Terve.fi

10 vinkkiä rantakuntoon

10 vinkkiä rantakuntoon
Mikäli mielii kesäksi rantakuntoon, on korkea aika katsastaa elintavat. Ihme- ja pikakuureihin ei kannata sortua, etenkään jos tavoitteena on pysyvä painonhallinta.
Julkaistu: 11.5.2009

Katse kannattaakin suunnata yksinkertaisiin ja pysyviin elämäntapamuutoksiin, joita sitkeästi noudattamalla saat puntarin lukemat heilahtamaan ja teet unelmista totta. Lue kooste WebMD:n laihdutusvinkeistä:

1. Arvioi ruokailutottumuksesi

Syötkö myöhään illalla, naposteletko kokkauksen lomassa tai päätyvätkö lasten ruoan jämät sinun suuhusi? Mieti tapojasi ja huomaat helposti muutaman tavan, jotka pois jättämällä säästyt monelta ylimääräiseltä kalorilta.

2. Suunnittele

Tarvitset tarkan suunnitelman aterioillesi ja välipaloillesi. Voit pitää suunnitelmasta myös kirjaa, johon merkitset suunnitelman sekä sen toteutumisen. Varaa terveellisiä välipaloja, kuten hedelmiä ja rasvatonta jogurttia, niille hetkille, kun tiedät nälän helposti yllättävän. Näin vältät sortumisen kaloripitoisiin herkkuihin hetken mielijohteesta.

3. Ostoksille kylläisenä

Vältä katastrofi ja mene ruokakauppaan vain kylläisenä. Nälkäisenä ostoskoriin tarttuu helposti nopeita, kaloripitoisia ruokia ja herkkuja, vailla ravintoarvoa. Tee kotona tarkka ostoslista, jonka mukaan etenet, äläkä anna kaupassa sijaa mielihaluille.

4. Syö säännöllisesti

Selvitä, mihin aikaan ja kuinka monta ateriaa tarvitset päivittäin, päivittäinen kalorintarve huomioiden. Säännölliset pienet ateriat pitävät hyvin kylläisenä, etkä sorru niin helposti ylimääräisiin välipaloihin ja herkkuihin.

5. Syö rauhassa

Nauti ruokasi rauhallisesti pöydän ääressä istuen, sillä seisoaltaan hotkit helposti ruokaa liikaa.

6. Muista annoskoot!

Kiinnitä huomio annoskokoihin ja muista, että ennen kuin santsaat ruokaa lisää, odota 20 minuuttia. Tässä ajassa aivot ehtivät saada viestin kylläisyydestä, eikä sinun välttämättä tarvitse ottaa ruokaa lisää. Kulhot ja kattilat kannattaakin antaa odotella hellan äärellä, eikä ruokapöydässä, josta sitä on helpompi ottaa lisää.

7. Syö hitaasti

Syö ruokasi hitaasti ja rauhallisesti pureskellen ja nauti ruoan mausta. Laita haarukka lepäämään palasten välissä ja nauti vettä ruokailun aikana.

8. Unohda iltanapostelut!

Iltanapostelut ovat tavallinen syy ylimääräisiin kaloreihin. Mikäli maha kurnii vielä illallisen/iltapalan jälkeen, yritä tyydyttää nälkäsi esimerkiksi kalorittomilla juomilla. Pahimpaan makeanhimoon voi kokeilla kovan karamellin imeskelyä. Myös hampaiden harjaus päivän viimeisen aterian jälkeen vähentää houkutusta naposteluihin.

9. Välipalat ovat miniaterioita

Nauti välipalat miniaterioina, jotka sisältävät monimutkaisia hiilihydraatteja sekä pienen määrän proteiineja ja rasvaa. Näiden avulla pysyt kylläisenä.

10. Aloita päiväsi aamiaisella

Aamiainen on päivän tärkein ateria. Levon jälkeen elimistösi tarvitsee polttoainetta saadakseen aineenvaihdunnan käyntiin ja antamalla sinulle energiaa koko päiväksi.

Pelkällä aterioinnin suunnittelulla ei kuitenkaan kiinteydy, joten ota urheasti tavoitteeksesi harrastaa liikuntaa ainakin 2-3 päivänä viikossa. Hyötyliikunta karistaa kiloja huomaamatta, aerobinen liikunta lisää kalorinkulutusta ja painoharjoittelu kiinteyttää kroppaa. Muista siis tasapuolisuus!

Lähde: Webmd.com

Lue myös:

Kommentoi »