Lapsille suunnatun elintarvikemarkkinoinnin sääntely kohdistuu Euroopassa pääasiassa televisiossa esitettyihin mainoksiin. Huomiota tulisi kiinnittää television lisäksi muihin mainosvälineisiin kuten ilmaislahjoihin, leluihin, sponsorointiin, verkkosivuihin sekä niillä oleviin peleihin, totesi WHO:n ravitsemuksen ja ruokaturvallisuuden asiantuntija tohtori Francesco Branca.
Porissa viime viikolla pohjoismaisen maa- ja kalatalousministerikokouksen yhteydessä puhuneen Brancan mukaan television ulkopuolella tapahtuva markkinointi on paljon tärkeämmässä roolissa lasten elämässä kuin televisiossa tapahtuva.
Lapsille suunnatussa mainonnassa ruualla suuri rooli
Ruoka hallitsee lapsille suunnattua mainontaa. Brancan mukaan eniten mainoksia on viidessä tuoteryhmässä: virvoitusjuomat, sokeroidut aamiaismurot, makeiset, välipalatuotteet ja pikaruokaravintolat.
Tutkimusten mukaan markkinointi vaikuttaa ravitsemustietämykseen, mieltymyksiin, ostoksiin, kulutukseen, ruokavalioon ja terveyteen. Mainonnan ruokavalio on kuitenkin ristiriidassa suositellun ruokavalion kanssa, Branca huomautti.
Asiantuntija toivoisi tarkempia säädöksiä lapsille suunnatun elintarvikemarkkinoinnin rajoittamiseksi. Myös teollisuuden itsesäätely on Brancan mielestä liian yleistä, eikä siinä ole riittävästi suoranaisia kieltoja.