Kauneus ja Terveys

13 x liikutaan yhdessä

13 x liikutaan yhdessä
Syksyn kirpeä viima ei haittaa, kun siirtää harrastuksensa sisätiloihin.
Julkaistu: 21.9.2009

Sisäurheilusta kiinnostunut kohtaa runsaudenpulan ja liudan mitä erilaisempia tunteja. Kuntokeskusten syksyn tarjonnassa on uutuuksia sekä muokattuja vanhoja tuttuja. Kokosimme kiinnostavia ryhmäliikuntatreenejä, joissa on vaihtoehtoja moneen makuun.

1. Strip Aerobic

Jos olit innoissasi tankotanssista, tässä sinulle jotakin uutta! Strip Aerobicissa eivät vähene vaatteet vaan kilot. Huumoripitoisella tunnilla myös mieli virkistyy. Suorituspaineita ei ole, sillä jazz-tanssiin perustuvat askelsarjat ovat helppoja ja sopivat myös aloittelijoille. Apuna veikistelyssä on voimatanko. Tunteja tällä hetkellä Helsingissä. www.elixia.fi

2. Hot&Relax Studio 

Lady Linen Hot&Relax Studio tarjoaa mahdollisuuden viedä kunnon kohotus uudelle tasolle. Tila lämmitetään 38-asteiseksi, jolloin harjoittelu tehostuu entisestään. HOTBodyJoogassa keho pehmenee lämmön vaikutuksesta, saaden lihakset venymään ja harjoittelun tuntumaan entistäkin miellyttävämmältä. Tunnilla virtaa hiki, vaikka itse harjoittelu on rauhallista, astangaan, hathaan sekä bikramiin pohjautuvaa joogaamista. Lämmitetyssä salissa pidetään joogan lisäksi venyttely- ja pilatestunteja. www.ladyline.fi

3. Broadway Styles 

Rentoa, musiikintäyteistä menoa tarjoaa Broadway Styles, jossa sovelletaan muun muassa show- ja jazztanssia musikaalien hengessä. Hauska treeni perustuu musikaaleista tuttuihin tanssisarjoihin, joiden ansiosta lihaskunto ja tekniikka kohentuvat. Sopii kaikille vasta-alkajista pidempään tanssineille. www.helsingintanssiopisto.fi

4. Nia 

Nia-tanssin tunnistaa pehmeistä liikkeistä sekä isoista, laajoista liikeradoista. Se yhdistää joogaan tanssia ja itsepuolustuslajeja, kuten aikidoa ja taekwondoa. Joillekin se tuo mieleen naisvoimistelun. Potkuja sisältävästä tunnista huolimatta sykkeen kerrotaan pysyvän kohtuullisen alhaisena. Niaa voi harrastaa Helsingin lisäksi muun muassa Turussa, Oulussa ja Kuopiossa. www.niafinland.com ja www.finnbody.fi

5. Combat 

Kuntoa ja kestävyyttä hakeva suuntaa kulkunsa Keho&Mieli Combat -tunnille. Treeni on saanut vaikutteita kamppailulajeista. Sen aikana pääset potkimaan ja iskemään mutta myös kohentamaan kuntoa, sillä tunti koostuu sykettä kohottavien osuuksien lisäksi lihaskuntoharjoituksista. Sopii erityisesti tehotreeniä hakeville. www.kehojamieli.fi

6. Pilates Power 

Pilates Powerissa pyritään aktivoimaan ennen kaikkea keskivartalon syviä lihaksia. Tunnilla tehdään hengitysharjoituksia, lihaksia vahvistavia liikkeitä sekä paljon venyttelysarjoja. Tarkoitus on lihasten voimistaminen ja liikkuvuuden lisääminen sekä ryhdin parantaminen. Power-tunnilla käytetään sekä pilatespalloa että kuminauhaa, mikä tekee harjoittelusta astetta raskaampaa. www.kehojamieli.fi

