Kauneus ja Terveys

3 vinkkiä, joiden avulla lenkkeilet vaivatta

3 vinkkiä, joiden avulla lenkkeilet vaivatta
Syksy luo viileillä ilmoillaan lenkkeilijöille otolliset olosuhteet. Lenkkeilykausi päättyy kuitenkin helposti, jos satutat itsesi. Näillä Men's Healthin vinkeillä häivytät loukkaantumisriskisi minimiin.
Julkaistu: 25.6.2015

1. Rakenna kestävä pohja. Vahvat jalat ja hyväkuntoiset nilkan lihakset auttavat pidempiä matkoja juostessa. Näillä kahdella harjoituksella vahvistat lihaksia ja kehität tasapainoasi.

- Varpaiden käpristely. Nosta esimerkiksi golfpalloa varpaillasi kolme sarjaa, joissa jokaisessa on kymmenen toistoa. Voit tehdä tätä vaikkapa toimistolla tai kotona televisiota katsoessasi. Kun jalkapohjassa tuntuu poltetta, harjoitus on onnistunut.

- Aakkostasapaino. Nosta seisoessasi toinen jalkasi 40 sentin korkeuteen. Kirjoita nostetulla jalalla kaikki aakkoset – ilmaan.

2. Hae vauhtia kävelyllä. Usein lenkillä käveleminen itse asiassa parantaa aikaasi. Jokaisen kahden juostun minuutin jälkeen kävele 30 sekunnin ajan. Se vähentää lihasten väsymystä ja jaksat juosta paremmin ja nopeammin 30 sekunnin jälkeen.

3. Seuraa lihaniskoja. Juokseminen hajottaa jalkojen lihaksia, joten välillä on hyvä käydä salilla voimaharjoittelemassa. Painojen nostelu saa aikaan lihassolujen ja jänteiden uudelleenkasvua, mikä vahvistaa niveliä ja lihaksia. Jopa vain 60-90 minuuttia viikossa kolmeen osaan jaettuna estää hyvin juoksemisesta aiheutuvat lihastuhot.

Kommentoi »