Kauneus & Terveys

Etkö saa unta? Nämä 5 asiaa pitävät sinua hereillä öisin


Riittävä uni on keholle ja mielelle äärimmäisen tärkeä asia. Siitä huolimatta monet meistä kitkuttelevat eteenpäin vain muutaman tunnin yöunilla, vaikka sillä voi olla vakavia vaikutuksia terveyteen.
Kuvat Thinkstock

Jos haluat voida hyvin, kannattaa nukkua kunnolla. Mutta mitä sitten, jos uni ei yksinkertaisesti tule? Ongelman hoitaminen lähtee siitä, että sen aiheuttajat tunnistetaan. Huffington Post listasi nämä viisi syytä, miksi et saa öisin unta.

1. Sosiaalisen elämän stressitekijät

Ystävien kanssa seurustelu pitää yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan 29 prosenttia ihmisistä hereillä öisin. Sen sijaan, että ajoittaisit unesi sosiaalisen elämäsi ympärille, yritä tehdä päinvastoin, ja ajoita sosiaalinen elämäsi sen mukaan, kuinka paljon tarvitset unta.

2. Ympäristön äänet ja häiriöt

Samaisen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan ulkoilman äänet, kuten liikenne, pitävät 35 prosenttia ihmisistä hereillä öisin. Asiantuntijat suosittelevat kehittämään unelle rauhoitetun paikan, johon äänet eivät ulotu ja johon ei myöskään pääse valoa. Valkoisesta kohinasta, kuten esimerkiksi hurisevasta tuulettimesta, voi olla apua.

3. Työn stressitekijät

Tasapainon löytäminen työn ja vapaa-ajan välille pitää hereillä 46 prosenttia ihmisistä, kertoo yhdysvaltalaistutkimus. On tärkeää unohtaa työasiat viimeistään tuntia ennen nukkumaanmenoa ja pitää tekniset laitteet poissa makuuhuoneesta, sillä älypuhelimet ja tietokoneet päästävät suuren määrän stimuloivaa valoa. Rauhoittumishetkenä voi kokeilla meditointia, rukoilemista, hiljaista pohdintaa tai vaikka päiväkirjan kirjoittamista.

4. Perheen ja parisuhteen stressitekijät

Kotityöt ja perheen aktiviteetit pitävät hereillä 60 prosenttia ihmisistä. Lasten saaminen todennäköisesti vähentää vanhempien myöhäisiä iltoja ulkona, mutta se ei välttämättä tee nukkumisesta sen helpompaa. Kun kotityöt on vihdoin tehty ja lapset saatu nukkumaan, on vanhemmilla käsissään ainoa hetki olla kahdestaan. Kahdenkeskinen aika on tärkeää, mutta niin on myös nukkuminen. Kannattaa muistaa, ettei tarvitse olla superihminen ollakseen hyvä vanhempi. Arvioi tilanne uudelleen ja katso, mitkä asiat voivat odottaa huomiseen – pyykkivuori ei nimittäin karkaa minnekään.

5. Kivut ja säryt

Selkäkivut, särkevät nivelet, arat lihakset ja muut kivut estävät tutkimuksen mukaan 69 prosenttia ihmisistä nukkumasta öisin. Kipu on yksi unta eniten häiritsevimmistä tekijöistä, ja se täytyy hoitaa pois. Ei ole olemassa nukahtamisvinkkejä, jotka auttavat viemään kivun pois. Jos siis kärsit kivuista, ota yhteyttä lääkäriisi, hoida asia ja todennäköisesti pystyt nukkumaan pian paremmin.

Julkaistu: 25.6.2015