Terve.fi

Rento vanhemmuus

Rento vanhemmuus
Vanhemmuuteen liittyy paljon odotuksia, joista suurimman osan luomme itse. Riittämättömyyttä tuntiessaan voi olla vaikea muistaa olla lempeä itseään kohtaan. Harjoittelun voi aloittaa rennommasta aamusta.
Julkaistu: 2.9.2014

Vanhemmuuteen liittyy paljon odotuksia, joista suurimman osan luomme itse. Riittämättömyyttä tuntiessaan voi olla vaikea muistaa olla lempeä itseään kohtaan. Harjoittelun voi aloittaa rennommasta aamusta.

Tunnista odotuksesi

Jokaisella meistä lienee ajatus siitä, millainen on hyvä isä tai äiti. Myös ympäristö antaa voimakkaitakin viestejä siitä, millainen on hyvä vanhempi. Jokainen vanhempi haluaa olla hyvä vanhempi, joten odotamme tiettyjä asioita itseltämme ja oletamme myös muiden odottavan meiltä tiettyjä asioita vanhempina. Näistä odotuksista on helppo ottaa paineita itselleen.

Odotusten ristitulessa on tärkeintä löytää oma tasapainonsa, sekä ymmärrys siitä, milloin itse kokee olevansa hyvä vanhempi. Mitkä ovat niitä arvoja, joiden mukaan haluaa elää ja joihin myös omat lapsensa halua kasvattaa? Mitä selkeämmin tunnistaa omat arvonsa, sitä helpompi on olla ottamatta paineita ulkopuolisten oletetuista odotuksista.

Aikuisten odotukset ovat usein monitahoisempia kuin lapsen odotukset. Aikuisina pyrimme täyttämään niin monia kriteereitä kerralla, kun taas lapsen tarpeet ovat usein hyvinkin yksinkertaisia. Kun tätä pysähtyy tarkastelemaan, asiat löytävät helpommin oikeat mittasuhteet.

Mieti etukäteen

Etukäteen valmistautuminen jättää tilaa läsnäololle ja tilanteen mukaan etenemiselle – lasten kanssahan tulee yllätyksiä. Kun aikataulussa on väljää, näiden yllätysten hoitaminen ei vie tilannetta kaaokseen, vaan niihin ehtii reagoida maltilla. Silloin yllätykset yleensä hoituvat kaikista vikkelimmin.

On tuttu konsti laittaa illalla seuraavan päivän vaatteet ja muut tykötarpeet valmiiksi, mutta myös omia toimintatapojaan voi miettiä etukäteen. Kuinka haluat toimia tietyissä hankalissa tilanteissa? Yleviä aikeitaan voi olla vaikea muistaa, kun tilanne on niin sanotusti päällä, joten voit ennalta tehdä mielikuvaharjoituksia näistä tilanteista, ja antaa itsellesi selkeitä ohjeita.

Keskity hyvään

Olipa aamu millainen hyvänsä, on parasta keskittyä siihen, mikä sujuu. Ääneen lausutuissa kehuissa on voimaa niin lapselle kuin vanhemmalle itselleenkin.

Tiukassa tilanteessa kiellot muistuvat usein ensimmäisenä mieleen. Kieltojen sijaan voi aina muistaessaan antaa selkeitä ohjeita siihen, kuinka haluat lapsen toimivan. Juoksemisen kieltämisen sijaan voi toimia kehotus kävellä rauhallisesti. Sama taktiikka toimii jälleen kerran myös omalla kohdalla. Sen sijaan, että mielessään hokee älä hermostu, älä hermostu, älä hermostu, voi tuntua huojentavalta vaihtaa lause muotoon: pysyn rauhallisena. Testaa joskus!

Päästä irti

Jos jokin tuntuu menevän pieleen, ei kannata jäädä tuleen makaamaan. Päästä tuosta hetkestä irti, sen ei tarvitse määritellä koko aamua. Huumori on näissä hetkissä hyvä keino. Kyky nauraa itselle, tilanteelle ja omille odotuksilleen vapauttaa. Pilke silmäkulmassa tarttuu nopeasti lapseenkin.

Jos tunnelma aamun aikana kiristyy, sovinto kannattaa tehdä paitsi lapsen kanssa, myös itsensä kanssa. Anna tunteiden tulla, ja anna niiden mennä. Lempeys on sitä, että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on juuri nyt, ja antaa itselleen uuden mahdollisuuden – jälleen hieman viisaampana.

Tehtävä

Ota kynä ja paperia, rentoudu hetki silmät kiinni ja anna mieleesi nousta vastauksia seuraaviin kysymyksiin. Kirjoittamalla jäsennät ajatuksesi ja muistat aikeesi paremmin.

  1. Mikä yksittäinen muutos sujuvoittaisi aamujanne ratkaisevasti?
  2. Mitä pitäisi tapahtua, että tuo muutos tapahtuisi?
  3. Mikä on ensimmäinen askeleesi tämän muutoksen toteuttamisessa?
Kommentoi »