Terve.fi

Hyvä uni on tärkeää painonpudotuksen kannalta

Hyvä uni on tärkeää painonpudotuksen kannalta
Julkaistu: 18.9.2012

Monissa tutkimuksissa on osoitettu, että vähintään seitsemän tunnin yöunet joka yö voivat merkittävästi kohottaa mahdollisuutta laihtua samalla, kun noudattaa terveellistä ruokavaliota, uutisessa kerrotaan.

Tutkijat ovat löytäneet kasvavassa määrin todisteita siitä, että unenpuute vahvistaa aivojen lähettämiä nälkäsignaaleja sekä kohottaa niiden hormonien määrää, jotka vaikuttavat ihmisen ruokahaluun.

Tutkijoiden mukaan liikalihavuutta hoidettaessa pitäisikin nykyään ottaa ruokavalion ja liikunnan lisäksi huomioon myös nukkumistottumukset.

Eräässä äskettäisessä kokeessa huomattiin, että ne ihmiset, jotka nukkuivat alle kuuden tunnin sijaan 7–8 tuntia yössä, lihoivat kuuden vuoden jakson aikana reilun kilon vähemmän kuin ne, jotka nukkuivat vähemmän.

Lyhyemmässä 17-viikkoisessa tutkimuksessa taas havaittiin, että ne ylipainoiset ja liikalihavat ihmiset, jotka nukkuivat pidempään ja paremmin, laihtuivat myös todennäköisemmin noudattaessaan samalla terveellistä ruokavaliota.

Tutkijoiden mielestä on tärkeää, että tehdessään elämäntaparemonttia ihmiset keskittyisivät terveellisen ruoan ja liikunnan lisäksi myös riittäviin yöuniin.

– Myös lisätutkimuksia tarvitaan, jotta voidaan selvittää, mitkä tekijät estävät meitä nukkumasta yötämme kunnolla, kuten esimerkiksi television katselu illalla, he lisäävät.

Kommentoi »