Anna itsemyötätunnon ruokkia unelmiasi

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ:
Terveystalo
Nykyajan työelämä ja arjen pyöritys vaatii meiltä paljon, mutta joskus vaadimme itseltämme enemmän kuin pitäisi. Ole itsellesi armollinen ja opettele hiukan itsemyötätuntoa – asiantuntijamme Aino Kohtalan vinkeillä onnistut!
Kuvat Getty Images

Yleensä osaamme olla myötätuntoisia muita kohtaan: voimme lohduttaa, auttaa ja kannustaa toista eteenpäin. Mutta kun itse myöhästymme, mokaamme tai möläytämme pahasti toiselle, alamme sättiä itseämme.

– Olemme aika ankaria itsellemme. Meillä on monesti sisäinen kriitikko, joka kommentoi epäonnistumisiamme, sanoo psykologi Aino Kohtala Terveystalosta.

–Jos puhuisimme ystävillemme samalla tavalla kuin puhumme itsellemme, eihän meillä olisi enää ystäviä.

Itsemyötätunto vapauttaa energiaa

Jos emme pysty kohtaamaan virheitämme samalla tavalla kuin läheistemme mokia, emme osaa myöskään antaa itsellemme anteeksi. Negatiivisen sisäinen puhe hankaloittaa eteenpäin kulkemista.

– Jos koko ajan keskitymme sisäiseen kriitikkoomme ja sätimme itseämme, jätämme itsellemme tärkeitä asioita tekemättä. Käytämme energiaa siihen, että mietimme, olemmeko hyviä vai huonoja, epäonnistummeko vai emme.

Itsemyötätuntoinen asenne antaisi vapautta ja auttaisi tuntemaan omat unelmat. Kun tunnistamme itselle tärkeät ja merkitykselliset asiat, osaamme kulkea niitä kohti.

Itsemyötätuntoa kannattaisi siis ehdottomasti opetella. Se ei kuitenkaan tarkoita, että "jes, tästä eteenpäin voit vaan relata, nyt ei tarvitse edes yrittää". Itsemyötätuntoon liittyy halu huomata tämän hetken kielteisiäkin tunteita ja ajatuksia. Se auttaa meitä suhtautumaan niihin ja itseemme hankalissakin tilanteissa ymmärtävästi ja lempeästi.

Tarvitsetko apua?

Kun itsemyötätunnon opettelu on vaikeaa omin neuvoin, kannattaa ottaa avuksi mielenterveyden ammattilainen. Varaa tästä aika Terveystalon asiantuntijalle!

Päihitä mielen vastalauseet ovelasti

Tutkimusten mukaan Tänään on hyvä päivä -tyyppisten mantrojen hokeminen ja positiivinen minäpuhe saavat olomme jopa aiempaa huonommaksi.

– Sanat ovat vaikeita, ne laukaisevat sisäisen kriitikkomme taistelemaan vastaan. Jos ajattelet, että Olet huipputyyppi, mielen sopukoista nousee helposti sen vastainen ajatus Olet epäonnistuja, Kohtala sanoo.

Silloin joudumme hokemaan enemmän ja enemmän positiivista, jotta kielteinen ajatus häviää niiden alle. Itsemyötätuntoa kannattaa niiden sijaan lähestyä pienin askelin.

– Pysähtymisen hetki on hyvä aloitus. Voit huomata, että hitsi nyt on hankalaa, nyt tuntuu pahalta.

Itselleen on hyvä muistuttaa, ettet ole yksin kokemustesi kanssa: Varmasti joku jossain kokee joskus aivan vastaavaa kuin sinä. Anna itsellesi armoa ja mieti, miten tässä tilanteessa varmasti muillakin olisi hankalaa.

Anna itsellesi armoa äläkä vaadi mahdottomia.

Itselleen positiivisesti puhuminen, kehupalaute ja kannustaminen voi tuntua vaikealta meille suomalaisille. Kannattaakin ottaa keho avuksi torppaamaan köydenvetoa harrastava mieli. Lempeä kosketus voi olla helpompi vastaanottaa kuin sanat.

Laita käsi rauhoittavasti sydämesi päälle tai vaikka olkapäälle, tee itsellesi pieni päänsilitys tai muu myötätuntoinen, sanaton ele, jonka voisit tehdä pinteessä olevalle läheisellesi.

Joskus asiat avautuvat paremmin lukemalla. Terveystalon työterveyspsykologi Ronnie Grandell on kirjoittanut kiinnostavat ja käytännönläheiset kirjat Itsemyötätunto ja Irti itsekritiikistä: Löydä terve suhde itseesi.

Laita autopilotti pois päältä

Joskus olemme saattaneet kokea jotain, joka erityisesti ruokkii sitä, että vaadimme itseltämme liikaa, tavoittelemme täydellisyyttä ja pyrimme ylisuorituksiin.

– Kaikki se, millaista kannustusta ja ymmärrystä olemme tottuneet saamaan, kun meillä on ollut paha olo, kulkee mukanamme. Olemmeko saaneet tukea ja apua, kun on sattunut ja itkettänyt, vai onko meille tiuskaistu, että Mitä sä nyt tollasta, Kohtala kuvailee.

Suorittamisen taustalla voi olla mielemme luomia jäykkiä sääntöjä ja tuomioita. Tavoitteet onkin ehkä ihan itse asetettu liian korkealle.

– Ja kun meidän rimamme ovat niin korkealla, tulee usein olo, ettemme voi niitä saavuttaa.

Saattaa olla, että olet suorittaja, vaikka se olisi nimenomaan arvojesi vastaista.

Kohtala käskee kysymään itseltään, auttaako sättiminen ja armottomuus kulkemaan kohti merkityksellistä elämää.

– Joskus vastaus on kyllä, kun on tiukka paikka, mutta jatkuvasti ei kukaan jaksa suorittaa, Kohtala korostaa.

– On mustavalkoista ajatella, että suorittaminen olisi kategorisesti väärin, sillä siitä on pakko olla hyötyäkin, emme me sitä muuten tekisi. Kaikki haitallinenkin käyttäytyminen on jollain lailla hyödyllistä pohjimmiltaan, mutta usein pitkässä juoksussa hyödyt vaihtuvat suuremmiksi ongelmiksi.

Tarvitsetko apua?

Vaaditko sinä itseltäsi liikaa? Puhuminen helpottaa. Varaa tästä aika Terveystalon asiantuntijalle!

Suorittaminen ei ole uusi normaali

Alamme helposti pitää normina sitä tapaa, jota elämme.

– Se, että on väsynyt ja hermo on kireällä voi tuntua normaalilta, tai se, että on aina vähän kiireinen. Kaikkea tätä esiintyy elämässä välillä, mutta ei ole normaalia, että elämä on aina sellaista, Kohtala muistuttaa.

– Joskus havahdumme vasta, kun peilaamme omaa tekemistämme toisen ihmisen toimintaan. Tai jos joku huomauttaa, että Sä kyl teet aika paljon, oot aika ankara itsellesi.

Kun hellitämme, saamme enemmän aikaan. Aino Kohtala käyttää omille asiakkailleen keppi ja porkkana -vertauskuvaa: Oletko tyytyväinen ja terveempi pehmeällä houkuttelulla tehtyyn työhön vai kun olet piiskannut itsesi perille?

– Harvoin saamme palautetta siitä, että osaamme rajata ja tehdä sopivasti. Se vahvistuu, mitä vahvistetaan. Itselleen voikin sanoa, että olipa hyvä, kun osasin lopettaa tämän homman nyt. Olipa hyvä, etten tarkistanut ja hinkannut tätä ohjetta vielä kolmatta kertaa.

Anna ammattilaisen auttaa eteenpäin

Kun esimerkiksi suorittamisen lopettaminen tai itsemyötätunnon ja armollisuuden opettelu on vaikeaa omin neuvoin, kannattaa ottaa avuksi ja sparraajaksi mielenterveyden ammattilainen. Nuorille ammattiavun hankkiminen on jo enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta vanhemmalla sukupolvella on siinä vielä oppimista. Mielenterveyden ammattilaisen kanssa puhuminen yleensä auttaa.

– Muutokset ovat todella haastavia, ja aina ei tiedä, mitä pitäisi tehdä. Paraskaan tietämys ei vielä kanna pitkälle, Aino Kohtala sanoo.

Hän kuvailee, että mielenterveyden ammattilainen on kuin personal trainer, joka sanoittaa asioita. Ammattilaisen kanssa on helpompi miettiä hankalia tunteita ja saada niihin uusia näkökulmia.

– Kannattaa asioida ammattilaisen luona hyvin matalalla kynnyksellä, silloin asiat eivät ehkä vaadi kuin muutamia tapaamisia jäsentyäkseen. Kun asiat eivät ole aivan solmussa, on helpompi löytää keinoja ja lähteä kokeilemaan eri vaihtoehtoja.

Asiantuntijan palaute auttaa jäsentämään omaa tekemistä, jolloin on helpompi nähdä, kannattaako edetä vielä samaan tyyliin vai kokeilla jotain uutta.

Tarvitsetko apua?

Anna ammattilaisen auttaa eteenpäin. Varaa tästä aika Terveystalon asiantuntijalle!

Julkaistu: 10.10.2019