Kauneus ja Terveys

Hoitokeinot kaamosväsymykseen ja -masennukseen

Hoitokeinot kaamosväsymykseen ja -masennukseen
Monelle suomalaiselle syksy ja alkutalvi on raskasta aikaa.
Julkaistu: 25.6.2015

Pimeys tuntuu vievän voimat kokonaan ja mieliala on maassa. Unentarve kasvaa, mutta olo on levosta huolimatta väsynyt. Ruokahalu tuntuu loputtomalta ja etenkin makea maistuu entistä paremmalta. Kyse on kaamosväsymyksestä tai sen vakavammasta muodosta kaamosmasennuksesta.

Vuosina 1995-96 tehdyn tutkimuksen mukaan jopa kolmasosa suomalaisista 16-64-vuotiaista kärsii kaamosväsymyksestä. Masennuksesta kärsi noin 12 prosenttia kansasta. Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että lähes 900 000 suomalaista kärsii lieviä mielialaoireita syksyn ja talven aikana. Naisilla oireilu on kaksi kertaa yleisempää kuin miehillä. Nuoret ovat myös taipuvaisempia kaamosmasennukseen kuin vanhemmat.

Kaamosmasennuksen oletetaan johtuvan päivänvalon vähenemisestä. Valo vaikuttaa ihmisen hormonitoimintaan muuttaen mm. melatoniin ja serotoniin aineenvaihduntaa. Joillakin ihmisillä masennus saattaa liittyä vuorokausirytmiä säätelevään sisäiseen kelloon, joka alkaa jätättää pimeän ajan lisääntyessä. Kaamosmasennuksen uskotaan olevan periytyvää.

Hoida kaamosmasennusta valolla ja liikunnalla 

Kaamosmasennuksen ja -väsymyksen yleisinä oireina ovat lisääntynyt unentarve, ruokahalun kasvu (etenkin hiilihydraattinälkä) ja painonnousu, alakuloisuus ja innottomuus. Useimmille potilaille pahinta aikaa on loka-marraskuu, mutta myös vuodenvaihteen jälkeinen aika on monille vaikeaa ellei auringonvaloa ole paljon saatavilla.

Paras hoito kaamosmasennukseen ja -väsymykseen on tutkimusten mukaan kirkasvalohoito. Myös lääkitystä käytetään vakavammissa tapauksissa. Helpotusta tuovat lisäksi terveellinen ruokavalio ja säännöllinen liikunta.

Valohoidosta hyötyy noin 75 prosenttia potilaista. Henkilöt, jotka käyttävät valolle herkistäviä lääkkeitä eivät kuitenkaan voi käyttää kirkavalohoitoa. Moni on saanut apua ostettuaan kotiin oman kirkasvalolaitteen ja vietettyään sen paisteessa noin puoli tuntia joka aamu pahimpaan kaamosaikaan.

Kirkasvalolamppuja on alkanut ilmestyä myös kahviloihin, työpaikkojen taukohuoneisiin ja jopa kuntosaleille. Jos ei ole varma onko kirkasvalohoidosta apua, kannattaa ensin käydä kokeilemassa valohoitoa lääkärin vastaanotolla. Halvin tapa hoitaa kaamosväsymystä on harrastaa liikuntaa mahdollisimman paljon ulkona valoisaan aikaan.

Kommentoi »