Kauneus & Terveys

Hoikaksi Thaimaan rantoja juosten


Thaimaassa asuva hotelliyrittäjä Kati Häkkinen pudotti 30 kiloa rannalla juosten. Hyväosaiselle laihdutus ei ole sen helpompaa kuin muillekaan, Kati sanoo.
Kuvat Riitta Sourander

Thaimaassa asuva hotelliyrittäjä Kati Häkkinen, 34, painoi liki 90 kiloa ja söi päivittäin vain pastaa ja nuudeleita. Jotain oli tehtävä. Sisukas nainen puki lenkkarit jalkaan ja lähti juoksemaan rannalle. Nyt hän on 30 kiloa kevyempi. Kati kertoo tarinansa näin: 

Kesällä 2011 vietettiin ystävieni häitä. Kun näin juhlissa otetut valokuvat, pillahdin itkuun. Olin silmiinpistävästi muita vieraita tukevampi.Olin 31-vuotias, ja painoni hätyytteli jo 90:tä kiloa, vaikka olen 163 senttiä pitkä. Se oli liikaa.Sain kaksi lasta melko nopeasti, mutta kumpikaan raskaus ei juuri tuonut lisäkiloja. Ylipaino johtui vain huonoista elintavoistani. En ollut koskaan urheillut enkä välittänyt siitä, mitä laitoin suuhuni.Muutin thaimaahan silloisen mieheni kanssa vuonna 2008. Rakastuimme reppureissulla pieneen kylään, jonka rannat olivat kauneimmat koskaan näkemämme. Paikka tuntui kodilta.Ostimme palan maata Khanomista, ja aloimme rakentaa sinne hotellia. Avajaisia juhlittiin vuonna 2009.

Aika muuttaa ruokailutottumuksia 

Olin jo Suomessa tottunut syömään mahani täyteen hiilihydraatteja kahdesti päivässä. Jatkoin samaa Thaimaassa. Aamupalan jätin väliin, mutta lounaalla ja ­illallisella söin suuria pasta-annoksia ja thaimaalaisia nuudeliherkkuja.

Aloitin laihduttamisen ateriankorvike­keitoilla. Pudotin niiden avulla viisi kiloa kolmessa viikossa. Se kannusti jatkamaan.Tutkin netistä laihdutusblogeja, luin lehdistä muuttumistarinoita ja etsin tietoa hyvästä ravinnosta ja kuntoilusta. Vähitellen siirryin pussiruoasta tavalliseen terveelliseen ruokaan, mutta jätin hiilihydraatit pois. Aloin kävellä tunnin päivässä.Viiden kuukauden päästä olin pudottanut kymmenisen kiloa.

Juoksu alkoi kulkea 

Suurin käänne tapahtui, kun olin laihduttanut pari kuukautta. Hankin sykemittarin ja aloin juosta Khanomin pitkällä hiekkarannalla.Lisäsin hitaasti matkaa ja tehoja. Pian lenkkeilin rannalla kaksi kertaa päivässä, satoi tai paistoi. Hienointa oli, kun onnistuin juoksemaan rannan päästä päähän pysähtymättä. Yhteensä matka on 18 kilometriä!Välillä kyllästytti. Painoni jumitti 65 kilossa lähes puoli vuotta. Ajoittain se putosi vähän mutta palasi sitten takaisin.Lopulta päätin pitää taukoa laihduttamisesta ja yrittää kuunnella enemmän kehoani. Se toimi.Painan nyt 57 kiloa. Se on ihannepainoni. Elämäni on muuttunut täysin.

