Voi hyvin

Aktivoiva hengitysharjoitus


Hengitys on olennainen osa sanatonta viestintää ja hyvinvointia. Kokeile tätä harjoitusta!
  1. Aktivoiva harjoitus, joka lisää nautintoa. Etsi luonnosta kaunis paikka, jossa tuoksuu hyvältä. Hengitä nenän kautta sisään. Kahmaise samalla molemmilla käsillä syli täyteen maisemaa ja hyvää tuoksua. Vie kädet lähelle nenää ja kasvoja. Hengitä ulos suun kautta ja sano aah. Anna käsien laskeutua vartalon viereen. Toista harjoitus muutaman kerran. Voit myös kuvitella, että edessäsi on valtava ruusupensas tai jokin muu sinua miellyttävä tuoksulähde.
  2. Rauhoittava harjoitus, joka opettaa itsehavannointia. Kun asetut nukkumaan, hengitä omassa tahdissasi sisään ja ulos nenän kautta. Keskity aistimaan kasvojen lihaksia. Hellitä silmien ympäriltä, poskista, leuoista ja kielestä kaikki lihasjännitteet. Anna huomion sitten valua solisluiden alapuolelle ja rintalastan ympärille. Anna niidenkin jännitysten laueta. Sano mielessäsi ”saan hellittää”. Jatka tätä niin pitkään kuin tuntuu mukavalta.
  3. Elinvoimaa vahvistava harjoitus, joka puhdistaa keuhkoja. Käy istumaan, sulje huulet ja vedä keuhkot täyteen ilmaa nenän kautta. Taivuta samalla kehoa taaksepäin. Hönkäise sitten suun kautta kaikki ilma ulos niin, että suu ja kurkunpää ovat auki, ja taivuta kehoa samalla eteenpäin. Toista 5–7 kertaa aamuin illoin. Pidä paussi, jos alkaa huimata. Harjoitus ei sovi vakavista keuhkosairauksista kärsiville eikä runsaasti tupakoiville.
  4. Tasapainoittava harjoitus, joka kutsuu kehoa hengittämään optimaalisesti. Asetu selin makuulle. Hengitä ulos ja tyhjennä keuhkot. Sulje huulet ja hengitä nenän kautta. Hengitä vatsaan ja sano mielessäsi: 1, 2. Pidä pieni tauko. Jatka sisäänhengitystä ja anna rintakehän laajentua sivusuuntaan ja laske: 3, 4. Pidä pieni tauko. Jatka sisäänhengitystä solisluiden alle ja laske: 5, 6. Pidätä hengitystä hetki. Hengitä nenän kautta ulos laskien ainakin kuuteen tai kahdeksaan. Tee sitten sama uudestaan useampia kertoja. Jos sinulla on glaukooma, korvaongelmia tai olet raskaana, älä pidätä hengitystä niin, että paine alkaa tuntua.

Uloshengitys rauhoittaa elimistöä ja sisäänhengitys aktivoi. Kun hengitys rauhoittuu, myös elimistö ja hermosto rauhoittuvat. Tällöin ihminen on halukkaampi olemaan vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa.

Hengitysharjoitukset sopivat myös hyvin ihmisille, joiden on vaikea treenata hengityselimistöä fyysisen liikunnan avulla.

Asiantuntijat: Minna Martin (1 ja 2), Mia Jokiniva (3 ja 4)

Julkaistu: 19.12.2018