7. Zumba 

Ostos-tv:stä tuttu Zumba koostuu pienistä, nopeista, lyhyistä ja räväköistä liikkeistä. Tunnilla mukana olo on helppoa, sillä askelsarjat oppii­ helposti ja tanssiin kuuluu paljon toistoja. Lantion liikkuvuus on isossa osassa, joten syvät vatsalihakset saavat kunnon treenin. Välineinä voidaan käyttää kevyitä käsipainoja tuomaan lisää haastetta liikkeeseen. Zumba on fiilispohjaista tanssia, jossa voi soveltaa omaa liikunnallista näkemystään. Zumbata voi myös kotonadvd:n tahdissa. www.finnbody.fi, www.sportis.fi ja www.zumbafitness.fi

8. S.W.A.T 

S.W.A.T on todellista kunnonkohotusta kaipaaville tarkoitettu karu treeni. Harjoitukset käydään läpi erikoisjoukkojen hengessä, sillä liikkeet ovat samantyyppisiä kuin armeijassa. Raskas mutta hauska tunti koostuu juoksusta, loikkaharjoituksista, punnerruksista sekä omalla painolla tehtävistä liikkeistä. Tunti soveltuu kovakuntoisille, ja se on ollut erityisen suosittu miesten keskuudessa. www.elixia.fi

9. Afro 

Afrotanssissa vauhdittaa eksoottinen ja energinen afrikkalainen rytmi. Iloisen menon tuoksinassa syke nousee, ylävartalo vetreytyy ja koordinaatiokyky kehittyy. Edes erillisiä kenkiä ei tarvitse hankkia, sillä tunnilla liikutaan avojaloin. www.sats.fi ja www.helsingintanssiopisto.fi

10. Girya 

Monipuolinen girya eli kahvakuula on venäläisten voimamiesten perinteinen harjoitusväline. Toiminnallinen ja vauhdikas tunti lisää voiman lisäksi kestävyyttä ja parantaa tasapainoa mutta vaatii myös hyvää tekniikkaa. Naisille suositellaan ensimmäiseksi kuulaksi noin 4–16-kiloista kahvakuulaa, mutta saatavilla on myös monikymmenkiloisia. Giryassa järjestetään girevoyksi kutsuttuja kilpailuja. www.elitra.fi, www.fit-fys.fi ja www.madman.fi

11. Rope Skipping 

Rope Skipping on kestävyyslaji, joka perustuu perinteiseen naruhyppelyyn. Lisäksi 30 minuutin treeni sisältää liikkuvuus- ja lihaskuntoelementtejä. Sen voi myös helposti yhdistää muihin tunteihin. www.elixia.fi

12. Aamu 

Lempeän Motivus Aamun tarkoitus on herätellä keho ja mieli sekä antaa voimaa ja virtaa työpäivään. Rauhallisista liikkeistä koostuva tuokio saa verenkierron liikkeelle ja lihakset lämpimiksi. Tunnin idea on lähtöisin joogasta ja venyttelystä. www.motivus.fi

13. JamBaila 

Vauhdikas ja hauska JamBaila yhdistää erilaisia afrokaribialaisia biletansseja: sähäkkää salsaa, rohkeaa reggaetonia, jamaikalaista dancehallia, iloista socaa sekä afrikkalaista ndomboloa. Tunti sopii myös aloittelijoille, sillä jokaisella tunnilla kerrataan jo opittuja tanssiaskeleita sekä opitaan uusia. JamBaila-ohjaajia on parissakymmenessä kaupungissa. www.etnofitness.com

Vinkki!Paikalliset voimisteluseurat tarjoavat erilaisia jumppa- ja voimistelutunteja omalla alueellaan. Klassinen naisvoimistelu on perinteikäs ja kuntoa ylläpitävä, tanssillinen liikuntamuoto. Oman alueen voimistelutarjontaan tutustuu helpoimmin seuraamalla paikallislehtiä, joissa seurat mainostavat tuntejaan.

Kommentoi »