Terveys

Hoitovirhe - mitä ja miten lääkäri voi kertoa potilaalle?

Voimattomuutta, syyllisyyttä, stressiä… Hoitovirhe ei ole lääkärillekään helppo paikka.

11.2.2015 Terve.fi

Voimattomuus, nöyryys, raivo, stressi, syyllisyys…

Näitä sanoja heittelee yleisö Lääkäripäivillä, kun kysytään, millaisia tunteita oma hoitovirhe herättää. Dosentti, pedagoginen yliopistonlehtori Eeva Pyörälä Helsingin yliopistosta heittää pelastusrenkaan.

Vinkkejä hoitovirheen käsittelyyn potilaan kanssa

Pyörälä on koonnut eri lähteistä ja lääkärien kommenteista ohjeita hoitovirheiden käsittelyyn potilaan kanssa:

  • Kohtaa potilas rauhallisessa tilassa. Puhu rauhallisesti ja selkeästi.
  • Ilmaise selkeästi olevasi pahoillasi ja pyydä anteeksi.
  • Kohdista sanaton viestintä potilaaseen. Osoita, että olen tässä sinua varten.
  • Kerro lääketieteelliset faktat mahdollisimman pian selkeästi ja ymmärrettävästi. Mitä on tapahtunut ja miksi. Miten hoitovirhe vaikuttaa potilaan terveyteen? Miten jatkohoidossa koetetaan korjata hoitovirheen aiheuttama haitta?
  • Kuuntele potilasta. Vastaa selkeästi kysymyksiin. Kysymykset voivat tulla vasta ajan päästä.
  • Kerro rehellisesti ja totuudenmukaisesti niin, ettei potilas joudu kaivelemaan tietoja.
  • Ota suoraselkäisesti vastuu.
  • Älä salaa hoitoon liittyviä tietoja.
  • Ole empaattinen ja panosta hyvään vuorovaikutukseen.
  • Älä jää yksin! -Lääkärin on haettava itselleen tukea omalla tavallaan niin, että pääsee oman ahdistuksensa yli ja pystyy ottamaan vastaan potilaan tunteen.

Pitääkö läheltä piti -tilanteet kertoa?

On vaikea kysymys, pitääkö kaikki läheltä piti -tilanteet keskustella potilaan kanssa, sanoo Pyörälä. Hän neuvoo miettimään, haluaisiko itse tietää, jos samanlainen tilanne sattuisi omassa tai läheisen hoidossa.

Onko tullut pysyvää haittaa? Haluaisitko kuulla asiasta muulta taholta kuin hoidosta vastaavilta? Onko mahdollista, että potilas tai hänen perheensä tulkitsee vaikenemisen niin, että sinä tai hoitotaho haluatte salata jotain?

-Pahimmillaan potilaan luottamus hoitojärjestelmään voi romahtaa. Yhdenkin huonon tilanteen paikkaamiseen voi mennä äärettömän paljon aikaa. Potilas tai omainen voi koko loppuelämänsä kaivella virheitä kaikesta hoidosta.

Mitä työyhteisön kannattaa tehdä virheen jälkeen?

Syyllisten kaivelun sijaan kannattaa työyhteisössä käydä virheet läpi oppimismielessä, ajattelee Pyörälä.

Kokeneen kollegan tai kollegoiden kanssa on hyvä miettiä yhdessä, mitkä seikat ovat vaikuttaneet virheen syntyyn, mitä olisi voitu tehdä toisin ja mitä virhelähteille voidaan tehdä.

Avoin keskustelukulttuuri on tärkeää, ja tämä onkin Pyörälän mukaan muuttumassa hyvään vauhtia myönteiseen suuntaan.

Lue myös:

Lääkäriä viiltää, kun potilaalle tulee komplikaatio

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt