Terve.fi

Tämän takia endorfiinit ja liikunta tekevät onnelliseksi


Tutkimusten mukaan endorfiinit eivät ehkä olekaan liikunnasta johtuvan hyvänolontunteen taustalla.

Jos kesken päivän alkaa väsyttää ja keskittymiskyky kärsiä, kannattaa hankkia kunnon hiki pintaan. Liikunta nimittäin piristää, mutta syy ei välttämättä löydy endorfiineista, kuten monet uskovat.

CNN selvitti, miksi endorfiinit ja liikunta aiheuttavat ihmiselle sen euforisen olon, jonka nimeen moni himoliikkuja vannoo.

Stressin tai kivun iskiessä kehoon aivojen hypotalamuksessa  ja aivolisäkkeessä kehittyy endorfiini-nimisiä neurokemikaaleja. Ne muistuttavat rakenteeltaan morfiinia, ja niitä pidetään luonnon omina kipulääkkeinä, koska ne aktivoivat sellaisia aivojen opioidireseptoreja, jotka auttavat minimoimaan kipua. Endorfiinit voivat aiheuttaa myös suurta hyvänolontunnetta ja euforiaa.

Juoksijan taivas

Kun endorfiinit löydettiin 40 vuotta sitten, pitkän matkan juokseminen oli suosittu harrastus. Monet juoksijat kertoivat saavansa niin kutsutun juoksijan taivas tunteen lenkkeilyn jälkeen. Jotkut tutkijat päättelivät, että koska intensiivisestä liikunnasta aiheutuu myös jonkinlaista kipua, voisi endorfiinien vapautuminen kehoon olla vastuussa liikunnan jälkeisestä hyvänolontunteesta.

Myöhemmissä tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että aiemmissa endorfiini ja liikuntatutkimuksissa endorfiinien määrä on mitattu osallistujien verestä, ei aivoista, vaikka endorfiinien määrä aivoissa olisi vastuussa hyvänolontunteesta. Viimeaikaisissa tutkimuksissa onkin selvitetty, ettei endorfiineilla itse asiassa ole juurikaan tekemistä liikunnasta aiheutuvan euforian kanssa.

Masennusta torjuvat hormonit

Jos siis koet liikunnasta aiheutuvaa euforiaa, johtuu se todennäköisemmin siitä, että elimistössäsi on liikunnan hetkellä enemmän serotoniinia ja noradrenaliinia. Näiden hormonien alhaiset tasot on yhdistetty masennukseen, ja tutkijat uskovatkin, että liikunnan avulla voidaan ehkäistä masennusta. Liikunnan hetkellä keho saa ikään kuin harjoitusta stressaavia tilanteita varten ja vapauttaa elimistöön enemmän serotoniinia ja noradrenaliinia.

Vaikka tiede juoksijan taivas -ilmiön takana onkin monimutkainen, ei se tee tästä tunteesta yhtään sen epätodellisempaa. Jatka siis liikkumista ja nauti hyvänolontunteesta, oli syy sen takana mikä hyvänsä.

Lähde: CNN

Julkaistu: 20.1.2016