Rytmin muutos 

Aamulla herään kuudelta ja illalla menen nukkumaan yhdeksän jälkeen.Syön paljon kalaa ja kasviksia sekä hieman tummaa leipää ja täysjyvä­riisiä ja pastaa. Perunaa en syö lainkaan. Vettä juon kolme litraa päivässä.Uskon, että on mahdollista saada kaunis vartalo ilman kuntosaliharjoittelua muttei ilman ­aerobista liikuntaa. Vähintään tunnin kestävät lenkit tuovat tuloksia.Lisäksi vinyasa-joogaan vähintään neljä kertaa viikossa. Innostuin lajista, kun suomalainen joogaryhmä oli viikon retriitissä hotellissamme.Vuosi sitten ryhdyin harrastamaan thainyrkkeilyä hotellimme liikuntaohjaajan Chackin opastuksella. Tiesin heti, että olen löytänyt lajini.Tunnin treeni on äärimmäisen tiukka. Hiki ja kirosanat lentävät, mutta lihakset kiinteytyvät kuin vahingossa!Viikonloppuisin käyn usein parin tunnin palauttavalla kävelyllä. Saatan myös hemmotella itseäni hieronnalla.Katso myös, mikä on intuitiivinen dieetti.

Suurimmat esteet ovat pään sisällä 

Pystyn liikkumaan paljon, vaikka lapseni ovat pieniä. Aamulla he jäävät nukkumaan isänsä kanssa, kun lähden lenkille. Päivällä he ovat hoidossa tai koulussa ja iltaisin isänsä tai lastenhoitajan kanssa treenieni ajan.Laihduttaminen on samanlaista asui sitten Suomessa tai Thaimaassa. Suurimmat esteet ovat pään sisällä.Vaikeinta elämänmuutoksessa on ollut oppia näkemään itseni peilistä tällaisena kuin nyt olen. Minun on pitänyt ymmärtää, että olen laiha, eikä yksi pastaruoka muuta minua yön aikana ylipainoiseksi.Tiedän, että pystyn pysymään nykypainossani, vaikka herkuttelisin välillä. En ole enää sama Kati kuin aloittaessani laihduttamisen. Liikunnasta on tullut minulle niin tär­keää, ­että sen lopettaminen olisi mahdotonta.Katin elämää voi seurata Facebook-sivulla ­Fit Life in Khanom

Alla Katin vinkit laihduttajalle: 

Katin vinkit laihduttajalle 

1 Halua muutosta. Jos haluat muuttua pastaa mussuttavasta sohvaperunasta liikkuvaksi ja energiseksi ihmiseksi, sinun pitää rukata koko maailmankuvaasi.2 Kokeile eri lajeja. Etsi rohkeasti urheilumuotoja, joista nautit. Kuntosaliharjoittelu ei ole kaikkien juttu.3 Lähde lenkille. Jos haluat polttaa rasvaa, pue juoksukengät jalkaasi. Ilman aerobista liikuntaa on vaikea saada tuloksia. Aloita käymällä vähintään tunnin kävelyllä ennen ­aamupalaa kuusi kertaa viikossa.4 Älä häslää. Karsi kaikki turha. Järjestä elämäsi niin, että voit liikkua. Harrasta urheilua aikaisin aamulla ja mene nukkumaan yhdeksältä. Riittävä uni on tärkeää painonpudottajalle.5 Tunne itsesi. Opettele tunnistamaan nälkä, jano, tunne ja tapasyöminen. Peili tai vaaka ei näytä ihmeitä vielä muutamien viikkojen laihduttamisen jälkeen. Jokainen keho on erilainen ja reagoi muutoksiin eri tavalla. Älä stressaa siitä.

KUKA Kati Häkkinen?

IKÄ: 34 AMMATTI: Hotelli­yrittäjä ASUINPAIKKA: Khanom Kaakkois-Thaimaassa, kotoisin Mikkelistä. PERHE: Lapset Nino, 5, ja Aida, 3. HARRASTUKSET: Thainyrkkeily, jooga, juoksu ja patikointi. MOTTO: ”Elä niin kuin kuolisit huomenna. Opi niin kuin eläisit ikuisesti.” (Mahatma Gandhi) 

Julkaistu: 20.5.2015