa voidaan hoitaa fysioterapian keinoin. Ensimmäinen asia on pyrkiä saavuttamaan jalan nivelissä normaali liikelaajuus. Tämä asettaa kaarijalkaa hoitavalle fysioterapeutille omat haasteensa. Fysioterapeutin on osattava erottaa onko huono liikkuvuus peräisin lihaksista vai luisesta rakenteesta. Kun normaali liikelaajuus on saavutettu, voidaan tukena vielä käyttää joko yksilöllisiä tukipohjallisia tai pieniä kiilauksia kenkien omissa pohjallisissa. Jalkapohjassa olevan kantakalvon venyttäminen on tärkeä osa hoitoa. Kengissä voidaan myös käyttää iskua vaimentavia pohjallisia, koska kaarijalat ovat usein jäykkiä ja niissä on huonohko iskunvaimennus.

Kengän suhteen kaarijalkaa pätevät samat säännöt kuten muissakin virheasennoissa (ks. oikeanlaisen kengän valinta). Toisin sanoen kantakapin tukevuus, jämäkkä kiertojäykkyys ja nauhakiinnitys ovat tärkeitä asioita kenkää valitessa. Yksi tärkeä huomio on juoksukengän valinnassa. Prontaatiotuettua kenkää ei missään nimessä saisi käyttää, koska se korostaa jo olemassa olevaa virheasentoa. Se sijaan olisi valittava neutraalisti askeltava kenkä. Tässä asiassa kannattaa käyttää asiantuntevaa urheilukauppaa.

Kommentoi »