Kauneus ja Terveys

Anna Perho kertoo, mikä on naisen tärkein meikki

Anna Perho kertoo, mikä on naisen tärkein meikki
Mikä meikkituote saa naisen tuntemaan itsensä viehättäväksi ja kyvykkääksi? Se ei ole huulipuna eikä ripsiväri.
Julkaistu: 1.9.2017

Aloititko aamusi tänään levittämällä kasvoillesi värivoidetta tai vastaavaa tuotetta? Jos aloitit, onneksi olkoon. Kanssaihmiset pitävät värivoidetta käyttäviä naisia viehättävämpinä, kyvykkäämpinä ja luotettavampina kuin kanssasisaria, jotka luottavat aitoon luonnonkauneuteen.Näin uutisoi kunnioitettu Wall Street Journal. Uutinen perustui kemikaalijätti Procter & Gamblen teettämään tutkimukseen, jossa joukko koehenkilöitä tarkasteli kuvia naisista, joista toiset olivat sivelleet kasvoilleen ohuelti ihon väriä tasoittavaa voidetta, ja toiset olivat meikittömiä.Tulos oli kiistaton. Meikillä tasoitetut kasvot koettiin miellyttävämmiksi: “Sileä ja laikuton iho vaikuttaa muiden ihmisten mielikuviin sinusta.”Värivoideita myydään vuosittain miljardeilla dollareilla. Meikkivoide on myös suomalaisten naisten suosituin meikkituote. Kukapa olisi arvannut, että tästä meikkipussien harmaavarpusesta on vaivihkaa tullut meikkibisneksen menestyvin tuote! Vai oletko koskaan kuullut kenenkään henkäisevän “voiku ihanan värinen!”, kun hän näkee värivoiteesi?Kuluttajana suosion kyllä huomaa. Jokaisella it­seään kunnioittavalla brändillä on kymmenkunta erilaista värivoideperhettä, joista voi valita omansa. Kun lempivoiteeni valmistus lopetettiin, jouduin etsi­mään uuden brändin ja sävyn, joka tekisi minusta edes etäisesti “viehättävämmän ja luotettavamman näköisen”.Jopa kaltaiseni meikkiniilo hämmentyy vaihtoehtojen edessä (tutkitusti ihminen taantuu, jos hänellä on enemmän kuin 6–8 vaihtoehtoa, joista valita). Ottaako peittävä vai läpikuultava tuote? Pitääkö naaman heijastella valoa, vai pitääkö sen olla matta? Kysymyksiä, kysymyksiä.Naiset kokevat värivoiteen levittämisen hankalaksi ja aikaavieväksi, Wall Street Journal kertoi. Ja totta onkin, että yksi pahimmista meikkimokista on tilanne, jossa kasvot näyttävät siltä, kuin olisit juuri palannut Balilta ja kaula siltä, että tulet suoraan Grönlannista.On haastavaa löytää tuote, joka on juuri sopivan sävyinen ja jonka osaa levittää niin, että näyttää siltä, kuin meikkiä ei olisikaan.Ranskalainen kosmetiikkaketju Sephora on keksinyt ratkaisun. Se tarjoaa asiakkailleen mahdollisuutta teettää kasvoistaan värianalyysi. Sen perusteella hänelle etsitään liikkeessä myytävistä 1 500 (!) voiteesta se, joka sopii juuri tämän yksilön väreihin parhaiten.Jotkut änkyrät irtisanoutuvat värivoiteiden käytöstä tyystin. Näitä kuluttajia kutsutaan jutussa nimellä foundationphobes, värivoidefoobikot. Heitä varten kosmetiikkavalmistajat markkinoivat kevyitä BB- ja CC-voiteita.Porttiteoria tietenkin toimii: kun ensin on läträtty­ kevyttuotteilla, peittävämmät tuotteet ja panstickilla laveeraus odottavat jo kulman takana.Mitä tästä opimme?Ensi kerralla kun tapaat luihulta vaikuttavan ihmisen, kysy häneltä, mitä meikkivoidetta hän käyttää. Jos hän tunnustautuu foobikoksi, tarjoa hänelle BB-testeriä ja anna sen levittämisen jälkeen toinen mahdollisuus.

Anna Perho

Lue myös:

Kommentoi »