Kauneus ja Terveys

Hyvinvointia infrapunasaunasta

Hyvinvointia infrapunasaunasta
Olipa tavoitteenasi nopeampi palautuminen urheilun jälkeen, parempi aineenvaihdunta tai elimistön kuona-aineiden poisto, infrapunasaunasta löytyy apu näihin kaikkiin.

Tätä lääketieteen jo vuosia käyttämää parannuskeinoa pääsee tänä päivänä hyödyntämään monissa kylpylöissä sekä kauneushoitoloissa ja se sopii lähes kaikille ikään katsomatta.

Suurin ero verrattuna perinteiseen suomalaiseen saunaan on, että infrapunasaunassa lämpöä on vain noin 40-50 astetta. Lämpö tunkeutuu siitä huolimatta syvemmälle kudoksiin kuin tavallisessa saunassa kiihdyttäen verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Käytännössä tämä tarkoittaa erittäin voimakasta hikoilua jo noin 10 minuutin saunassa olon jälkeen. Infrapunasaunan teho perustuukin voimakkaaseen hikoiluun.

Hikoilu, joka voi olla jopa kolminkertaista tavalliseen saunaan verrattuna, vapauttaa kuona-aineita sekä aineenvaihdunnan jäämiä tehokkaasti.  Koska hikoilu on erittäin voimakasta, tutkimustulokset ovat osoittaneet infrapunasaunassa käynnin vastaavan 5-10 km lenkkiä. Näin ollen infrapunasauna on oiva vaihtoehto esimerkiksi vanhuksille sekä pyörätuolipotilaille korvaamaan tehokkaan, hikeä tuottavan liikunnan puutteen.

Stressinpoistoa ja kivunlievitystä 

Sauna sopii myös yleiseen rentoutumiseen, stressinpoistoon, auttaa iho-ongelmaista, lievittää nivel- ja lihaskipuja, vähentää selluliittia, auttaa flunssaan sekä nopeuttaa haavojen ja palovammojen paranemista. Kun tavallisessa saunassa olotilasta tulee rentoutunut ja hieman väsynyt, infrapunasauna lisää reippautta. Infrapunasaunaa voikin suositella kaikille jotka tavoittelevat parempaa yleiskuntoa ja pirteämpää oloa.

Mikäli olet epätietoinen terveydellisestä tilastasi, on kuitenkin hyvä keskustella lääkärin kanssa ennen saunaan menoa.  Myöskään lapsille eikä raskaana oleville suositella infrapunasaunan käyttöä.

Julkaistu: 25.6.2015
Kommentoi »