Terve.fi

Vinkkejä lomalaisen jaloille

Vinkkejä lomalaisen jaloille

Lomalla liikutaan paljon ja jalat joutuvat monenlaisen rasituksen, kuten hikoilun, rakkojen ja turvottelun, kohteeksi.
Teksti Toimitus
Mainos

Lomalla liikutaan paljon ja jalat joutuvat monenlaisen rasituksen, kuten hikoilun, rakkojen ja turvottelun, kohteeksi. Pidä jalkojen hyvinvoinnista hyvää huolta, jotta voit nauttia lomasta.

Hygienia ja kosteutus

Päivittäinen jalkojen hyvä hygienia sekä rasvaus pitävät jalat terveenä ja ehkäisevät erilaisten infektioiden syntyä. Kuivaa jalat, etenkin varvasvälit, pesun jälkeen huolellisesti, jotta iho ei pääse hautumaan. Leikkaa kynnet ja varpaan pään muotoisiksi, mutta älä pyöristä kulmia, sillä silloin varpaan kynnet kääntyvät helpommin ihoon päin.

Oikeanlaiset kengät

Älä lähde matkalle uusilla kengillä, sillä todennäköisesti ne alkavat hiertää. Totuttele uusiin kenkiin siis pieninä erinä ja ota lomalle mieluiten mukaan käytetyt, matalakorkoiset ja hyvin jalkateriin istuvat kengät.

Hiertymät ja rakot

Hiertymien ja rakkojen muodostumista voi ehkäistä paksuilla, kitkanpoistokykyisillä, saumattomilla keinokuitusukilla, jalkatalkilla tai rakonestopuikkoa käyttämällä. Myös sopivat, riittävän tilavat kengät, ehkäisevät hiertymien muodostumista. Jos rakko pääsee syntymään, puhdista alue vedellä tai desinfiointiaineella ja käytä niiden hoitoon erityisesti rakoille tarkoitettuja laastareita.

Turvonneet, väsyneet jalat

Turvonneet ja väsyneet jalat voivat aiheutua jalkojen laskimo-ongelmista, pitkästä paikallaan olosta tai kuumasta ilmasta. Pese jalat iltaisin viileällä tai kylmällä vedellä, sillä se ehkäisee turvotusta ja hankauksen aiheuttamaa ihon rasitusta. Turvotusta voi poistaa hieromalla alaraajoja ja jalkateriä, pitämällä jalkoja kohoasennossa puolisen tuntia sekä jumppaamalla nilkkoja niitä vuoroin koukistamalla ja ojentamalla reippaassa tahdissa 50 kertaa.

Jalkojen turvotuksen hoitoon tarkoitettujen valmisteiden säännöllisellä käytöllä voi kokeilla ehkäistä oireilua jo ennalta. Pitkillä lento- ja automatkoilla myös tukisukkien käyttö helpottaa jalkojen turvotusta.

Jalkojen väsymyksen poistoon ja virkistämiseen voi kokeilla viilentäviä ainesosia sisältäviä jalkageelejä tai – voiteita. Pinnallisten verisuonitukosten hoitoon on ilman reseptiä saatavilla voidetta, joka hillitsee tulehdusta ja vähentää turvotusta tukoasalueella vaikuttamalla pinnallisiin hyytymiin. Jalkojen turvotukset on syytä selvittää lääkärillä, jos turvotus on syntynyt nopeasti, jalka on kipeä ja punoittava tai mikäli turvotus on toispuolista, sillä kyseessä voi olla hoitoa vaativa syvä laskimotukos.

Jalkojen hikoilu

Jalkojen hikoilu johtuu usein huonosta jalkahygieniasta tai liian tiukoista, hengittämättömistä kengistä. Hikoilevat jalat kannattaa pestä ainakin kaksi kertaa päivässä ja sukat vaihtaa vähintään kerran päivässä. Hikoileville jaloille voi kokeilla erityisesti jaloille tarkoitettua alumiinia sisältävää antiperspiranttia. Varvasvälien hikoilua ja hiertämistä voi estää käyttämällä niihin kosteutta sitovaa talkkia.

Sieni-infektiot

Varvasvälien rikkoutuminen (alkaa usein nimettömän ja pikkuvarpaan välistä), kutina ja kirvely ovat merkkejä jalkasienestä. Vältä jalkasienitartunnat käyttämällä hotelleissa ja kylpylöissä sisäkenkiä ja uimatossuja. Pidä myös hyvästä hygieniasta huoli ja pese sukat 60 asteessa.

Julkaistu: 2.4.2009