
Yle: Hoitajalle viesti vaikka öisin – uusi mobiilipalvelu tuo mielenrauhaa syöpäpotilaille
Uuden mobiilipalvelun avulla rintasyöpäpotilaat voivat olla yhteydessä sairaalaan kellon ympäri. Helsingin yliopistollisen keskussairaalan Syöpäkeskuksessa mobiilipalvelu on ollut käytössä kesästä lähtien.
Uuden mobiilipalvelun avulla rintasyöpäpotilaat voivat olla yhteydessä sairaalaan kellon ympäri. Helsingin yliopistollisen keskussairaalan Syöpäkeskuksessa mobiilipalvelu on ollut käytössä kesästä lähtien. Palaute on ollut myönteistä, uutisoi Yle.
Viesti hoitajalle kellonajasta välittämättä
Tuore mobiilisovellus Noona on suunniteltu tarjoamaan helpotusta potilaan ja sairaalan väliseen yhteydenpitoon.
Noona-mobiilipalvelun avulla seurannassa oleva rintasyöpäpotilas voi olla yhteydessä sairaalaan mihin vuorokaudenaikaan tahansa.
Vastaus tulee hoitajalta työaikana, yleensä vuorokauden sisällä. Kiireisissä tapauksissa älylaite osaa tarvittaessa ohjata potilaan esimerkiksi ottamaan yhteyttä päivystykseen.
Tällä hetkellä Noona-mobiilipalvelu on käytössä HYKS Syöpäkeskuksessa rintasyöpäpotilaiden seurannassa.
Mielenrauhaa ja helppoutta syöpäpotilaille
Uuteen mobiilipalveluun on tutustunut rintasyöpää sairastava Sirpa Ikävalko. Hänen mukaansa uusi yhteydenpitokanava tuo syöpää sairastavalle mielenrauhaa ja helpotusta arkeen.
– Kysymykset eivät yleensä tule mieleen siinä vaiheessa, kun on hoidossa tai lääkärin vastaanotolla. Yleensähän niitä tulee mieleen vaikka aamuyön unettomina tunteina, Ikävalko kertoo Ylelle.
Toisaalta palvelu voi olla jo työelämään palanneille, seurannassa oleville potilaille erinomainen keino kertoa voinnistaan hoitohenkilökunnalle itselle sopivaan aikaan. Erityisopettajana työskentelevä Ikävalko kiitteleekin palvelun ajattomuutta.
– Omasta työstäni on mahdotonta irrottautua vaikkapa kello yhdeksän ja kymmenen välillä soittamaan jonnekin. Mieluummin tekisin yhteydenottoni vaikka illalla kotona, kun minulla on aikaa, Ikävalko jatkaa.
Hoitokäynnit voivat vähentyä
Käyttäjiltä saatu palaute on ollut myönteistä. Palvelua onkin tarkoitus laajentaa nopeasti myös muiden syöpätyyppien hoitoon ja hoidon eri vaiheisiin.
Palvelun yleistymisen myötä sairaalakäyntien määrää voidaan todennäköisesti vähentää.
Esimerkiksi uuden hoitomuodon käyttöönoton jälkeen on tavallista tavata potilas ja selvittää, miten tämä on hoitoon reagoinut. Juuri tällaiset asiat voidaan sairaalan sijaan jatkossa hoitaa mobiilipalvelun avulla.
Sähköisen palvelun käyttö ei kuitenkaan ole pakollista, vaan jatkossakin potilas pääsee perinteiselle vastaanotolle niin halutessaan.
– On erittäin tärkeää, että potilas nimenomaan haluaa käyttää tällaista sovellusta ja myös osaa sitä käyttää, HYKS Syöpäkeskuksen ylilääkäri Johanna Mattson kertoo Ylelle.
Lähde: Yle