Terve.fi

Löydä kadotettu ilo ja energia



Löydä kadotettu ilo ja energia

Vuoden pimeimpänä aikana, kun ulkona on hämärää, voi tuntua siltä kuin ilokin olisi mennyt piiloon. Tuntuuko sinusta aina väsyneeltä, toivottomalta, ärtyneeltä, surulliselta eikä seksikään huvita? Voit kärsiä kaamosoireilusta. Mistä siis löytää kadoksissa oleva elämänilo ja energia?
Teksti Minna Vainio

Kaamosmasennus on talvikuukausina pimeänä vuodenaikana toistuvasti ilmenevä masennustila. Tavanomaisesta masennustilasta poiketen oireet kuten väsymys, fyysisen aktiivisuuden väheneminen, keskittymiskyvyn heikkeneminen ja ruokahalun kasvu sekä etenkin hiilihydraatti- tai tärkkelyspitoisten ruokien syöminen voimistuvat iltapäivisin.

Lievemmästä kaamosoireilusta, ilman varsinaista masennustilaa, kärsii 10-30 % väestöstä. Tälle kaamosrasitukseksi kutsutulle talvikuukausina ilmenevälle lievemmälle tilalle ovat tyypillisiä makeannälkä, lihominen, väsymys ja liikaunisuus.

Tutkitut hoidot kaamosoireiluun

Kirkasvalohoito on tehokkain hoito kaamosmasennukseen ja -oireiluun. Hoito perustuu melatoniinin eli yöhormonin sammuttamiseen. Aamulla riittää 30-60 minuutin hoito. Jos mahdollista, kannattaa talvella suunnata etelään. Aurinkomatkan vaikutus kaamosoireisiin jatkuu vielä pari viikkoa kotiin paluun jälkeen.

Säännöllinen kuntoliikunta lievittää kaamosoireita. Parhaiten toimii itselle mieluisa laji, jossa hengästyt ja tulee hiki. Kolme kertaa viikossa liikkuvat ihmiset palautuvat työviikon rasituksista ja kestävät stressiä muita paremmin. Liikunta lisää endorfiinin tasoa ja virkeyttä, lievittää alakuloa ja hoitaa sekä ehkäisee lievää masennusta ja ahdistusta. Hyvä fyysinen kunto lisää psyykkistä hyvinvointia, kohentaa itsetuntoa ja liikuntaan keskittyessä ei ehdi miettiä huolia. Aina kun mahdollista, on hyvä oleskella auringon valossa ulkona.

Serotoniini säätelee mielialaamme ja virkeyttä. Säännöllinen terveellinen ruokavalio, riittävä vedenjuonti sekä ruoat kuten banaani, pähkinät, kala ja pavut nostavat serotoniinitasoa.

Hyväksy, että kehosi tarvitsee talvella enemmän unta. Muuta näkökulmaasi pimeän ajasta ja ajattele, että voit hyvällä omalla tunnolla käpertyä peiton sisään, lukea kirjaa kynttilöiden palaessa, nauttia rauhasta ja pysähtymisestä tai ottaa 15-20 minuutin päiväunet, jotka lisäävät palautumistasi päivän rasituksista. Ole armollinen itsellesi ja pidä ”talviuntasi” eräänlaisena ”akkujen latautumishetkenä” tai vuotesi tienhaarana, jossa voit rauhassa kodin lämmössä miettiä, mitä haluat elämältä, työltä, opiskelultasi, ihmissuhteiltasi tai vaikka harrastuksiltasi.

Mistä lisävirtaa ja iloa?

Se tunne, asia tai tekeminen, johon keskitymme, lisääntyy elämässämme. Emme voi muuttaa ikäviä asioita positiivisiksi, mutta voimme muuttaa suhtautumistamme niihin. Lisäksi voimme tietoisesti ryhtyä kiinnittämään huomiota pieniin hyviin asioihin, jotka jäävät meiltä arjessa huomaamatta, kun elämänilomme on hukassa. Kun kiinnitää huomiota pieniin ohikiitäviin hetkiin ja iloitsee näistä positiivisista asioista, syntyy elämäniloksi kutsuttu hyvän olon kokemus.

Mieti mistä olet aiemmin saanut iloa ja energiaa? Tuoko sinulle hyvää mieltä musiikki, kirjat, leffat, lemmikit, tuoksut, maut, värit, liikunta, seksi, ihmiset, paikat  tai muu tekeminen? Jatka sen tekemistä mikä toimii. Vaikka sinusta juuri nyt tuntuu, ettet jaksa, voit hyväksyä tunteen ja lähteä väsyneenäkin harrastamaan asioita, joista olet aiemmin saanut iloa. Tapaa ihmisiä, joilta koet saavasi energiaa ja usein mielialasi kohenee. Vuorovaikutuksessa muiden kanssa tulee myös purettua huolia, mikä helpottaa.

Jos väsymys on saanut sinusta yliotteen voit esimerkiksi Firstbeat-hyvinvointianalyysin avulla saada selvitetyksi onko palautumisesi päivän rasituksista riittävää. Kun opit kuuntelemaan kehoasi ja mitä se tarvitsee, huomaat aiemmin uupumisen merkit ja voit heti toimia tai hankkia tarvittaessa ammattiapua ja näin ennaltaehkäistä varsinaista masennusta. Varhaisiin oireisiin puuttuminen vie nopeasti oikealle tielle ja auttaa löytämään piilossa olevan ilon ja energian.

Julkaistu: 17.1.2014