Voi hyvin

Iyengar-jooga karkottaa kolotukset


Iyengar on naisystävällinen joogamuoto siksi, että se muista joogatyyleistä poiketen huomioi kuukautiset ja vaihdevuodet erityisillä liikkeillä.
Kuvat Anna Huovinen

B.K.S. Iyengar

Syntynyt: 1918

Kotimaa: Intia

Ammatti: joogaopettaja

Motto: Jooga kuuluu jokaiselle

Kuka?

B.K.S. Iyengar kasvoi köyhissä oloissa Intian Belurissa. Hän kärsi jatkuvasta aliravitsemuksesta ja sairasti lapsena malarian, tuberkuloosin ja lavantaudin. 15-vuotiaana Iyengar oli niin heikkona, että sai kutsun muuttaa sisarensa luo, jonka mies oli kuuluisa joogaopettaja Sri T. Krishnamacharya. Hänen ajateltiin voivan auttaa Iyengaria.

Krishnamacharya, jota kutsutaan nykyjoogan tärkeimmäksi kehittäjäksi, oli ensin haluton opettamaan rääpälemäistä Iyengaria, mutta poika osoitti suurta sitkeyttä ja pääsi lopulta oppilaaksi. Iyengar harjoitteli väsymättä. Terveys parani, ja pian opettaja komensi hänet opettamaan joogaa Punen kaupunkiin.

Opettajan puuttuessa Iyengar alkoi kehittää omaa joogatyyliään. Hän paransi oppilaidensa vaivoja tutkimalla joogan terapeuttisia vaikutuksia ja sai lisää oppilaita. Vuonna 1952 yhdysvaltalainen huippuviulisti Yehudi Menuhi saapui Iyengarin tunneille. Menuhi oli niin vaikuttunut, että järjesti Iyengarin Eurooppaan kiertueelle. Jooga saapui länteen, ja Iyengarin tyyli levisi pian monelle mantereelle. Iyengarin vuonna 1966 julkaisemasta kirjasta Light on Yoga tuli maailmanlaajuinen menestys.

Iyengar on nyt 91-vuotias, mutta harjoittelee ja opettaa joogaa yhä Intiassa.

Mitä?

Iyengar-joogassa tehdään vuosituhansia vanhoja, klassisia jooga-asanoita. Liikkeistä sallitaan eri versioita, jotta jokainen voi joogata omalla tasollaan. Asentosarjat vaihtelevat oppitunnin tavoitteesta riippuen, joten harjoitus on aina hiukan erilainen.

Iyengar-joogassa käytetään B.K.S. Iyengarin kehittämiä apuvälineitä, kuten tukitiiliä, huopia, tyynyjä ja joogavöitä. Niiden avulla haetaan keholle oikeita linjoja ja helpotetaan asanoihin pääsemistä. Erilaiset vaivat, jotka rajoittavat liikkumista, voidaan ottaa iyengar-joogassa hyvin huomioon.

Iyengar-jooga opettaa kuuntelemaan kehoa. On tyypillistä, että asanoissa viivytään pitkään, jotta niiden terveysvaikutukset korostuisivat. Kehon linjaukset, jopa sormien asennot, opetetaan tarkasti. Laji antaa notkeutta ja voimaa, korjaa kipua aiheuttavia virheasentoja sekä edistää ruoansulatuksen ja sisäelinten toimintaa. Rauhallinen hengitys on tärkeä osa harjoitusta.

Ajatuksen kohdistaminen joogatessa kehon eri osiin opettaa mieltä tulemaan hetkittäin yhdeksi kehon kanssa. Näin eri asennoista tulee lopulta meditaatiota.

Kenelle?

Iyengar-jooga sopii joustavuutensa vuoksi kaikille. Apuvälineiden käyttäminen mahdollistaa joogan myös MS-tautia sairastaville ja liikuntarajoitteisille. Liikkeitä voi tehdä vaikka tuolilla istuen.

Iyengar voi hoitaa monia vaivoja skolisoosista nivelongelmiin ja urheiluvammoihin. Iyengar on naisystävällinen joogamuoto siksi, että se muista joogatyyleistä poiketen huomioi kuukautiset ja vaihdevuodet erityisillä liikkeillä.

Kokeile

Utthita trikonasana

Hyppää haaraan, avaa kädet sivuille. Osoita oikea jalkaterä 90 astetta sivulle ja vasen suoraan eteen. Pidä alakylki pitkänä, kun viet oikean käden oikealle säärelle, lattiaan tai tukitiilelle. Kurota vasen käsi kohti kattoa. Paina vasemman jalan ulkosyrjä lattiaan. Jalkaholvit säilyvät kohotettuina. Nosta polvilumpioita. Polvet osoittavat keskimmäisten varpaiden suuntaan. Lonkat säilyvät rinnakkain. Pidennä selkää ja ohjaa häntäluu kohti vasenta kantaa. Leuka on linjassa selkärangan kanssa. Käännä katse ylös.

Vaikutukset: Vahvistaa selkää, lisää sen liikkuvuutta ja helpottaa selkäkipua. Parantaa jalan nivelien oikeaa linjausta. Vapauttaa ja helpottaa ruoansulatusta ja vähentää vatsan happamuutta. Vähentää myös kuukautisten aikaista, tukalaa tunnetta.

Voi hyvin 6/09

Asiantuntijana Erja Wirén, fysioterapeutti ja sertifioitu iyengar-joogaopettaja

Lisätietoja iyengarjooga.fi

Housut Casall, Organic Cotton Collection. Stockmann

Tukitiili Joogakauppa Yogalife

Julkaistu: 29.9.2009