Kauneus & Terveys

Iskeekö sunnuntaisin ahdistus?


Karista sunnuntain kurjuus ja opi nauttimaan viikonlopuista. Annamme sunnuntaibluesiin kolme helppoa vinkkiä.
Kuvat Fotolia

1. Suunnittele sunnuntai

Järjestä päivään mieluisaa ja rentouttavaa tekemistä. Sellaista, josta koet saavasi jotain. Käy kahvilassa tai uimahallissa, vuokraa video. Kutsu ystävät brunssille. Kun jokainen tuo tullessaan yhden ­ruokalajin, tarjoiluvastuu ei kuormita. Jos aikataulut ahdistavat, jätä tietyllä kellonlyömällä tapahtuvat menot pyhänä väliin. Sunnuntaina ei suoriteta!

2. Varaudu viikkoon

Paitojen silittäminen ja kokkaaminen pakastimeen ovat hyviä tapoja laskeutua viikkoon. Näin hallitset kiireestä aiheutuvaa stressiä. Älä täytä puuhilla koko päivää äläkä tee asioita marttyyriasenteella. Jos padat ja kattilat kolisevat kiukusta, koukkaa arkena kaupan ­valmisruokatiskin kautta. Jaa kotitöitä arki-illoille. Kaikkea ei tarvitse tehdä viikonloppuna.

Kirjaa kalenteriin ainakin yksi arki-ilta, jolloin kaikki ovat ­kotona. Lämmitä sauna, kaiva lautapeli esiin ja vietä pikkulauantaita. Kaikkea kivaa ei tarvitse jättää viikonloppuun.

3. Tee töissä yhteenveto

Valmistaudu jo perjantaina töissä tulevaan viikkoon. Listaa paperille tai tietokoneelle, mitä olet saanut aikaan ja kirjaa ylös tekemättä jääneet työt. Lupaa itsellesi, että palaat tekemättömiin töihin maanantaina.

Huomaa sen sijaan tehtyjen töiden lista. Ne riittävät. Sinun ei tarvitse tehdä viikonloppuna yhtään enempää – ei edes ajatuksissasi. Sunnuntaina on lupa laiskotella.

Lue myös:

Näin pääset eroon ahdistuksesta

Mistä tunnistaa masennuksen?

Yhä useampi käyttää masennuslääkkeitä

Julkaistu: 7.2.2017